Sikeres évet zárt tavaly a magyar gyümölcslépiac, pedig nehéz esztendőket tudhat maga mögött. Jelentősen visszaesett ugyanis a gyümölcslevek forgalma 2008 után, akkor még 246 millió litert értékesített a hazai piac. A csökkenő tendencia 2013-ig tartott, azóta minden év bővülést hoz. Tavaly már 220 millió liter gyümölcslevet adtak el, tehát még mindig kevesebbet, mint a válság előtt.
Jó hír, hogy ezzel párhuzamosan érdemben növekedett az eladások értéke. Bár nem adunk el több gyümölcslevet, prémiumirányba mozdult el a piac. Egy liter gyümölcslé kiskereskedelmi ára majdnem 60 százalékkal magasabb, mint tíz évvel ezelőtt, amit nem kizárólag az áremelés eredményezett, hanem az is, hogy a magasabb gyümölcstartalmú italokat választják a vásárlók – mondta a Világgazdaságnak Kovács Ágnes, a Sió ügyvezetője.
Hozzátette, hogy a gyártói termékek piaca tavaly 5,5 százalékot nőtt, a Sió márka 12 százalékos, a vállalat pedig 10 százalékos bővülést ért el. A gyártói termékek teszik ki mennyiségben a piac 65, értékben pedig a 70 százalékát. Ebben a kategóriában 30 százalékos a Sió-Eckes részesedése, a második legnagyobb szereplő a Coca-Cola a Cappyvel, majd a Maspex (Kubu, Topjoy, Olympos), illetve a Rauch (HappyDay, Hey-Ho, Bravo, Yippy) következik a sorban. A Sió-Eckes belső forgalmának 70 százalékát a Sió adja, 5-6 százalékát a Granini és a Suzy, a fennmaradó részt pedig a Hohes C.
A Sió piacvezető a kiskereskedelmi piacon, a Hohes C pedig a százszázalékos dzsúszok szegmensében jár az élen.
A gyümölcsleveknél fontos, hogy milyen céllal vásárol a fogyasztó. Ha intenzív gyümölcsízre vágyik, esetleg éhséget csillapít, vagy a vitaminbevitelét szeretné emelni, akkor általában a százszázalékos dzsúszokat és a prémiumtermékeket választja. Szomjoltásra viszont az alacsonyabb gyümölcstartalmú italok a legjobbak, így az olcsóbb termékek részesedése is jelentős.