Általában a gépjárművek gumiabroncsozású kerekein kifejtett teljesítmény jelentős része a gépjármű, illetve a gépcsoport (vontató+vontatmány) gördülési ellenállásának (menetellenállásának) legyőzésére fordítódik. Ez más-más értékeket mutat, ha a haladás szilárd burkolatú úton, vagy szántóföldön (földúton) történik, de mindig arányos a kerékterheléssel a következő összefüggés szerint:
A gyakorlatban a gördülési ellenállás tényezőt az előbbi képlet alapján határozzák meg, átlagos értékei a táblázatban láthatók.
A gördülési ellenállást alapvetően a keréken lévő gumiabroncs belső ellenállása (hiszterézis veszteség) és néhány külső tényező (pl.: útburkolat, talajállapot) adja ki. Belátható, hogy a gördülési ellenállás csökkentésével kevesebb vonóerő szükséges a menetellenállás legyőzéséhez, ezáltal a motortól megkívánt teljesítmény is kisebb, ez pedig hajtóanyag-megtakarítást, a traktoroknál kisebb gázolajfogyasztást eredményez.
A gumiabroncsok gördülési ellenállását elsősorban a következő jellemzők befolyásolják (Dr. Gellért Józsefné szerint):
- terhelés,
- vázszerkezet,
- belső levegőnyomás,
- méret,
- a karkasz anyaga,
- a futófelület összetétele,
- a futómintázat kialakítása,
- az útfelület állapota,
- az útfelület vonalvezetése,
- kerületi sebesség,
- hőmérséklet,
- kerékbeállítás.
A traktor- és munkagép gumiabroncsok tekintetében utóbbiak kevésbé meghatározók, leginkább az első négy szempont fontos.
A terhelés növekedése a gördülési ellenállást növeli. A radiál szerkezetű gumiabroncsok gördülési ellenállása kisebb, mint a diagonálé. A belső levegőnyomás növelésével szilárd útfelületen csökken, míg megmunkált talajon nő a gördülési ellenállás. A belső levegőnyomás csökkentésével ez fordítva igaz, mert a merev pályán megnő, a deformálódó talajon pedig kisebb lesz a gördülési ellenállás. Utóbbi esetben sekélyebb lesz a keréknyom, haladás közben kevesebb talajmennyiséget kell megmozgatniuk az abroncsoknak, így kisebb menetellenállást kell leküzdeniük, könnyebben gördülnek. A kisebb keresztmetszeti tényezőjű gumiabroncsok alkalmazása szintén csökkenteni a gördülési ellenállást.
Összességében belátható, hogy a korszerű, alacsony profilú, radiál gumiabroncsok előírás szerinti használatával csökken a gördülési ellenállás, ami esetenként 10–20 százalék gázolaj-megtakarítást hozhat magával. Ezt a megállapítást a gyártók és kutatók számos közös gyakorlati mérési eredménye igazolja.
Egy dániai összehasonlító vizsgálat során különböző márkájú implement gumiabronccsal szerelt 20 köbméteres, 26,5 tonna összsúlyú hígtrágyaszállító tartálykocsik vontatásával mérték a Fendt Vario 930 traktor gázolaj-felhasználását, külön szántóföldön és külön közúton.
A teszt során a 650/60-30,5 méretű, 1,5 bar belső nyomású Alliance 328 TL abronccsal vetették össze többek között a 650/65 R 30,5 méretű, 1,4 bar belső nyomású Michelin Cargoxbib és a 710/55 R 34 méretű, 1,6 bar belső nyomású Nokian ELS radiál abroncsokat. A diagramból látható, hogy szántott, középkötött talajon 10 km/h sebességnél a radiál abroncsokkal a 20,4 és 21,2 l/üó fogyasztás mintegy 13, illetve 10 százalékkal volt alacsonyabb a diagonál abronccsal mért 23,5 l/üó értéknél. A közúton 40 km/h sebességgel történő vontatásnál a különbség még szembetűnőbb, hiszen a diagonál abroncsokkal a 39 l/üó fogyasztás megközelítően 15 százalékkal volt magasabb a radiálok 22, illetve 34 l/üó fogyasztásához képest.
A kedvező képet azonban beárnyékolja, hogy a radiál abroncsok 25–30%-kal drágábbak, mint a diagonál, de a vontatmány megfelelő éves kihasználtsága mellett viszonylag rövid idő alatt a többletráfordítás megtérül.
Fentiek fontosságát hangsúlyozva érdemes megfontolni a John Deere és a Goodyear cégek közös javaslatát, mely szerint a gumiabroncsok megfelelő belső levegőnyomása és az optimális pótsúlyozás mellett további potenciális fogyasztáscsökkentést jelenthet a higgadt vezetési stílus, a motorfordulatszám körülményekhez történő változtatása, a munkamélység pontos tartása, a megfelelő TLT fordulatszám kiválasztása, a pontos sorcsatlakozással az átfedések elkerülése, a motor vízhűtő tisztán tartása, a légszűrő gyakori tisztítása és a légfékrendszer megfelelő tömítettsége. Javasolt a fenti kritériumok figyelembe vétele minden racionálisan gondolkodó gépüzemeltetőnek, az üzemanyagköltség csökkentésének érdekében.
Antos Gábor
A cikk szerzője: Antos Gábor