Fokozatmentes CLAAS váltó Paderbornból (x)

Agro Napló
A CLAAS Industrietechnik több tízmilliót fektet be  Fokozatmentes CLAAS váltó Paderbornból  Paderborn, 2013. október – A CLAAS Industrietechnik (CIT), a CLAAS cégcsoport paderborni székhelyű vállalata, új utakon jár egy új, 140-184 lóerős traktorok számára készült fokozatmentes váltó fejlesztésével és gyártásával bővítve így a CLAAS fokozatmentes CMATIC váltóval szerelt traktorcsaládját az ARION 500/600 CMATIC-kal.

Az új fokozatmentes váltó, az EQ 200 alapjául a hajtóművek fejlesztésében szerzett több évtizedes tapasztalat, a gyártás és termelés know-howja, csakúgy, mint az igényes teszt- és hitelesítő központ szolgál. A CLAAS több tízmillió eurót fektetett a legkorszerűbb gyártótechnológiába és az autóipari szabványoknak megfelelő szerelősorba.

Pontos szerelés

A szerelés központi alapgondolata a hibamentes gyártás. Így hangzik a szakkifejezés arra a korszerű gyártási rendszerre, amely a szerelősor dolgozóinak munkáját optimalizálja, valamint lehetővé teszi a szerelés átfogó minőségellenőrzését és - biztosítását is. Ezen elv szerint épített a CIT felelős projektcsapata a konstrukciós munkákkal párhuzamosan egy hatékony szerelősort és alakított ki gyártást az új fokozatmentes váltónak.

Az 1.300 m² alapterületen 5 állomás szolgál az előszerelést végző szerelési egységnek, 12 állomás a fő szerelősornak és egy end-of-line vizsgáló állomásnak. A hibamentes gyártás tipikus jellemzője, hogy a dolgozó lépésről lépésre részletes utasítást kap a képernyőn keresztül arról, hogy mely részeket milyen eszközzel és milyen erőkkel, mely helyre kell szerelni. Emellett a használandó szerszámok elektronikusan vezérelhetők, hogy a valóban előírt forgató nyomatékot, forgási szöget és nyomóerőt, valamint sok további paramétert felügyelhessenek. Amennyiben akár egy szerelési lépésnél nem egyeznek az előírttal az értékek, az adott munkafolyamatot leállítják, mindaddig, míg a hibát ki nem küszöbölik.

Átfogó minőségellenőrzés

Az end-of-line vizsgáló állomás minden készre szerelt váltót egy 30 perces ellenőrzés alatt tesztel. A lehetséges terhelési állapotokat két villanymotor segítségével szimulálják – az egyik motor meghajt, míg a másik fékez. A vizsgálat kiterjed az alapfunkciókra csakúgy, mint a különböző menetsebességekre és gyorsulásra is. Eközben mérőeszközök sokasága figyeli az olajhőmérsékletet, a fordulatszámot, a rezgéseket és még számtalan paramétert. Így egy újabb minőségellenőrzés történik.

A minőségbiztosításként szolgál a tökéletes tisztaság is. Az elemek nagy részét zárt tárolókba szállítják és a szerelősoron dolgozók kesztyűt viselnek. Ezen kívül van egy új, központi áthaladó mosóberendezés is. Itt minden, a CIT saját gyártásából származó fogaskereket demagnetizálják, majd lemossák, szárítják és a korróziótól védő VCI csomagolásba teszik az üzemen belüli szállításhoz. A váltó öntvényelemeinek sorjátlanítása is hasonló gonddal történik: a szerelés előtt egy rugalmas gyártóközpontban robotok segítségével megmunkáljál, magasnyomással szálkátlanítják, és végül lemossák.

Valósághű vizsgálatok

A teszt- és hitelesítő munkákhoz, amelyek a fokozatmentes CLAAS váltó konstrukciós munkáival párhuzamosan folytak, a CIT saját tesztközpontjában vizsgálóállomások sokaságát hozták létre. Itt a különböző egységeknek, aztán szerelő egységeknek, majd a teljes váltónak számtalan terhelési teszten kellett átmennie. A legtöbb tartós terhelési próba az új váltóval a legkorszerűbb vizsgálóállomáson négy erős villanymotorral zajlott, amelyek egyenként akár 1000 LE hajtásteljesítményt, ill. fékteljesítményt generálnak és maximális forgató nyomatékként akár 150 000 Nm felvehetnek. Ezen a vizsgálóállomáson a statikai és dinamikus terheléseket valósághűen szimulálják, amelyeket a váltónak bírnia kell a gyakorlatban.

Az akár több száz órán át tartó vizsgálatot sikeresen vette a CLAAS fokozatmentes váltója. Összesen a 80 000 órát töltöttek fejlesztési munkával, ezzel párhuzamosan pedig 17 000 órát teszteléssel a vizsgálóállomásokon. A traktorba beépítve további 15 000 órát tesztelték a váltót gyakorlati földmunka és közúton való közlekedés során. 

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?