Nagy tételben jelentek meg a Lidl polcain németországi sertés darálthús-termékek – erre piaci források hívták fel a Világgazdaság figyelmét. A Világgazdaság ennek nyomán több Lidl-boltot is felkeresett, és azt tapasztalta, hogy a német hátterű diszkont magyarországi üzleteiben valóban dominál a német eredetű sertéshús.
A német importtal két probléma van: egyrészt a VG információi és saját tapasztalatai szerint is egy nagy része napi, augusztus 30-i lejáratú, ami felveti annak a kérdését, hogy a szóban forgó csomagolt sertés darálthús-készítmények külföldi piacokon megmaradt fölöslegként árasztották-e el Magyarországot. A másik pedig az árazásuk: A Lidl jelentős, 13-17 százalékos akcióval kínálja ezeket a termékeket – értesült a VG cikkéből az Agro Napló.
Így például az 500 grammos, 30 százalékos zsírtartalmú kiszerelés 949 forintba kerül, miközben az ugyanilyen, de magyar származású termék már 1049 forint. A német áru árelőnye tehát 100 forint, mintegy 10 százalék. A jelenlegi, borotvaéles árversenyben ez lényeges különbség, ezért nem is volt meglepő, hogy amikor a Világgazdaság szerda délelőtt a Lidl boltjaiban járt, a német darált sertéshús már mindenütt fogyóban volt, pedig szép mennyiséggel töltötték fel az árukészletet. Szemben a magyar termékkel, amelyből sorakoztak a dobozok. Csakhogy ezek jóval drágábbak. A Kométa 99 Zrt. által gyártott,
- magyarországi tartású állatot
- magyarországi vágással feldolgozó,
- Húsfarm márkájú,
- 500 grammos,
- 20 százalékos zsírtartalmú terméket
1399 forinton árazzák.
Ehhez képest a német SB-Convenience GmbH által gyártott,
- németországi tartású állatot
- németországi vágással feldolgozó,
- márkajelzés nélküli,
- 500 grammos,
- 20 százalékos zsírtartalmú termék
1099 forintba kerül.
Fotó: Világgazdaság (VG)Itt már 300 forint a német termék árelőnye, ami csaknem 30 százalékkal kedvezőbb, mint a magyar. Ennél még inkább igaz, hogy a mostani kiélezett árversenyben, amikor a fogyasztói fő preferencia az ár, nehéz elképzelni olyan magyar vásárlót – még ha tudatos is –, aki ne a német árut választaná. De markáns árkülönbségek látszanak az 1000 grammos kiszereléseknél is. A magyar termékért, 30 százalékos zsírtartalommal 1779 forintot kér a Lidl, az ugyanilyen német árucikkért már csak 1679 forintot.
A német darált sertéshús olcsósága az értékcsökkentett kategóriában is kitart. Erre egy példa: hiába ugyanazok a paraméterek (500 gramm, 20 százalékos zsírtartalom, augusztus 30-i lejárat, 50 százalékos akció), a magyar termék 700 forint, a német meg 550 forint.
Fotó: Világgazdaság (VG)Miért probléma, hogy az olcsó német sertéshús?
Ami a Lidl polcain történik a német darált sertéshússal, az két megközelítésből is súlyos problémákat vet fel. A Világgazdaságnak a magyar húsipar működésére rálátó forrása elmondta, hogy a német árukészlet kihelyezése egyúttal azt is jelenti, hogy magyar termékek elől veszik el a helyet. Ami ennél is nagyobb gond: arra lehet számítani, hogy a Lidl legnagyobb kiskereskedelmi versenytársai rövid időn belül a német import árait akarják majd érvényesíteni a magyar beszállítóknál. Ha ennek nem tesznek eleget, akkor keresnek majd helyettük külföldi partnereket. Úgy fogalmazott lapunknak: A nagy magyar húsipari cégek csak kapkodják a levegőt.
Hiszen a jelenség nem elszórt, hanem a Lidl a teljes országos hálózatát felhasználva öntötte rá Magyarországra az olcsó német sertéshúst. A VG forrása egyértelműen úgy értékelt, hogy a Lidl ezzel a magyar beszállítók ellen lépett fel. Szerinte, amit most látunk, annak már rövid távon hatása lehet a magyar sertésárakra. „Lássuk be, 750 forintos kilónkénti élősertés-árak mellett normális körülmények között nem lehet a boltokban 1000-1100 forintért kínálni a készterméket. Ami most kialakult, az irreális. A Lidl egy külföldi termékkel kényszeríti versenyre a magyar húsipart, ennek pedig súlyos következményei lesznek” – figyelmeztetett.
Hogy reagált a Lidl az olcsó német darált sertéshús megjelenésére?
A Lidl esete a német sertéshússal több kérdést is felvet. Az egyik legfontosabb, hogy miért ennyivel olcsóbb a külföldi import, mint a magyar. Ennek pontos okait nehéz biztosan feltárni, ehhez a Lidl tájékoztatására lenne szükség. A Világgazdaság megkereste a céget, egyebek mellett arról érdeklődtünk, hogy
A Lidl azonban csak általánosságban ragált. Megerősítette a tényt, hogy Lidl Magyarország kínálatában valóban található német darált sertéshús. A konkrét kérdéseket azonban elhárította azzal, hogy azok üzleti titkokat érintenek, így nem tudnak segítséggel szolgálni.
Miért lehet ennyivel olcsóbb a német sertéshús a magyarnál?
Mindenesetre néhány szempont így is felvethető. Az egyik, hogy előfordulhatott – és erre utal a rövid lejárati dátum is –, hogy a Lidl úgynevezett likvidációs készletre csapott le Németországban. Ez lényegében azt jelenti, hogy valahol, valamelyik gyártónál megtelt a raktár, mert például egy vevője kiesett. Hogy ne akadályozza a termelést, ezt a mennyiséget inkább olcsón kiszórta, hiszen még mindig jobb, ha csak kicsit bukik rajta, mint hogy semmit ne keressen vele. Csakhogy azzal, hogy a Lidl Magyarországon teríti az árut, a magyar beszállítókat hozza nehéz helyzetbe. Pedig ez a mennyiség eredetileg nem Magyarországon keletkezett.
Ennek a verziónak viszont ellentmond – és ez ijesztőbb lehet a magyarországi beszállítóknak –, hogy a Lidl magyar csomagolással, aktualizált magyar hívószavakkal tálalta a német importot a vásárlóknak, ami azt feltételezi, hogy erre az akcióra jó előre felkészültek.
Ha ez történt, arra lehet számítani, hogy nem egyszeri jelenségről van szó, hanem tartósan megmaradhat az itthon piacvezető bolt polcain a német darált sertéshús – írta a VG.
Az is igaz, hogy a németországi gigavágóhidak a méretükből fakadóan hatékonyabban működnek a magyar vágóhidakhoz képest. Van olyan német vágóhíd, amely önmagában nagyobb kapacitású, mint a teljes hazai vágóipar. Ez tehát okozhat egyfajta árelőnyt a német termék javára, de akkorát azért mégsem, mint ami most a Lidl árazásában tetten érhető. Éppen ezért kérdés, hogy a Lidl mekkora marzsot alkalmaz a német árun. Korábbi tapasztalatok azt mutatták, hogy a kiskereskedelmi szereplők a magyar termékekre nagyobb profitot pakoltak, ezzel pedig az import végfelhasználói ára alacsonyabb lett. Hogy ezúttal is ez történt-e, azt csak a Lidl tudná megmondani.
(Forrás: VG)