Mit hoz a következő szezon? - A CLAAS 2013. évi nemzetközi sajtótájékoztatója

Agro Napló
A szálastakarmány-gépsort és az erőgépfejlesztéseket érintette leginkább a július elején megrendezett CLAAS nemzetközi sajtótájékoztató, ahol mintegy tíz terméküket és azok konstrukciós változatait mutatta be részletesen a német gyártó.

Franciaország északnyugati városától, Metztől nem messze, egy helyi kőbánya adott otthont a fejlesztések bemutatásának.



A mindenképp egyedi helyszín és a show-műsorokkal tarkított rendezvény, valamint a CLAAS metzi gyárában tett látogatás együttesen hozzájárult a 20 országból érkező sajtóképviselő élményekben és információkban gazdag hazatéréséhez.

MEGÉRKEZETT AZ ÚJ AXION CSALÁD

A 2013-as SIMA-n bemutatták a traktort, ám teljesítményadatokat nem hoztak nyilvánosságra, azonban sejthető volt, hogy a módosítások mellett igencsak „hajazni fog” a 900-as nagytestvérre. Metzben lerántotta a leplet erőgépéről és bemutatta a 2014-ben megjelenő 4 modellből álló AXION 800-as sorozatot a CLAAS.


 

Az AXION modellek a 200–270 közötti lóerő-kategóriát fedik le, illeszkedve így az ARION 500/600 (145–184 LE) és az AXION 900 (320–410 LE) traktorcsaládok közé. Megállapítható, hogy a gyártó elsőként hozott létre egy, a károsanyag-kibocsátás terén minden követelményt teljesítő erőforrást. Az új fejlesztésű Tier4f motor együttesen alkalmazza a dízeloxidációs katalizátort (DOC) és a szelektív katalitikus redukciót (SCR) a határértékek betartására. Az új hathengeres FPT motor 6,7 l-es hengerűrtartalommal, nyolc százalékkal több nyomatékkal rendelkezik, mint elődje, teljesítményrugalmassága pedig 500 fordulat/perc. Ez nagyobb nyomatékot és teljesítményt jelent alacsonyabb fordulatszám és üzemanyag-fogyasztás mellett. A VISTRONIC elektromosan vezérelt hűtőnek köszönhetően pedig mindig csak akkora hűtési teljesítmény kerül mozgósításra, amennyire ténylegesen szükség van. Ez további üzemanyag-megtakarítást jelent.

A konstruktőrök több megoldást is átvettek a nagyobb „testvértől”, így a 800-asról is elmondható a kompakt építési mód, a hosszú tengelytáv, valamint a CLAAS traktorokból már eleve ismert 50-50 százalékos súlyelosztás. Külön hangsúlyt kapott a fordulékonyság, amit a „darázsderék-konstrukciónak”, azaz a traktor orrától számított hátrafelé szűkülő kialakításnak tulajdonítanak. Ez esetben a hűtők az első híd felett a legszélesebb részét képezik a traktor elejének, mögötte a motor lényegesen karcsúbb, amelynek olajteknőjét a vázból alakították ki.

Az új traktor hajtóműve az első időszakban a korábbról ismert HEXASHIFT váltó lesz, illetve annak HEXACTIV változata. A későbbiekben azonban már a CMATIC váltóval hozzák majd forgalomba.

A hajtóanyag 0,4 literes fogyasztás csökkenésére nyújt megoldást a mellső TLT hajtómű mechanikus kikapcsolása, ha hosszabb ideig nincs szükség a használatára.

Az AXION 800-as esetében ugyanúgy, mint az 500-as és a 600-as modelleknél, megvan a választási lehetőségünk arra, hogy CIS esetében mechanikus kihelyezett körök, míg CEBIS esetében elektrohidraulikus kihelyezett körök, valamint a nagyméretű monitor (modul) adta lehetőségekkel irányítsuk a traktort. A rengeteg intelligens megoldás mellett rendelkezésünkre áll egy kimondottan egyszerűen használható táblavégi fordulómenedzsment, valamint lehetőség van ISOBUS vezérlésű munkagépek csatlakoztatására is. Sok funkció munkagépvezérlés esetén is funkcióbillentyűkre programozható, és gombnyomással aktiválható.

Minden AXION 800-as modell LS-hidraulika rendszerrel rendelkezik 110 vagy 150 l/perc teljesítményű szivattyúval, maximálisan 7 db kihelyezett körrel.


Lássuk mi van alatta! CLAAS AXION 840 alvázvizsgálat

TELJESÍTMÉNYNÖVEKEDÉS A SCORPION HAT ÚJ MODELLJÉBEN

A megnövekedett piaci igények kielégítésének céljából hat teljesen új SCORPION teleszkópos rakodó modellt vezetett be a CLAAS.


 

Mindkét sorozat egy új alvázra épül. A gém csuklópontja mélyen az alvázban található, amely teljesen leengedett állapotban az alvázba süllyed és ebben az állapotban is biztosítja a megfelelő kilátást a gép jobb oldalára. Maga a gém is megújult. Akár 72 kN tépőerővel és 2 tonna erőtartalékkal rendelkezik. A gém és a rakodó kezelésében a jobb oldali kartámasz, a joystick, valamint a beépített forgókapcsoló segédkezik. A SMART HANDLING megoldásnak köszönhetően kanál és villa módban, vízszintes emeléskor és manuális módban is biztosított a túlterhelés elleni védelem. Az új teleszkópos rakodók a megnövelt teljesítményű LOAD SENSING hidraulikával rendelkeznek. A SCORPION 9055 és a 7055 típusoknál a szállítási teljesítmény 187 l/perc, míg a 7044 esetében ez 140 l/perc. A megmaradt három kisebb típusnál választható a 100 l/perc teljesítményű fogaskerekes szivattyú vagy a 140 l/perc teljesítményű LOAD SENSING hidraulika. Újdonságnak számít a gém végén elhelyezett harmadik kör nyomás alatti tehermentesítése. Ez esetben járó motor mellett gombnyomásra elvégezhető a csatlakozások szétkapcsolása.


A rakodógépek erőforrását a StageIIIb (Tier 4i) emissziós normát teljesítő Deutz-motorok adják. A két nagyobb típust öntisztuló dízelrészecske-szűrővel (DPF) és dízeloxidációs katalizátorral (DOC) ellátott 4,1 literes, 4 hengeres motorral, míg a fennmaradó négyet DOC-rendszerrel szerelt 3,6 literes, 4 hengeres motorral gyártják. A motor hűtéséhez szükséges levegő a motorház felső részéről kerül beszívásra és annak hátsó részén, a kipufogógázzal együtt távozik a motortérből.

Az új hajtásrendszer része az ún. VARIPOWER hajtómű, ami folyamatosan és automatikusan, fokozat nélkül egymáshoz igazítja a menetsebességet és a hajtáshoz szükséges erőt 40 km/h maximális sebességig. A SCORPION két legnagyobb típusát a CLAAS a VARIPOWER PLUS hajtóművel gyártja. A SMART ROADING funkcióval a 9055, 7055 és a 7044 modelleknél a maximális sebesség elérésekor a motorfordulat 1800 l/percre, a 7035 esetében 2000 l/percre csökken automatikusan.

Nem csak a teljesítmény, de a megnövelt kényelmi funkciók is részei az új rakodóknak. Nagyobb vezetőfülke, 360 fokos kilátás, nagy tároló rekesz, LED világítás stb. jellemzik az újonnan bemutatott gépeket.


A SCORPION család bemutatása

A rakodó kezelése kényelmesen történhet a joystic-ról

A NÖVÉNY NITROGÉNSZÜKSÉGLETÉNEK MEGÁLLAPÍTÁSA

A metzi sajtótájékoztatón bemutatkozott az új CLAAS CROP SENSOR ISARIA optikai érzékelő is. A Fritzmeier cég ISARIA mérési technikájával dolgozó eszköz fajtától függetlenül meghatározza a növény nitrogénszükségletét és vezérli a kijuttatást, mindezt egy időben. A nitrogén-

érzékelő ISOBUS-kompatibilis, kezeléséhez CEBIS MOBILE egység vagy egyéb ISOBUS eszköz szükséges.

Az eszköz a traktor elejére szerelhető tartókeretből és annak jobb- és bal oldalára szerelt optikai szenzorokból áll. A rendszer az érzékelő alatti növényről visszaérkező fényt méri. Megállapítja a növény pillanatnyi nitrogénellátottságát, összehasonlítja az aktuális érettségi foktól elvárt értékkel és meghatározza a hiányzó tápanyagkülönbséget. Ugyanakkor a rendszer méri az állománysűrűséget is, és ha egy ún. IBI- (biológiai integritás) index határérték alá esik, pl. egy fagykár következtében, a kijuttatandó mennyiség egyénileg szabályozható. CROP SENSOR ISARIA a térképátfedés módszerének köszönhetően az elvárt hozamot is figyelembe veszi és így a megfelelő mennyiség táblaspecifikusan is kijuttatható. A rendszer a meghatározás és vezérlés mellett dokumentálást is végez.


Nagy lehetőséget rejt magában az új optikai érzékelő

VÁLTOZÁSOK A SZÁLASTAKARMÁNY BETAKARÍTÁSBAN

Mint ismert, a CLAAS évről évre újítja, igazítja eszközeit a gazdálkodók által támasztott igényekhez, így a 2014-es szálastakarmány-betakarítógép újdonságait már a szezon megkezdése előtt bemutatta.

Az új DISCO 3200 PROFIL tárcsás fűkaszákkal a CLAAS három új modellt mutat be, amelyek a már ismert DISCO 3100 PROFIL utódai. A szársértő nélkül, verőujjas- vagy gumihengeres szársértővel szerelt kaszákat kialakításuknak köszönhetően könnyebben tiszthatóak, illetve a karbantartási munkák is gyorsabban elvégezhetők. Az elődből ismert PROFIL talajkövetési rendszert a fejlesztő csapat teljes egészében átültette, így továbbra is biztosított a traktortól független talajkövetés és az egyenletes vágási kép. Alapfelszereltség a védőponyva, de opcióként a hidraulikusan felhajtható változat is elérhető. További standard részegység a rúgós tehermentesítés, ám egy kis többletköltséggel az ACTIVE FLOAT hidro-pneumatikus tehermentesítő rendszerrel is megrendelhető az új kasza.

Három meglévő rendterítőt vált le a CLAAS az újonnan ismertetett VOLTO 900 (T), 800 (T) és 700 modellekkel. A 2012-ben bemutatott MAX SPREAD terítő rendszer mind az öt új típusban megtalálható. A terítőkarok a hagyományos kialakításhoz képest még inkább a menetiránnyal megegyezően kerülnek felszerelésre, ami növeli a felszedési teljesítményt és jelentős munkasebességet biztosít. A terményt sokkal kíméletesebben kezeli, szinte veszteségmentesen teríti szét a levelekben gazdag növényeket. A gép nyugodt futását a továbbfejlesztett mechanikus tehermentesítéssel (CKL) érik el. A VOLTO 700 és 800 szériafelszereltsége, a 900-as esetében opció a forduló kiemelés. További lehetőség mindegyik modell esetében a talajkopírozó támkerék, a mechanikus vagy hidraulikus ponyva és az éjszakai rendterítő hajtómű.

4,8 méterről 5,2 méterre növelte a német gyártó az egyforgórészes rendképzők munkaszélességét a LINER 550 T piacra dobásával. A piacon legnagyobb munkaszélességgel rendelkező 550 T a kisebb üzemek számára alternatívát kínál a „kétrotoros” rendképzők helyett. A 14 fogtartó kart egyenként 5 dupla rugósfoggal szerelték. A karok PROFIX karrögzítéssel vannak a rendképző házzal összekötve. A rotor hajtómű teljesen zárt és karbantartásmentes. A LINER nagyméretű tandem futóművel készült, amelyre opcionálisan talajkopírozó kerekek is rendelhetők. A fordulókban a rendeken való áthajtás érdekében 50 cm-es kiemelési magasság is lehetséges.

Újragondolt részletek

Új bálázó típus bevezetése nem várható 2014-ben, ám a gyártó ennek ellenére számos részletekbe menő módosítást hajtott végre a palettán. Az ismert ROTO CUT aprító egység a ROLLANT fix kamrás bálázók 350-es típusához volt eddig elérhető, most azonban a ROLLANT 340 körbálázókhoz is rendelhető. A rendszer a bálák tömörségéért és a megfelelő aprításért felelős. Percenként több mint 7000 vágással dolgozik. Négyágú, dupla csillagokból álló rotor szállítja egyenletesen a terményt az egyenként rugós biztosítású 14 késen keresztül, amelyek 70 mm osztástávolságra vannak egymástól. Az egyenletes terményadagok biztosítják a préskamra folyamatos feltöltését és a megfelelő bálatömörséget.


A legszélesebb rend felszedésére is alkalmasak az új Variant modellek

A CLAAS néhány újítással egészíti ki a VARIANT 385-360 változtatható kamraméretű körbálázó szériáját a következő szezonra. A 360, 365, 380 és 385 modellek egy új XXL méretű rendfelszedővel is elérhetőek, amely 2,35 méter munkaszélességgel képes a legszélesebb szalma- és fűrendek felszedésére. Továbbá a bálázót automata láncfeszítéssel látták el, 3 literről 6-ra növelték a kenőolajtartályt és integrált szűrőt építettek be. Ezek együttesen minimalizálják a karbantartási időt. Növelték a bálázó hidraulika teljesítményét is, amivel a bálakidobás 6 másodpercre csökkent, a kamraajtó nyitása és zárása 30 százalékkal gyorsabb.

Szélesebb rendfelszedő, szélesebb felhasználási terület, szélesebb gumiabroncs – ezek az összetevői a QUADRANT 2200 ADVANTAGE szögletes bálázónak. Hasonlóan a VARIANT-hoz, ez a bálázó is XXL rendfelszedővel dolgozik, 2,35 m munkaszélességben. Az átlagteljesítmény növeléséhez opcionálisan választható átmenőcsigával, PFS-rendszerrel (POWER FEEDING SYSTEM) felszerelt rendfelszedő.



A QUDRANT 3200-as bálázóból ismert ROTO FEED kímélő módon kezeli a lucernát vagy a szénát a megfelelő minőségű takarmány bálázásához. Szintén a 3200-as változatból kölcsönözték a TURBO FAN kötözőfej-tisztítást, amely az eddigiekhez képest 150 százalékos légmennyiséggel dolgozik. A szögletes bálázó rendelhető kormányzott tandemtengellyel is, amelyre 500/50-20 vagy 620/50-225.5 gumiabroncsok szerelhetők.

  

Metz – a CLAAS bálázók hazája

A nemzetközi sajtótájékoztató második napján külön programként szerepelt a CLAAS bálázó gyárának megtekintése. A metzi gyár 1969 óta készít bálázókat a mezőgazdaság számára. Az Usiness CLAAS France S.A. gyáregységet tekinthetjük a QUADRANT, ROLLANT és VARIANT bálázók szülőföldjének. A gyárat az elmúlt években egyre bővítették és modernizálták. 2013 februárjában 14 hónapig tartó építési munka után adták át a 8 millió euróból felépített új, CO2-semleges festőberendezést. Az új berendezés nagyban hozzájárul a lakkozási minőség javításához. A részek előkezelése öt különböző kamrában történik: zsírtalanítás, tisztítás, aktiválás (előkészítés a foszfátozáshoz), foszfátozás, mosás és tisztítás.

 


Bálázó oldalfalának előkészítése az új üzemben

 

A második tisztítás után következik a festékréteg szárítása egy 200°C-os gázkemencében. A kihűlést követően kerül sor a lakkozásra, amit egy 40 perc időtartamú szárítás követ. Ezután további 12 percre a részegységek hőmérsékletét még 40°C-on tartják. A festőberendezés szállítósínének hossza 1100 m és 68 tartóegységgel van felszerelve, amelyek egyenként 1000 kg-mal terhelhetőek. Az új berendezés mintegy 5000 darab bálázó gyártását könnyíti meg.

-an-

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Mezőgépész-technikusok versengtek Vépen

Mezőgépész-technikusok versengtek Vépen

Technikai tudás, folyamatos technológiai fejlődés, és generációváltás nélkül nincs jövő a mezőgazdaságban – köszöntötte az Agrárminisztérium miniszter...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?