600 ha feletti teljesítmény hiba nélkül…
A LAVERDA 2050 a múlt évi Agro+Mashexpo-n nyerte meg a szintén 28 éves Kiss Róbert tetszését, aki Tiszanánán dolgozik.
Nem nehéz megtalálni Kiss Róberték házát, hiszen a halványzöld épület mellett piros színével hivalkodik a gépudvar gyöngye a LAVERDA 2050-es, 5 szalmarázóládás, 195 LE-s kombájn.
A LAVERDA nagyon megbízható és nagyon gazdaságos gép egy családi gazdálkodó számára, aki bérmunkát is akar végezni. A 196 LE-s IVECO-AIFO motor kitûnően dolgozik, és nagyon mérsékelten fogyaszt. A teljesítménye sem marad el a várakozástól, sőt gabonában volt 30 ha-os napi csúcsbetakarítás is.
A 8-9 tonnás kukoricában is a napi 22-25 ha kényelmes napi „adag” a kitûnően klimatizált fülkében, ami igazán kellemes munka-körülményeket biztosít. A vágóasztal teljes szélességében bedobóujjakkal szerelt behordó-csigája gyomos termény betakarítása során is egyenletes beszállítást végez. A 600 ha tavalyi összes betakarítás meggyőző volt, hiszen semmilyen mûszaki probléma nem jelentkezett.
A LAVERDA 2050-es 350 üzemórát dolgozott Kiss Róbert keze alatt. Azt mondja, hogy a fogyasztása szalmaszecskázással együtt annyi, mint a hasonló teljesítményû JD-é szalmaszecskázás nélkül, tehát nagyon kedvező. Tapasztalati számokban kifejezve 12 liter/ha, szecskázó nélkül 8 liter/ha egész napos munkából visszaszámolva. A gyári gabona és az OROS 6214 kukorica adapter mindegyike kifogástalanul dolgozott.
Az elektronikus szelelőbeállítás és a jól beállítható rostaszekrény eredményezte a gyakran 99%-os tisztaságot a leadott és bevizsgált búzánál. Menetteljesítményben a délutáni órákban, ideális körülmények között 7-8 Km/h-t lehet elérni. Az igazán értékelhető visszajelzés az, amikor a LAVERDA munkáját láttán, az irigyek – mert belőlük van bőven – is megrendelővé lesznek, mint ahogyan ez már előfordult a közelmúltban.
A véletlenek szerencsés egybeesése LAVERDA kombájnt eredményezett…
Július 13-án érkezett meg Buru László harkányi gazdaságába a LAVERDA 2350 LX kombájn, amit – dologidő lévén – azonnal üzembe kellett helyezni. A 235 LE-s IVECO-AIFO motor gyönyörûen „zenélt”, hibátlanul dolgozott az elektrohidraulikus vezérlésû cséplő szerkezet és minden szerkezeti egység harmonikus egységet képezett. Az 500 ha feletti teljesítmény során – 250 ha gabona, 130 ha szója és közel 200 ha kukorica – nagyon megbízhatóan mûködött a LAVERDA. Mindössze egy vágóasztalban üzemelő kaszameghajtó ékszíj cseréjét kellet elvégezni, ami jelentős fennakadást nem okozott a munkában. A kukoricaaratáshoz Buru László megvásárolta az OROS 6214-es adaptert, ami az elsők közül került ki, ezért némi mûszaki korrekcióra szorult, ám utána kifogástalanul mûködött. Az adapter szárzúzó funkcióját gyakran ki kellett iktatni ill. „összesodrásra” kellett állítani, mert a gazdák egy része a kukoricaszárat is felbálázza. A szója betakarítását is nagyon eredményesen sikerült elvégezni, a cséplőtechnika – a jó beállíthatóságnak köszönhetően – szinte szemtörés nélkül dolgozott. A vágóasztalt sem kellett felszerelni speciális kiegészítőkkel, a „Terra Control” talajkopírozónak köszönhetően az alsó kötéseket is gyönyörûen be tudta takarítani.
A tisztaság tekintetében a gép kiválóan dolgozott, a betakarított terményféleségek szennyeződés tekintetében mindenütt 2%-on belül voltak, így nem volt szükség a termény további tisztítására. A mûszerezettség , a szemveszteség jelző és talajkopírozó mûködtetése, beállítása könnyû és megbízható. A 4,5-5 tonnás hozamú búzában átlagosan 6-6,5 Km/h-s haladási sebesség mellett a kombájn nagyon kedvező, 10 liter/ha fogyasztási eredményeket produkált.
A LAVERDA kidolgozása, hozzáférhetősége nagyon gondos, nagyfokú tapasztalatról és hozzáértésről tanúskodik. A vezetés kényelme, a fülke alacsony zajszintje, mind olyan előnyök, melyek összeadódva a használó kényelmét szolgálják. A nagy teljesítmény mellett sem jelentkeznek a fáradtság tünetei, amit korábbi gépek használata gyakran okozott. Tiszta hétköznapi komfortos öltözetben lehet dolgozni, lehet rádiózni, telefonálni és nem feltétlenül kell olajos koszos kézzel hozzányúlni a precíz technikai berendezésekhez.
Nagyon gyakorlatiasra sikeredett a kombájnon a terménykihordó csiga elhelyezése, hiszen magassága 3,6 m felett van, ami lehetetlenné teszi, hogy a szállítójármûvek beleakadjanak, és megrongálják. Nincs az a magasított jármû, ami kárt tehetne benne. Ugyanilyen szimpatikus a hasmagasság méretezése, hiszen a szétszabdalt, kisüzemi viszonyok között többször csak árkokon és mélyedéseken keresztül közelíthetők meg a területek. Az alacsony gépek itt gyakran fennakadnak, a LAVERDA kombájn azonban könnyen veszi ezeket az akadályokat. A kukorica betakarításánál is nagyon hasznos a cséplődob kialakítás. A 600 mm dobátmérő nyolc verőléce mellett további nyolc „inercia léc” vagy más néven ballasztrúd biztosítja a szükséges tehetetlenséget és megakadályozza, hogy egész csövek kerüljenek a dobba. Mûszaki érdekességek is vannak tehát a gépen. A természet színeitől eltérő piros festét önmagában is sokak figyelmét felkelti, odajönnek munka közben, nézegetik a LAVERDÁT és főleg a munka minőségét. Borítékolható, hogy közülük kerülnek ki majd a bérmunka megrendelők és a leendő gépvásárlók. A kombájn mögött sétálgatók ugyanis nagyon kevés szemet találnak – ha egyáltalán találnak – és a szalmaszecskázó kiváló munkáját is nagy megelégedéssel veszik tudomásul.