Egy korábbi európai uniós direktíva szerint 2020-ra az üzemanyagokban legalább 10 százalék megújuló energiaforrásnak kell lennie, ezt az előírást módosították 2015-ben úgy, hogy ezen belül maximum 7 százalék lehet az első generációs, vagyis a szárazföldi terményekből készülő bioetanol, illetve biodízel.
Az Európai Bizottság azt is rögzítette, hogy egy-egy tagállam bioüzemanyag-gyártását azon a termelési szinten kell befagyasztani 2030-ig, amelyet 2020-ra elért.
Ezért fontos, hogy a hazai benzinkutakon is bevezessék az E10-es üzemanyagot – mondta egy háttérbeszélgetésen Reng Zoltán, a Hungrana Kft. vezérigazgatója a Világgazdaság szerint. Mint emlékeztetett, február 5–6-i ülésük után a V4-országok agrárkamarái arról nyilatkoztak, hogy saját országuk döntéshozóinál kezdeményezik a bioüzemanyagok bekeverési arányának növelését. Ehhez az ágazat szereplői szerint arra lenne szükség, hogy legkésőbb ez év végéig bevezessék a 10 térfogatszázalék etanolt tartalmazó E10 és a 7 térfogatszázalék biodízelt tartalmazó B7 üzemanyagokat.
A V4-országok agrárkamaráinak legutóbbi ülésén ezt az álláspontot 31 kelet-közép-európai, együttesen több mint hatmillió tonna gabonát és repcét feldolgozó üzem – a visegrádi országokon kívül Litvániából, Lettországból és Bulgáriából érkező – képviselői nyomatékosították.
A bioüzemanyagok nagyobb arányú bekeverése egybeesne a klímapolitikai célkitűzésekkel, egyúttal évente több milliárd literrel csökkentené a régió olajszükségletét. Ráadásul a bioüzemanyag-előállítás melléktermékeként keletkező GMO-mentes takarmány érzékelhetően mérsékelné az importált génmódosított szójától való függőséget.
A kukoricából – magyarországi feldolgozókban – készülő bioetanol aránya az üzemanyagokban a 3 százalékot sem éri el, míg a repcéből és ráadásul nem itthon előállított biodízellel együtt a megújulók aránya összességében valamivel több, mint 6 százalék. Eközben Bulgáriában és Romániában – ahol az autók átlagéletkora nem alacsonyabb, mint Magyarországon – ez az arány eléri a 8-9 százalékot.
Az E10-es üzemanyag bevezetése csupán szabályozási kérdés, egyébként minden feltétel adott hozzá, a kutakon ugyanúgy, mint az autóparkban – mondta Reng Zoltán.
Ez a lépés a kukoricatermelők számára biztosítaná, hogy megmarad a piacuk, ellenkező esetben növekedne az értékesítési kockázatuk – tette hozzá. A biodízellel szemben a bioetanol nagy előnye, hogy az utóbbi alapanyagát adó kukorica a repcénél nagyobb szerepet játszik a hazai növénytermesztésben, és itthon dolgozzák fel, szemben a repcével, amely nyersanyagként kerül külföldi finomítókba.