Az „Egyél jót! – A mangalicahús különleges” elnevezésű kampány célja, hogy felhívják a figyelmet védett őshonos magyar sertésfajta húsának különleges ízvilágára, beltartalmi értékeire és az egészséges táplálkozásban betöltött fontos szerepére.
Száz-százötven éve még szinte minden magyar falusi háznál tartottak mangalicát. Ám a múlt század utolsó évtizedének kezdetére a göndör szőrű sertés egyedszáma drámaian lecsökkent, az állomány a kipusztulás szélére került. A szakemberek gondos, áldozatos munkájának köszönhetően sikerült a megmaradt egyedszámot összegyűjteni és újra tenyésztésbe vonni. Így a mangalica elindult – túlzás nélkül állítható - világhódító útjára. Mára pedig már nemcsak hazánkban, hanem világszerte az ínyencek egyik kedvence lett a mangalicahús.
„A mangalicahús nagyon gazdag Omega-3 és 6 zsírsavakban, antioxidánsokban és B-vitamin tartalma is jelentős” – hívta fel a figyelmet a sertésféle egészséges mivoltára Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese. Az ügyvezető-helyettes hozzátette: a kampány során összesen 27 napon keresztül kóstoltatnak áruházakban, üzletekben mangalicatermékeket Budapesten, és hét vidéki városban.
Ezen kívül egy médiakampány is ráirányítja a figyelmet a mangalicára és húsára, nyomtatott és internetes felületeken, valamint rádióreklámokban, és egy vírusvideóban is találkozhatnak a témával a fogyasztók. A kampányban egy 1698-ból származó receptet is újragondoltak és el is készítették azt modern köntösben – hozott fel példának egy érdekességet Giczi Gergely. Hozzátette: a kampány influencere – egy ismert véleményvezér - mangalicás receptvideókat is készít majd a promóciós időszakban.
A Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete 2019-ben ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. Az egyesület tagjainak száma 200-220 között mozog, akik eredetigazolt és hitelesített mangalica állománnyal rendelkeznek.
Az egyesület elnöke, Tóth Péter beszédében hangsúlyozta: a mangalica sertés egy különleges, „ehető nemzeti kincs”. Fennmaradásához létfontosságú, hogy minél több mangalicahúst és terméket értékesítsenek, hiszen ezzel azokat a tenyésztőiket támogatják, akik így nemcsak magát a fajtát, hanem a családi gazdálkodási életformát is fenntartják.
A szakember szerint a jelenlegi kampány nagyban segíti a belföldi mangalica piaci jelenlétét, ezzel több évtizedes hiányt pótol. Eléri ugyanis, hogy a korábban csak az exportpiacokon kapható mangalicahúsokhoz és a belőlük készített prémium termékekhez a tudatos magyar fogyasztók is egyre könnyebben hozzájussanak.
„A mangalicasertés léte mindig attól függött, hogy volt-e rá kereslet, eljutott-e az áru a vevőkhöz. Így van ez most is. Ezért is tartjuk kiemelt fontosságúnak, hogy a kormány, a tenyésztők és a kereskedők együtt lépnek fel a belföldi mangalicahús és termékfogyasztás ösztönzéséért. Aki mangalica terméket vásárol, az nem csak egy különlegesen finom húst vásárol, hanem hozzájárul hazánk egyedüli és mára világhíres őshonos sertésfajtája és az ahhoz kötődő egész termelési rendszer megőrzéséhez is” - emelte ki Tóth Péter.
Az egyesült elnöke az Agro Naplónak elmondta: hazánkban jelenleg mintegy 10 ezer tenyészkocát tartanak; így évente mintegy 60-70 ezer mangalicahízót lehet felnevelni. A magyar sertésállomány 2 százalékát stabilan a mangalicasertés adja. A mangalicahúsból és az abból előállított termékekből származó árbevétel összesen mintegy 12 milliárd forint körüli összeg.
Hozzáfűzte még: a nagyüzemekben levágott mangalicasertések – értékben számított - fele exportra kerül. Továbbra is a spanyol sonkaszektor jelenti a legnagyobb exportpiacot, oda mintegy ezer tonnát exportálnak. Ez mintegy 30 ezer sonkát és ugyanannyi lapockát jelent. Emellett exportpiac még Európai Unió (EU) többi országa, valamint Ázsiában például főként Hongkong és Szingapúr, Észak-Amerikában pedig Kanada.
Emlékeztetett rá: az előállított több, mint 60 ezer mangalica egy jelentős része házi vágásra kerül. Mintegy 30 ezer jut csak el vágóhídra, ebből 10 ezret regionális vágóhidakon (vágópontokon) dolgoznak fel. A teljes szektor mintegy 30 százaléka van csak néhány nagyvállalatnál, ők azonban túlnyomórészt csak exportálnak.
A fogyasztásösztönző kampány egyik kiskereskedelmi partnere az Auchan áruházlánc mellett a CBA Kereskedelmi Kft., ahol a promóciós időszakban több alkalommal tartanak kóstoltatást mangalicatermékekből.
Fodor Attila, az üzletlánc kommunikációs igazgatója elmondta: „az elmúlt években jelentős mértékű fejlődést látunk az élelmiszerkereskedelemi szektorban is. Nem csak a forgalom volumene bővül, hanem egyre népszerűbbé válnak a magas minőségű termékek. Egyre többen az olcsó ár helyett inkább a kedvező ár-érték arányú termékeket keresik. A mangalicahús számára is egyértelműen kedvező ez a trend, hiszen ez a húsféleség a magas minőségű termékkínálat részét képezi.”
Az üzletlánc kommunikációs igazgatója az Agro Naplónak elmondta: a Príma hálózatban az elmúlt két év során mintegy 20 százalékkal nőtt a mangalica termékek értékesítése, miközben a termékkínálat is folyamatosan bővült. A mostani kóstoltatás jó eszköz arra, hogy a szóban forgó termékkör még népszerűbb legyen. A tapasztalat ugyanis az, hogy a kóstoltatásba bevont termékkör forgalma egyértelműen növekszik.