Az agrártárca tájékoztatása szerint októberben kezdődik meg, a „HalPéntek” elnevezésű, halfogyasztást ösztönző országos kampány az szakminisztérium támogatásával, amit Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) indított el. A program célja, hogy a fogyasztók a www.halpentek.hu weboldalon keresztül térképek segítségével megtalálják a hozzájuk legközelebb lévő halárusító helyeket és a halas ételeket kínáló éttermeket, emellett itt válogathatnak is a folyamatosan bővülő receptek között, miken bemutatják, hogy a hazai halfajok változatosan és könnyen elkészíthetőek.
Az agártárca államtitkára kiemelte: A kormány közel 2 évvel ezelőtt 5 százalékra csökkentette a hal áfáját, ezzel is hozzájárulva, hogy minél több család asztalára felkerülhessen ez az egészséges étel. A magyar halak nemcsak nagyon finomak, de fogyasztásuk rendkívül egészséges is. Zambó Péter ismertette, hogy az utóbbi években örvendetesen javult a haltermékek hozzáférhetősége a boltok polcain, és folyamatosan gyarapszik a halas éttermek, büfék, bisztrók száma is.
A MA-HAL szóvivője, Lévai Ferenc elmondta: szeretnék, ha a péntek újra a halfogyasztás napja lenne Magyarországon, mivel mindenki számára ismeretes, hogy a hal fogyasztása pozitív élettani hatással bír. Könnyen emészthető, magas fehérjetartalmú, vitaminokban gazdag táplálék. A halhús tartalmaz foszfort, jódot, fluort, szelént, vasat, káliumot és kalciumot, A-, D-, B2-, B6- és B12-vitamint, továbbá a hal jelentős forrása az omega-3 zsírsavaknak, amelyekről bebizonyosodott, hogy csökkentik a szívroham kockázatát. A nemzetközi statisztikák is alátámasztják, hogy a nagy halfogyasztó országok lakói között jóval kevesebb a szív- és érrendszeri beteg.
Magyarországon jelenleg csupán mintegy 6,7 kilogramm az egy főre eső éves halfogyasztás, ami messze elmarad az unió 20 kilogrammot is meghaladó átlagától – húzta alá a MA-HAL szóvivője.
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a „Kapj rá!” kommunikációs és promóciós kampány uniós célkitűzése a hazai halfogyasztás 20 százalékkal történő megemelése volt hét év alatt. Azonban a kampány indulásakor, a 4 éve jegyzett 5,7 kilogramm éves fejenkénti átlag mára több mint 18 százalékkal 6,7 kiló fölé emelkedett.
Ondré PéterA kampányhoz kapcsolódó, most elkészített, országosan reprezentatív online megkérdezésen és fókuszcsoportos interjúkon alapuló piackutatás legfrissebb adatai szerint pozitív tendenciát mutat azok aránya is, akik eddig soha nem fogyasztottak halat, hiszen a 2013-as kutatás 8,2 százalékos mutatójához képest 2020-ra ez az arány 5,8 százalékra csökkent. A „HalPéntek” és a Kapj rá!” halfogyasztást ösztönző, tudatos táplálkozást célzó programok egymást erősítve tovább növelhetik a hazai halfogyasztást, felhívva a figyelmet a heti, rendszeres halfogyasztás egészségre gyakorolt pozitív hatásaira – foglalta össze az AMC ügyvezető igazgatója.