A magyarok az európai átlaghoz viszonyítva nagyon kevés, mindössze évi 6 kilogramm halat fogyasztanak fejenként. Például Portugáliában ez a mennyiség több mint 50 kiló, de az európai átlag is 11 kilogramm körüli. A „Kapj rá!” elnevezésű, 2023-ig tartó halfogyasztást ösztönző kampány éppen ezért azt a célt szolgálja, hogy felhívja a figyelmet arra: a hal változatosan elkészíthető, egészséges, vitamindús élelmiszer, amelyet hetente több alkalommal is érdemes fogyasztani.
Az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója, Ondré Péter a FeHoVa kiállításon arra hívta fel a figyelmet, hogy a „Kapj rá!” standján szakember segítségével egy látványkonyhában is bemutatják a különféle halfajták feldolgozásának és elkészítésének módjait. Eközben pedig a profik által készített halas különlegességek kóstoltatásával, a különféle ízvilágú halfajták és receptek sokaságával ismertetik meg a látogatókat. A kóstoltatásokat tematikus halnapok jegyében szervezik, így a busa és a harcsa falatokon kívül, az amur és a pisztráng, a süllő, valamint a ponty ételek kerülnek a terítékre.
A „Kapj rá!” standon gyermeksarokkal és animátorral várják a 3-12 év közötti gyermekeket, akik a helyszínen többek között gyermekfilmeket nézhetnek, kézműves foglalkozásokon vehetnek részt. Az ügyvezető igazgató megjegyezte: a nagyobbaknak figyelemfelkeltő kerék pörgetős kvízjáték is lesz, ahol a legügyesebbek „Kapj rá!” ajándékokat és reklámtárgyakat nyerhetnek.
A 2023-ig tartó halfogyasztást ösztönző kampány az Agrárminisztérium Vidékfejlesztési Programok Végrehajtásáért Felelős Helyettes Államtitkárság, mint a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP) Irányító Hatósága és az AMC közreműködésével valósul meg. Ondré Péter arra is emlékeztetett, hogy a kampány üzenetei tavaly összességében 35 állomásból álló rendezvénysorozaton, több mint 1,5 millió emberhez jutottak el. A tavalyi médiakampány hatására pedig közel 3,5 millió ember találkozott a „Kapj rá!” hirdetéseivel.
Az ügyvezető igazgató kiemelte: a „Kapj rá!” promóciója 2019-ben többek között Debrecenben a Farmer Expón és Budapesten, az Adventi Vásáron lesz jelen, de hogy ezen kívül mikor és hol találkozhatnak az érdeklődők a „Kapj rá!” standokkal, az a www.kapjra.hu honlapon lesz nyomon követhető.
Lévai Ferenc, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) piacszervezésért és közösségi marketingért felelős elnökségi tagja megerősítette Ondré Péter szavait: a szakember szerint jóval több halat kellene fogyasztaniuk a magyar embereknek, hiszen a halhús egészségre gyakorolt hatásai megkérdőjelezhetetlenek. Lévai Ferenc elmondta: a „Kapj rá!” kampány pozitív hatásai ugyan kezdenek megmutatkozni, hiszen nagyon sokan a kampány állomásain ismernek meg új elkészítési praktikákat, vagy találkoznak eddig nem ismert, ízletes halfajtákkal, de még több évre és intenzív jelenlétre lesz szükség ahhoz, hogy a halfogyasztásban valódi növekedést lehessen tapasztalni hazánkban.
Lévai FerencA halágazat helyzetével kapcsolatban Lévai Ferenc elmondta: az ágazat szerkezeti átalakítása folyamatosan zajlik. Egyre több az értékes ragadozó hal, növekszik az intenzív telepek termelése – például afrikai harcsából és a tokhalból. Öt év alatt 200 fővel többen dolgoznak a halágazatban, ami jelentős létszámnövekedésnek mondható, így jelenleg közel 1300 ember foglalkozik haltermeléssel.
A 2014-2020-as pénzügyi időszakban Magyarország számára a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP 2014-2020) keretében az előző időszakhoz képest 12 százalékkal több forrás – a hazai társfinanszírozással együtt valamivel több, mint 16 milliárd forint – áll rendelkezésre a haltermeléshez. Továbbá a halfeldolgozáshoz és a halastavak természeti értékeinek megőrzéséhez kapcsolódó intézkedésekre, illetve a halételek fogyasztásának népszerűsítésére.