Az utóbbi időszakban több könyvelő is megkereste a Napi.hu-t, mondván a NAV által elektronikusan megküldött értesítések rossz címzetthez érkeztek be.
Elmondásaik szerint előfordult olyan eset, hogy egy könyvelő egy általa régebben - évekkel ezelőtt - könyvelt cég értesítéseit kapja meg, de olyan is, hogy egy bérszámfejtőhöz érkezett meg az értesítés, amelyet a könyvelőnek kellett volna megkapnia.
Volt, aki arra panaszkodott, hogy miért az adott cég ügyvezetője kapta meg az értesítést, amikor az adóhatósághoz bejelentett könyvelő küldte az adatokat. Volt olyan eset is, amikor egy revizori vizsgálat bejelentését két részletben, két helyre küldték: kapott egy levelet a könyvelő és kapott egyet az ügyvezető is. Ám, mivel a két levél tartalma különbözött, ezért csak a kettőt összevetve lehetett minden információt megtudni.
Több könyvelő panaszkodott ezzel párhuzamosan arra, hogy olyan értesítéseket is megkapnak, amikhez az égvilágon semmi közük. Például könyvelnek egy cégnek, amelynek az ügyvezetője több más vállalkozásnak is a vezetője és nemcsak annak a cégnek az értesítéseit kapják meg, amelynek a papírjait intézik, hanem a többiét is. Történt olyan is, amikor egy értesítést nem az adott cégcsoport vezetője kapott meg, hanem az egyik leányvállalat vezetője, akinek semmi köze nem volt az adott ügyhöz.
Az adóhatóság szerint minden rendben
Azt a Napi.hu-nak küldött válaszában a NAV is elismerte, hogy érkeztek hozzá olyan jelzések, melyekben azt állították, hogy nem az adott üggyel ténylegesen foglalkozó meghatalmazottnak kézbesítette a hivatal az iratot.
Ugyanakkor az adóhatóság szerint az eseteket megvizsgálva kijelenthető, hogy a címzés valamennyi esetben megfelelt az adóigazgatási eljárás szabályainak, hiszen a kijelölt címzett minden esetben olyan személy volt, aki egyébként jogosult volt az adott ügyben eljárni.
A NAV szerint az elégedetlenséget az okozhatta, hogy a panaszkodó ügyfelek korábban minden meghatalmazottjukat valamennyi ügyben teljes körű eljárásra jogosították fel. Eközben azonban a belső munkamegosztást úgy alakították ki, hogy végül mégsem a NAV által kiválasztott meghatalmazott foglalkozott az adott üggyel. Mivel azonban az panaszkodó a képviseleti bejelentését nem módosította, ezért a NAV helyesen járt el a címzett kiválasztása során - írta lapunknak az adóhatóság, mely szerint előfordult olyan eset is, amikor a képviseleti jog megszűnését nem jelentették be a felek a NAV-hoz.
Márpedig, amennyiben a meghatalmazás megszűnését nem jelentették be, akkor a képviseleti jog továbbra is fennáll és a NAV jogosan küldi meg a képviseleti jogosultnak. Az adóhatóság szerint a saját, elektronikus címkezelési szabályai alapból kizárják a jogosulatlan hozzáférést, hiszen a címzett - magán az adózón kívül - csak olyan személy lehet, aki a NAV képviseleti nyilvántartásában szerepel. Ebbe a nyilvántartásba a képviseleti jogosultságot megalapozó meghatalmazások bejelentése alapján kerül adat, az ügyfelek által bejelentett meghatalmazások valamennyi esetben tartalmazzák annak tárgyi hatályát is, azaz egyértelműen megállapítható, hogy egy adott ügyben ki járhat el az adózó nevében - írja a NAV.
Éppen ezért a adóhatóság azt ajánlja, hogy ha bárki úgy gondolja, hogy az általuk küldött küldemény nem megfelelő címzetthez érkezett, érdemes minél előbb tisztázni a bejelentett meghatalmazottak körét és jogosultságaikat.
És mit tehet az a vállalkozás vagy könyvelő amelyik úgy érzi, mégis rossz helyre mennek az értesítések? Keresse a NAV ügyfélszolgálatát - adott tanácsot a hatóság.
Ki kap értesítést?
A hivatalból induló eljárásokban az azonos jogosultsággal rendelkező meghatalmazottak közül a NAV elsődlegesen a Cégkapun kommunikáló meghatalmazottnak küldi meg az iratot. Több cégkapun keresztül kommunikáló, azonos jogosultsággal rendelkező meghatalmazott esetén a címzett kiválasztása az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air) 78. § (2) bekezdése alapján történik. Az Air 78. § (2) bekezdése alapján - kijelölés hiányában - a NAV egyetlen meghatalmazottat választ.