Premixgyártás aktuális kérdései

Agro Napló
A premixgyártás színvonala ma Magyarországon megfelel a nyugat-európai követelményeknek. Csak olyan premix kerülhet a termelõhöz amelyik minõségében, homogenitásában és összetételben megfelel a Magyar szabványoknak, és az üzem rendelkezik az összes hatósági engedéllyel. Emellett a legtöbb premixgyártó rendelkezik ISO minõsítéssel is, amelynek célja hogy növelje a termelésbiztonságot és a vevõk bizalmát. 2003-ra a premixgyártók többségének a célja a piaci stabilitás megõrzése. A probléma fõ oka az, hogy egyre több a farkas és egyre kevesebb a bárány. A 2-3 évvel ezelõtti kapacitás is elegendõ lett volna kétszer ekkora állatállomány kiszolgálására, de a probléma tetõzésére újabb és újabb külföldi cégek képviselete jelenik meg a termelõnél külföldön gyártott premixel. Mindamellett a hazai gyártók is folyamatosan korszerûsítik az üzemeket, és hatékonyabbá teszik a termelést ezáltal felelve meg az új piaci kihívásoknak. De ha még ez sem lett volna elég a hazai takarmányiparnak - teljesen új és korszerû premixüzemet létesítenek bizonyos cégek Magyarországon, nagy kapacitásokkal és még nagyobb tervekkel.
Ilyen jelen piaci körülmények között a cégek hogy tudják értékesíteni a termékeiket? Egyik alapvető feltétel hogy kiváló minőségû termékeket gyártsanak (megjegyzem hogy szerintem erre a premixgyártók nagy többsége képes). Egy következő kritérium az ár, mivel ha valaki be akar törni egy új telepre akkor nem szabad lényegesen drágábbnak lennie. És végső soron a puding próbája az evés, tehát a terméknek jobb fajlagos mutatókat kell hoznia mint az éppen aktuális beszállító termékeinek. De vajon meg lehet ezt csinálni? Kiváló minőség, olcsó ár és nagyobb hozamok? Ugye milyen ismerősek ezek a szavak? Mintha már hallottuk volna őket valahol. Csak a termelő fejével gondolkodva egy kicsit: ha minden évben újabb cégek jobb és olcsóbb termékeit vásárolom amelyek csökkentik az egy egység előállított termékre vonatkozó költségeimet, akkor pár év múlva én tudom legolcsóbban a terméket előállítani. De ez sajnos nem így van. Mint már említettem az első faktort - vagyis a minőséget - állandónak vehetjük minden gyártó esetében. Azt hogy fajlagos hozamok tekintetében mit hoz egy premix az etetési kísérlet alkalmával, azt nehéz megmondani. Mindenesetre nagyon nehéz egy olyan korrekt etetési kísérletet lefolytatni (csak a premix a különbség a kísérleti és a kontroll csoport között) amely ki tudja mutatni az esetleges különbségeket anélkül hogy egyéb tényezők (állategészségügyi problémák, évszak, létszám, gondozó stb.) ne befolyásolják azt.

Ahhoz hogy a premixünk jobb eredményeket hozzon mint a konkurens cégé, nagyon alapos vizsgálatnak kell a telepet alávetnünk. A legfontosabb kapocs a területi képviselőnk, aki tartja és kiépíti a kapcsolatot a két cég között. Neki, vagy a specialistáknak kell tudnia, hogy az adott telepen mire van szükség, vagyis hogy mely termékekkel lehet a legnagyobb plusz hozadékot elérni. Ugyanis itt az a lényeg hogy a vevő meg legyen elégedve, hogy érdemes legyen váltania és használnia az adott terméket. Eddig még nem esett szó a beltartalomról, pedig gyakran ez a kulcsfontosságú tényező. Ha sertésről van szó, nagyon fontos a helyes gyógyszerválasztás fiatal állatok esetében, az optimális vitamin szintek és arányok betartása (inkább állítsuk magasabbra a szinteket, mert a stressz és a betegségek többlet vitaminszintet igényelnek az ajánlásokhoz képest), a helyes mikro és makroelem bevitele, valamint a megfelelő mennyiségû szintetikus aminosavak jelenléte (egyre elterjedtebb a lizin és a metionin mellett a treonin és triptofán alkalmazása is a teljes hízlalási soron). A premix-receptúrák frissítése sokszor elmarad, a ma használatos premixek nagy részének a „kitalálása” 5-10 évvel ezelőtt volt. De ez érthető is valamennyire, mivel minden évben nem történik az alapanyag beszerzés vagy a tudomány területén olyan újítás, amely alapjaiban rengeti meg a receptúra-készítés alapjait. A szakma sokat várt a pár évvel ezelőtti minimális fehérje elvtől, de ezt a gyakorlatban csak kevesen alkalmazzák. Ennek oka főleg abban keresendő hogy az utóbbi pár évben az extrahált szójadara és a napraforgódara ára hatalmasat zuhant a világtőzsdéken, emellett az utóbbi évben a tanúi lehettünk a dollár mélyrepülésének és a forint látványos erősödésének. Meggyőződésem hogy a sertéstelepeink nagy része a teljes hízlalásra vetítve körülbelül 5-10% többlet fehérjét etetnek meg az állatokkal, ami nem képes hasznosulni. Ennek oka lehet többek között az állat genetikai korlátja, egy relatív energiahiány, vagy egy rossz aminosav arány lehet leggyakrabban. A genetikai korlát inkább a hízlalás második felében jelentkezik azoknál az állományoknál ahol egy 80kg feletti hízó nem tud mit kezdeni egy 14,5%-os fehérjetartalmú táp teljes fehérjemennyiségével. A relatív energiahiány leggyakrabban kiváló genetikai háttérrel rendelkező fiatal (50kg alatt) állatoknál tapasztalhatjuk, ahol nem gondoskodunk elegendő mennyiségû zsírkiegészítésről a tápokban, így az állat hiába tudná hasznosítani a magas fehérjetartalmat, ha a fehérjék emésztéséhez és beépüléséhez szükséges energiatartalmat nem tudjuk biztosítani. A rossz aminosav arány okozója leggyakrabban az egyoldalú szójafehérje bevitel, relatíve kevés lizin pótlása mellett a premixben (a limitáló és az ideális aminosavakról az Agro Napló előző számaiban olvashatnak). Szintetikus treonin és triptofán premixben történő alkalmazása csak az előbb említett egyoldalú szójafehérje etetés, illetve az ehhez párosuló kiváló genetikai háttér mellett indokolt (emiatt a premix természetesen drágulni fog). A piac most a magasabb beltartalmú és emiatt indokoltan magasabb áru termékek felé fordult, mert a termelő nem egyoldalúan olcsón akar vásárolni, hanem a fajlagos mutatóit akarja javítani, és a profitját növelni.

Amely premixgyártó hosszútávon növelni akarja az eladásait, annak a folyamatos fejlesztés és kiváló minőség mellett továbbra is nagy hangsúlyt kell fektetnie a szervízhálózatra és a legújabb ismeretek alkalmazására ugyanúgy, mint a költség-hatékony alapanyag-beszerzésre, és a kedvező áru végtermékre. A marketing mint eladást segítő eszköz a jövőben talán még nagyobb hangsúlyt kap, de a sikeres eladás kulcsa azoknak az embereknek a kezében van akik elviselik az ügyfelek minden rigolyáját, és megpróbálnak hosszútávú kapcsolatot kialakítani amelynek kulcsa a bizalom. De mindebből a vásárlónak kell győztesen kijönnie, mivel mind a jelenben és mind a jövőben a vásárló lesz az úr, a beszállítóknak pedig azt kell előállítania amire a piac igényt tart.

Muzsek András

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?