John Deere 5E traktor új vezetőfülkével
A John Deere 5E típusú kompakt traktort nyártól új kabinnal gyártják, két verzióban. A normál kivitelű hűthető-fűthető a tetőbe szerelt kezelőelemekkel, míg a kényelmesebb változatot klímaberendezéssel látták el. Mindkét kabinban a mellső, az oldalsó és a hátsó ablak nyitható, és a nagy ablakfelületek jó kilátást biztosítanak a gépkezelőnek. Ezekbe a kabinokba is már a nagyobb teljesítményű 5M modellekben alkalmazott armatúrapadot építik be.
A három új, kisebb modellt az üzemagyagtakarékos, alacsony károsanyag-kibocsátású JD PowerTech M típusú motorokkal szerelik 40 (55) – 48 (65) – 56 (75) kW (LE) teljesítménnyel.
A munkagép üzemeltetéséhez OC rendszerű, független meghajtású hidraulikaszivattyú biztosítja a megfelelő nyomású olajat a vezérlőszelepeken keresztül. Lehetőség van homlokrakodó adapter üzemeltetésére is, a hidraulika kapacitás függvényében 873 vagy 989 kg emelőerő kifejtésére.
Szinkronváltója 9 előre/3 hátra fokozatú, és 540 ford./perc fordulatszámú TLT áll rendelkezésre. Az egyszerű, de univerzális 5055E, 5065E és 5075E modellek sokrétűen használhatók, főleg családi kisgazdaságokban.
Melyik vetőgép a világrekorder?
Az elmúlt időszakban két „híres” vetőgéppel, a nálunk is ismert Horsch Maestróval és egy Väderstad Tempóval is világrekord kísérletre került sor kukoricavetésben. Az elért teljesítmények alapján vitatják, hogy melyik vetőgépé a maratoni, 24 órás világrekord, ugyanis nem azonos körülmények és feltételek mellett zajlottak a rekorddöntések.
A svéd Väderstad cég idén április 25-én egy 8-soros új Tempo vetőgépükkel 18 km/h átlagsebességgel 212 hektárt vetett el Ukrajnában. Ez az eredmény soronként számítva 43%-kal nagyobb, mint az előző évben a Horsch által elért fajlagos teljesítmény. A világrekord-kísérlet során hektáronként 85 000 magot átlagosan 5,2 cm mélyre vetettek, 130 kg/ha starterműtrágya egyidejű kijuttatásával.
Mint ismert, a Horsch cég a Claas-szal együttműködve tavaly, április 28-án Chaplygin városa mellett egy Xerion 5000 típusú erőgéppel vontatott 24 soros Maestro 27.70 SW vetőgépükkel kísérelték meg a 24 órás csúcsjavítást. A gépegység 14,7 km/h átlagsebességgel 448 hektárt vetett be starter egyidejű kiszórása mellett, ami világrekordot jelentett. Ez a csúcs több mint kétszer nagyobb a Tempóval elért területteljesítménynél, ezért a Horsch továbbra is magának tulajdonítja a kukoricavetési világrekordot.
Szerintük ugyanis nem lehet egyszerűen csak háromszor venni a Tempóval elért 212 hektárt, ami elméletileg több mint 600 hektárt jelent. Figyelembe kell venni a gépegység kiszolgálását és egyéb más körülményeket, mert különbözőek a követelmények egy 24-soros és egy 8-soros gép üzemeltetésénél. Tényként megállapítható azonban, hogy mindkét gép kiváló technikai eszköz a nagy teljesítményű, precíz kukoricavetéshez.
Szuper flexibilis gumiabroncs
A multinacionális MITAS gumiabroncsgyártó cég Európában először az idei SIMA nemzetközi mezőgazdasági kiállításon mutatta be az SFT (Super Flexion Tyre) elnevezésű szuperszéles, alacsony profilú radiál traktorabroncsát, amelyet a 140 kW (180 LE) feletti teljesítménykategóriába tartozó erőgépekhez szánnak.
Az SFT koncepció válasz a IFT koncepcióra, vagyis az „egy levegőnyomással minden munkafeladathoz” megoldásra. A traktorgyártók eddig csak az abroncsgyártóktól nem követelték meg, hogy gyártmányaikkal járuljanak hozzá az összteljesítményhez. Az új MITAS megoldás ezt az igényt is teljesíti.
Az SFT fejlesztése a korábbi Continental SVT (Super Volumen Tyre) tapasztalataira épül. Köztudott ugyanis, hogy a cseh MITAS cég 2004 óta licenc alapján sikeresen gyártja a Continental mezőgazdasági gumiabroncsokat is. Az új MITAS termék egyaránt attraktív az európai traktorgyáraknak és a gazdáknak is, hiszen az STF különlegessége a talajkímélő tulajdonságaiban rejlik. A kiállításon bemutatott 900/60 R42 méretű abroncs használatával a talajnyomás 33%-kal csökkenthető egy IFT abroncshoz képest. Ennek a méretnek a felfekvési felülete 8 t terhelésnél, 65 km/h haladási sebességnél 4800 cm2. Ez az abroncs jelenleg a legnagyobb és legnehezebb MITAS gyártmány. Külső átmérője 215 cm, saját tömege 426 kg. A belső levegőnyomás a terheléstől és a haladási-, illetve munkasebességtől függően 0,8–2,5 bar között változtatható.Az új fejlesztésű SFT abroncsokat a MITAS cég 2012-től gyártja az USA-ban és forgalmazza Észak-Amerikában, ebben az évben pedig bevezetik az európai piacra is.
Új New Holland traktorszéria
A New Holland T6 széria újabb három típussal bővült. Az ismert és jól bevált fokozatmentes Auto-Command hajtóművel szerelt erőgépek teljesítménytömege 30 kg/LE körüli értéket mutat. A négyhengeres motorral szerelt T6.140, T6.150 és T6.160 típusok az Antwerpenben gyártott fokozatmentes hajtómű mellett rendelhetők a több fokozatszintű Electro Command Semi-Powershift és a mechanikus Dual Command váltókkal is. A sorozat legnagyobb tagjának motorteljesítménye 120 kW (163 LE), a maximális motornyomatéka 676 Nm.
A fokozatmentes Auto Command hajtómű 20 m/h mászósebességtől 50 km/h haladási sebességig lehetővé teszi az összes szántóföldi és közúti szállítási munkák hatékony elvégzését. A T6 sorozat erőforrása az SCR technológia alkalmazásával teljesíti a Tier-4A károsanyag-kibocsátási határértéket.
Mindhárom típust a 125 l/min szállítási teljesítményű CCLS hidraulika szivattyúval látják el, amely a terhelési igény szerint biztosítja az olajszükségletet a 3-pont emelőberendezés és a kapcsolt munkagépek megfelelő működtetéséhez.