A minisztérium tájékoztatása szerint 3,5 milliárdos program keretében népszerűsíti az agrártárca a magyar borokat külföldön, a program a tervek alapján várhatóan jövőre indul - mondta az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért felelős államtitkára az Év Pincészete díj átadóünnepségén Villányban.
Feldman Zsolt a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a Magyar Bor Akadémia és a Magyar Szőlő és Bortermelők Szövetsége által kiírt verseny eredményhirdetése előtt újságíróknak nyilatkozva azt mondta, a "borpromóciós támogatási csomag" az európai és a kontinensen túli piacokon hivatott majd népszerűsíteni a magyar borokat – tájékoztatott az AM.
Az államtitkár ismertette: Magyarországon 65 ezer hektáron 22 borvidéken termelnek borszőlőt, a mintegy 20-30 százalékban exportra kerülő hazai borok pedig az "ország gasztronómiai nagyköveteinek" számítanak. Éppen ezért – hívta fel a figyelmet - a magyar kormány az elmúlt években sokat tett a magyar borászatok megújítása, technológiai fejlesztése érdekében. Az átadott elismerésre utalva kiemelte: fontos a borászatok, pincészetek között zajló egészséges verseny, így fokozható ugyanis a minőség és a versenyképesség mind a vendéglátás, mind a borkészítés területén.
A díj idei nyertese, Günzer Tamás úgy vélekedett, a kemény munka, a kitartás, a precizitás és a pincészetet működtető családtagok érdeme, hogy az általa irányított vállalkozás elnyerte a kitüntetést. A pincészet 66 hektáron gazdálkodik, kizárólag klasszikus (classic) és prémium száraz borokat készítenek széles palettán, ami több mint 20 borfajtát és borcsaládot jelent. A borász elmondta még: éves szinten félmillió palackozott bort értékesítenek, a 15-20 százalékuk exportra kerül.
"Az Év Pincészete Magyarországon" címet 2002-ben alapította meg a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a Magyar Bor Akadémia és a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége a magyar borászatban irány- és mértékadó pincészetek munkájának értékelésére és elismerésére.
A szakmai körök szavazatai alapján a díj egy olyan bortermelő gazdasági társaság kollektív teljesítményét díjazza, amely tevékenységével, a szőlőtermesztés, a borkészítés és értékesítés, valamint a borturizmus teljes vertikumában a magyar bor, a borkultúra és a kulturált borfogyasztás széles körű népszerűsítését tartósan, eredményesen és magas színvonalúan szolgálja.
Günzer Tamás Pincészete számos díjat nyert már a világ legrangosabb borversenyein. A pincészet célja: a hagyományos ízvilág megőrzése mellett a lendületes, fiatalos fajtaborok, házasítások elkészítése. A borfesztiválokon való aktív megjelenéseken kívül a pincészet nagy szerepet játszik a helyi kulturális, gasztronómiai életben is. Erre példa: a Rosé maraton, a Vörösbor fesztivál, a Borzsongás és a Franc and Franc rendezvények. Két saját eseményük is van, az Ördögárok kalandtúra és a Halnapok.