Átírják a Munka törvénykönyvét az adatvédelem miatt

Agro Napló
A jelenleg tárgyalt GDPR salátatörvény a munkáltatók számára is lehetővé teheti, hogy bizonyos munkakörök betöltéséhez erkölcsi bizonyítvány bemutatását írja elő. A munkaadók azt is megszabhatják, hogy kérnek-e biometrikus azonosítást a dolgozótól.

A Munka törvénykönyve törvényerejű módosításának nagy újdonsága lesz, hogy a jövőben nem csak a törvény, de a munkáltató is előírhat foglalkoztatást kizáró feltételeket, például büntetlen előéletet, vagyis erkölcsi bizonyítványt kérhet a foglalkoztatáshoz - mondta el az InfoRádióban Simon Emese Júlia adatvédelmi szakértő.

"Fontos részlet, hogy ilyen feltételeket csak akkor állapíthat meg a munkáltató, ha ezt bizonyos érdekek védelme indokolja. A jogszabály természetesen nevesíti is ezeket az érdekeket, amelyek közül a legnagyobb mozgásteret a munkáltató vagyoni érdekeire való hivatkozás fogja nyújtani"- tette hozzá Simon Emese Júlia.

Az adatvédelmi szakértő szerint mára igen elterjedtté vált, hogy a munkáltató kér erkölcsi bizonyítványt, sokan már a kiválasztáskor is igénylik ezt. Ezt a tendenciát némileg megtörte a GDPR, vagyis az új uniós adatvédelmi irányelvek hatályba lépése, elterjedt vélemény volt, hogy nem kérhetnek a cégek erkölcsi bizonyítványt "csak úgy", miközben maga a GDPR ezt a kérdést egyáltalán nem érintette, csak közvetetten következett a szövegből.

Ezen az állásponton - mint Simon mondja - némiképp változtatott egy januári adatvédelmi hatósági vélemény, amely részletezte, hogy bizonyos jogos érdekek mentén lehetőségük van bekérni erkölcsi bizonyítványt, ezen érdek igazolására a munkáltatóknak el kellett végezni egy töb lépcsős érdekmérlegelési tesztet.

"Ha elfogadja a parlament ezt a törvénymódosítást, és a munkáltató a jelentős vagyoni érdekére hivatkozva szeretne a jövőben is erkölcsi bizonyítványt bekérni a munkavállalójától, akkor ezt az úgynevezett érdekmérlegelési tesztet a jövőben is el kellene végeznie a munkáltatónak" - fogalmazta meg véleményét Simon Emese Júlia.

Kérhet-e ujjlenyomatot a munkáltató?

A Munka Törvénykönyvének tervezett módosítása meghatározná azokat a kivételes eseteket, amikor a cég az alkalmazottak biometrikus adatait kezelheti - írta a 24.hu.

A technológiai fejlődés következtében egyre több munkahelyen merül fel az igény arra, hogy a jelenléti íveket vagy a mágneskártyás beléptetést ujjlenyomat-, retinaminta- vagy más biometrikus azonosító rendszerre cseréljék. Elég csak a nagy értékű raktárkészlettel rendelkező társaságokra, galériákra, pénzintézetekre vagy olyan vállalatokra gondolni, ahol a szerverszoba védelme fokozott körültekintést igényel.

A GDPR alapján biometrikus adat minden olyan – alapvetően biológiai – jellegzetesség, amely egyedülálló, illetve sajátos technikai eljárás útján mérhető, és lehetővé teszi az adott személy egyedi azonosítását. Ilyen típusú adatnak tekinthető például a hang-, ujj- és tenyérlenyomat, retinaminta vagy akár a járás és a beszéd is. Extrémebb példaként pedig a test vagy az arc hőtérképe, vagy akár a fül geometriája is idesorolható.

Párkányi Rita, a KCG Partners jogi szakértője szerint a biometrikus azonosító rendszerek számos adatvédelmi kérdést vetnek fel. Az új adatvédelmi rendelettel, a GDPR-ral való összhang megteremtése érdekében (több más ágazati jogszabállyal együtt) a Munka Törvénykönyve módosítása is szükségessé vált. A módosító törvényjavaslatot jelenleg az Országgyűlés tárgyalja.

Körvonalazódó munkahelyi lehetőségek

A GDPR főszabály szerint tiltja a természetes személyek egyedi azonosítását célzó biometrikus adatok kezelését. Ugyanakkor a tilalomtól való eltérés megengedhető, ha erről az uniós vagy tagállami jog rendelkezik, és ha az megfelelő garanciák mellett valósul meg. A Munka Törvénykönyvének tervezett módosítása meghatározná azokat a kivételes esetköröket, amelyek fennállása esetén a munkáltató élhetne ezzel az azonosítási lehetőséggel.

A törvényjavaslat szerint erre kizárólag „valamely dologhoz vagy adathoz, elzárt területhez történő jogosulatlan hozzáférés megakadályozása érdekében kerülhet sor”, amennyiben a jogosulatlan hozzáférés a munkavállaló vagy mások élete, testi épsége, egészsége, vagy valamely más törvényben védett érdek súlyos sérelmének veszélyével járna.

A tervezett módosítás példákat is ad arra nézve, hogy mely törvényben védett érdek esetén lehet jogszerű a biológiai jegyekre vonatkozó adatok kezelése, amennyiben az adatkezelés egyéb feltételei fennállnak. Például:

  • egyes minősített adatok védelme;
  • lőfegyver/robbanóanyag őrzése;
  • mérgező vagy veszélyes vegyi/biológiai anyagok őrzése;
  • nukleáris anyagok őrzése;
  • különösen nagy, ötvenmillió-egy forintot meghaladó vagyoni érték védelme ennek minősülhet.

Ez alapján jogszerű lehet egy kórház vagy nagy értékű raktárkészlettel, gépparkkal működő cég által bevezetett biometrikus adatkezelés. Mindazonáltal e cégek biometrikus adatkezelése is kizárólag addig tekinthető jogszerűnek, ameddig az valamely dologhoz vagy adathoz, elzárt területhez (például raktár, széf, galéria, kórház fertőző osztálya stb.) történő jogosulatlan hozzáférés megakadályozását célozza. Vagyis a munkavállalók pontos belépési és kilépési idejének, a belépések gyakoriságának folyamatos megfigyelése nem lehet indokolt, hogyha azt más célra, például teljesítményértékelésre is használják.

Mit mérlegeljen a munkáltató?

A biometrikus adatkezelés jogalapja a munkáltató jogos érdeke (a fenti példákból kiindulva az, hogy védeni akarja raktárkészletét, szerverét, festményeit stb.). Vagyis erről elegendő tájékoztatni a munkavállalókat, a dolgozók hozzájárulása nem szükséges a rendszer bevezetéséhez.

A rendszer alkalmazása esetén azonban a munkáltatónak ún. érdekmérlegelési tesztet kell végeznie, melynek során a többi közt mérlegelni kell, hogy a biometrikus adatkezelés nem váltható-e ki más, kevésbé drasztikus azonosítási módszerrel.

De azt is vizsgálnia kell, hogy az ilyen típusú azonosító rendszerek között van-e olyan megoldás, mely az egyén magánszférájába kisebb beavatkozással jár.

KCG Partners arra is felhívta a figyelmet, hogyha az adatkezelés valószínűsíthetően magas kockázattal jár a természetes személyek jogaira nézve, akkor az adatkezelőnek előzetesen ún. adatvédelmi hatásvizsgálatot is kell végeznie. Továbbá érdemes akár külső jogi, illetve információbiztonsági szakembert bevonni a kritériumok helyes értelmezése és alkalmazása céljából.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Módosult a hegyközségi törvény

Módosult a hegyközségi törvény

A 2023. évi XLIV.  törvény 128. §-141. §-a módosítja a hegyközségekről szóló 2012. évi CCXIX. törvényt (Hktv.), amely módosítások jelentős része 2023....

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?