Farkas Sándor elmondta: a szeptember 26-29. között sorra kerülő árumustra – amelyet hagyományosan a Hungexpo Vásárközpontban tartanak meg – középpontjába ezúttal az élelmiszeripar és a modernizáció kerül. A kiállítás koncepcióját továbbfejlesztették a szervezők. Ennek eredményeként a közvetlen fogyasztóorientált vásárról a regionális üzleti bemutató jellegre került a hangsúly. Igaz, a termékek közvetlen értékesítése még mindig lehetséges a kiállításon, ugyanakkor nagyobb hangsúlyt kap a magyar és a szomszédos és más európai, valamint Európán kívüli országok üzleti szektorainak részvétele a vásáron.
Az idei OMÉK-ról sem hiányoznak majd a haszonállatok és a legmodernebb gépek sem. Cél ugyanis bemutatni a növénytermesztésben és az állattenyésztésben használatos legmodernebb eszközöket, így a fejőrobotokat, a drónokat, a precíziós eszközöket, valamint olyan modern traktorokat, amelyekről sokan nem is gondolnák, hogy ilyen eszközök az agráriumban már napi használatban vannak. Ezért is fontos, hogy az agrár-szakképző iskolák minél több tanulója kilátogasson az OMÉK-ra, és így megismerkedhessen azzal a digitális alapú mezőgazdasággal, amelyben már számítanak az idősebb gazdálkodók fiatalabb generációkra.
Az államtitkár felhívta a figyelmet: az OMÉK növekvő vonzerejét jól mutatja, hogy évek óta megtalálható a nemzetközi vásárnaptárban és a nemzetközi kiállítások körében is, mivel kiemelt figyelmet és megjelenési lehetőséget kínál a külföldi kiállítók számára.
Bejelentette: a vásár idei díszvendége: Marokkó lesz. Így a vásáron az érdeklődők ízelítőt kaphatnak ennek az észak-afrikai országnak a hagyományaiból, ízeiből, kultúrájából. „Marokkó az afrikai országokkal fenntartott magyar kapcsolatok sarokkövének is tekinthető – mondta Farkas Sándor -, különösen a mezőgazdasági termelés, a kutatás és az oktatás területén fennálló, megbecsült helyzeténél fogva”. Hozzáfűzte: néhány marokkói termék és a marokkói gasztronómia már ismert a magyar piacon, az arab és a közel-keleti konyha pedig általában is előretörőben van. Ez azt jelzi, hogy már jelenleg is az agrár-külkereskedelem az egyik kiemelt területe a kétoldalú együttműködésnek, és ez remélhetőleg csak fokozódik a vásári jelenlét által.
A partnerországi megjelenés kiváló lehetőség a két ország közötti gazdasági kapcsolatok elmélyítésére – hangsúlyozta a sajtótájékoztatón jelenlévő Karima Kabbaj, a Marokkói Királyság budapesti nagykövete. A nagykövet asszony kitért rá: hazája már több, mint egy évtizede, 2008-ban elindította Zöld Stratégiáját. Így a mezőgazdaság vált az egyik legjelentősebb munkahely-szolgáltatóvá Marokkóban. Ennek eredményeként pedig tíz év alatt 10 százalékponttal növelte éves szinten a mezőgazdaság GDP-hez való hozzájárulását Marokkóban. Az ágazat ezzel a teljesítménnyel 7,3 százalékról 17,3 százalékra növelte kibocsátását az országban.
Karima Kabbaj annak a reményének is adott hangot, hogy ez év őszén az OMÉK-on díszvendégként való megjelenés Marokkó még nagyobb ismertségre tesz szert Magyarországon, és még többen figyelnek fel az észak-afrikai ország mezőgazdasági termékeire, gasztronómiájára és különleges adottságaira.
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője az OMÉK szervezésével kapcsolatos aktuális információkról számolt be. Elmondta: a korábbi évekhez hasonlóan az általános és középiskolás diákok kísérő tanáraikkal együtt egy előzetes regisztrációt követően ingyenesen vehetnek részt az OMÉK-on. Emellett kiemelte: a szakmai nap programjait a rendezvény első napján tartják. Az ügyvezető közölte: a szakmai konferenciák tematikái olyan aktuális agrárgazdasági témák köré csoportosulnak majd, mint az élelmiszer-feldolgozóipar kihívásai, az agrár digitalizáció, a klímaváltozás mezőgazdaságra gyakorolt hatásai és az állattartás körülményeiben tapasztalható változások.
Az eseményen Ondré Péter és Horváth Ferenc, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. élelmiszeripari cégvezetője együttműködési megállapodást írt alá arról, hogy a 79. OMÉK-on, az AMC szakmai támogatásával rendezik meg a Hungaricool SPAR élelmiszer innovációs versenyt.
A versenyről az áruházlánc élelmiszeripari cégvezetője elmondta: a 2019. június 27-én induló magyarországi termék innovációs verseny egyedülálló a maga nemében. A verseny a magyar élelmiszeripari kis- és középvállalkozásokat segíti, hogy azok termékei a vásárlók minél szélesebb köréhez juthassanak el.