A videó Győrffy Balázs NAK-elnök Facebook-oldalán és Youtube-csatornáján érhető el, illetve meghallgatható a Soundcloudon és a Spotify-on.
A beszélgetés során elhangzott:
- A koronavírus-járvány megmutatta, hogy a tenyésztés szuverenitása kulcsfontosságú, a hazai tenyésztésre kell alapozni az ágazatot.
- A járványhelyzet kikényszerítette az összefogást, ezt a jövőben is meg kell őrizni.
- Háttérbe szorultak a „divatos” termékek (húspótlók, tejimitátumok), a fogyasztók „visszatértek” a hagyományos élelmiszerekhez.
- Szintén a járvány hatásának tudható be, hogy valamennyi érintett országban a hazai termékek vásárlására ösztönzik a fogyasztókat. Látva a külföldi példákat, a vásárlói tudatosság fejlesztésére Magyarországon is nagy hangsúlyt kell fektetni. Ehhez komoly segítséget adhat egy új védjegyrendszer.
- A tavaly megszületett állattenyésztési törvény és a kapcsolódó jogszabályok sok esetben új helyzetet, de egyben új lehetőségeket is teremtenek.
- A gyors intézkedéseknek köszönhetően a húsvéti bárányok nagy részét sikerült exportálni, de az árak csökkentek. A hazai juhtermék-fogyasztás minimális, azonban jó marketinggel ez számottevően növelhető lenne, ahogy az a hal esetében is történt.
- Hazánk naponta 1 millió liter tejet exportál, ennek korábban mintegy felét Olaszországba. A dél-európai országba megindultak a szállítások, de a balkáni országokban és Romániában is sikerült piacokat találni. A spottej ára az ilyenkor megszokottnál jobban csökkent, a járvány hatásainak jobban kitettek azok, akik nem részei valamely integrációnak. A hazai feldolgozók fogadják a tejet, maradéktalanul eleget tesznek minden szerződésnek, és nem csökkentették az árakat. Az üzemek átálltak a tartósabb termékek gyártására.
- A takarmány-alapanyagok és -kiegészítők ellátása biztosított. Ugyanakkor elengedhetetlen új hazai gyártókapacitások kiépítése.
Facebook
YouTube
Soundcloud
Spotify