Győrffy Balázs a NAK és a Design Terminál (DT) közös szervezésében tartott konferencián beszélt erről Budapesten, ahol Böszörményi-Nagy Gergellyel, a DT ügyvezető igazgatójával együtt bejelentette, hogy elindult a NAK Tech Lab vállalkozásfejlesztési program, amelyre a mezőgazdaság megújítását szolgáló innovációs ötletekkel lehet jelentkezni.
A rendezvényen elhangzott: a programban való részvételre bárki jelentkezhet, nem előfeltétel az agráros múlt, bárki, akinek digitális innovációja elősegítheti a magyar agrárium fejlődését. Ez történhet akár úgy is, hogy az eredetileg más iparág számára kitalált ötletét a mezőgazdaság követelményeihez igazítják. A részvétel egyetlen feltétele, hogy az ötletgazda – egyén vagy társaság – rendelkezzen termékének első működő prototípusával. Ezek az ötletek, ha megvalósulnak, nagymértékben hozzájárulnak a magyar agárgazdaság hatékonyságához, jövedelmezőségéhez, az élelmiszerek és élelmiszer-alapanyagok minőségének javulásához.
Minderre azért van szükség, mert az agrárpiacon jelenlévő gazdálkodók különböző fejlettségi szinten állnak, és a NAK valamennyiük fejlődését szeretné segíteni. Ezért olyan ötleteket is keres a NAK, amelyeket nem feltétlenül az agrárium igényei ihlettek, de kreativitással, átdolgozással az alapötlet kiválóan szolgálhat az agrárszektorban felmerülő problémák, kihívások megoldására. A NAK Tech Lab inkubációs program e cél érdekében jött létre – emelte ki a NAK elnöke.
Hangsúlyozta: ahhoz, hogy egy jó ötletből használható termék vagy szolgáltatás legyen, fontos az üzleti szféra nyitottsága és támogatása. Magyarországon az agrárium az utóbbi tíz évben fejlődési pályára állt, és európai összehasonlításban is a fejlődés ütemében a három legdinamikusabban fejlődő agrárgazdaság egyike volt. Ahhoz hogy ez a folyamat tovább folytatódjon – az utolérési folyamat ne rekedjen meg -, égetően szükséges az újdonságok hosszú távú alkalmazása, használata a magyar agráriumban.
Ennek érdekében a NAK szeretné elérni, hogy az újdonságok épüljenek be a mindennapi gazdálkodási gyakorlatba. A NAK Tech Lab programban részt vevő startupokat a célkitűzések elérésének előmozdítására nagyvállalati szereplőkkel, agrár- és termékfejlesztési szakemberekkel és befektetési menedzserekkel hozzák össze. Már eddig is több nagyvállalatot sikerült megnyerni a program támogatására – így például. a Hungrana-t, a Bonafarm-ot, a Tesco-t, az Axiál-t, a Vodafone-t, a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelőt, és a köztestületnél bízunk abban, hogy a példájuk ragadós lesz – fejezte ki reményét a NAK elnöke.
Böszörményi-Nagy Gergely, a DT vezetője szerint három kihívással – a generációváltással, a klímaváltozással és a technológiaváltással – kell szembe néznie a mezőgazdaságnak. De ezek akár egyszerre is leküzdhetőek az innovációs megoldásokkal. Az ügyvezető igazgató úgy vélte, a most elindított programmal társadalmi üggyé tehető a mezőgazdaság megújítása. Hozzáfűzte: ez azonban egy hosszú távú folyamat, amihez a résztvevőknek – a NAK-nak, a DT-nek, a nagyvállalatoknak, a startup-oknak, a finanszírozóknak egyaránt – hozzá kell tennie a maga részét. Mint mondta: a NAK Tech Lab csak egy bizonyos határig tudja segíteni ezt a folyamatot, utána már az ötletgazdák és a cégek további együttműködésén, elhivatottságán, kitartásán múlik a siker.
Böszörményi-Nagy GergelyAz inkubációs program lebonyolításáról Holán Balázs, a NAK innovációs irodájának vezetője elmondta, hogy az három részből – úgynevezett sprintből – áll, és összesen három hónapig tart. A jelentkezők közül a legígéretesebb csapatok kapnak meghívást az első részre – a háromnapos rendezvényre –, ahonnan a program későbbi szakaszaiba az ott sikeresen szereplő csapatok jutnak tovább.
Ezután a Design Terminallal közösen workshopokon, konzultációkon, ágazati és külsős mentorok bevonásával segíti a résztvevő start upok fejlődését és a nagyvállalatokkal közös munkát. Majd az intenzív közös felkészülés és a három hónap eredményeinek bemutatására látványos záróeseményen kerül sor. Hozzátette, a végcél az, hogy a hazai és a nemzetközi piacon is eladható termék jöjjön létre. De nem elsősorban a magyar piac a cél, sokkal inkább az, hogy a nemzetközi növekedést itt kezdjék el ezek a startupok.
Győrffy Balázs a témával kapcsolatban az Agro Naplónak még elmondta: a NAK és a Design Terminal által ez év márciusában megrendezett 24 órás innovációs ötletversenye, a Gazdálkodj okosan! – NAK Agrotech Hackathon nagy sikert aratott. Ezt nyáron egy befektetői meetup követte, mikor a startupok potenciális befektetőkkel találkozhattak. A mostani őszi eseményen pedig értékes tanácsokat kaphatnak fejlesztésükhöz, illetve megismerhető az induló inkubációs program.
Emlékeztetett: Magyarország mindig bővelkedett kreatív elmékben, ez ma sincs másképpen. „Hiszek abban – mondta -, hogy azoknak, akik felelősséget éreznek az ország sorsáért, a fiatalok itthon tartásáért, a magyar jövőért, tenniük kell azért, hogy a nagyszerű ötletek, találmányok ne az íróasztalfiókban végezzék. Hanem keljenek életre és hozzanak hasznot mind a feltalálók, mind az egyes ágazatok, mind pedig az egész társadalom számára.
Hozzáfűzte: A magyar agrárium szomjazza az újfajta tudást, jelenleg ugyanis ez az egyik legkevésbé digitalizált ágazat hazánkban. Holott óriási szükség és igény is van a mezőgazdaság innovációjára. Ezért döntött úgy a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Design Terminal, hogy erre az átfogó kezdeményezésre vállalkozik, amelynek során az elméletből gyakorlat lesz, a tudásból pedig termék.