Alapfokú mûszaki ismeretek

Agro Napló
Milyen tünetek jelzik az adagoló nyomóelemek elhasználódását? Az adagoló elhasználódását legelõször a megnehezedett hidegindítás jelzi, mivel itt lassú a fordulat és az indításhoz jelentõs többlet üzemanyag is szükséges. A következõ jelenség a nehéz melegindítás, mivel itt a gázolaj viszkozitása lecsökken. A motor egyenetlen járása is a befecskendezõ egyenetlen kopására utal.
Mi a jele az adagoló fejszelepek rossz zárásának, traktoron szerelve szabad-e azokat kicserélni?
A fejszelepek zárásának hibája az előzőekhez hasonló jelenséget okoz. Csak szakmûhelyben javítható, utána feltétlen bemérés szükséges.
Az újonnan vásárolt adagoló és porlasztó lehet-e rossz, célszerû-e esetleg mûszeresen ellenőriztetni a beépítést megelőzően?
Egyértelmûen javasolt az adagoló és befecskendező beépítés előtti ellenőrzése.
Adagoló-, porlasztó-, tápszivattyú- és elemeik vásárlásakor mire kell ügyelnie a hozzá nem értőknek?
Csak megfelelő gyári csomagolású és az eredetivel azonos alkatrészeket vásároljunk, szabadpiaci „ponyváról” ne válogassunk.
A réz tömítő gyûrûk túlságosan kemények, meghúzásukat követően is „könnyeznek”. Hogyan lehet a gyûrûket házilagosan kilágyítani?
A réz tömítő gyûrûket újra használhatóvá tehetjük, ha acélhuzalra felfûzve gázlángon vörösre hevítjük, majd vízbe dobva visszahûtjük őket.
Az üzemanyag ellátó rendszer mûanyag csövei rideggé, törékennyé keményednek egy idő után; célszerû-e ezeket időszakonként lecserélni?
A válasz egyértelmûen igen; A lecserélés idejét a körülmények függvényében tapasztalati úton lehet meghatározni.
Milyen jel utal arra, ha az üzemanyag tartály zárósapkája nem engedi át a levegőt?
Amennyiben tankolás után egy bizonyos idő elteltével teljesítmény csökkenést észlelünk, először próbáljuk fellazítani a sapkát; ha ez nehezen megy – a torokban keletkezett vákuum miatt - , akkor a szellőző sapka furata eldugult.
Célszerû-e az üzemanyag tartályt időszakonként leszerelni, és gondosan átmosni?
Az üzemanyag tartályban kondenzvíz keletkezik, ezt időszakonként le kell engedni, s erre általában biztosított a technikai lehetőség. Tartály tisztítás csak gyakori szûrő eldugulás esetén szükséges, a mosószer eltávolítására ügyeljünk!
Megengedhető-e, hogy a tartályból teljesen kifogyjon a gázolaj?
A tartályból ne engedjük teljesen kifogyni az üzemanyagot, mert ez után a rendszert újra légteleníteni kell. Egyes adagoló típusok nagyon nehezen légteleníthetők. Először a kisnyomású részt légtelenítsük, majd a befecskendezőkön lévő hollandi meglazításával a nagynyomású részt.
Célszerû-e a tartalék gázolajszûrőt a traktorban tartani?
A tartalék szûrőt mindig célszerû magunknál tartani, mivel az esetlegesen kényszerû, szûrő nélküli üzemeltetés a befecskendezési rendszer azonnali tönkremenetelét okozhatja. A szûrőket gyári csomagolásban, tiszta helyen tartsuk.
Mi történik, ha a porlasztó mellett „kiszökik” a gáz?
Ezt a jelenséget a porlasztó test és a hengerfej közötti tömítő gyûrû hibája okozza. Új tömítést kell beszerelni, vagy ha az nincs, kilágyítást (lásd 35. pont) kell alkalmazni.
Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?