Kalmár Tibor, a Vaderstad Kft. előadásában adatokkal szolgált a jelen mezőgazdaságának demográfiai helyzetéről. Az EU-ban jelentősen elöregedőben van a gazdatársadalom, az EB jelentése szerint a 2000–2007 közötti időszakban erőteljesebb csökkenést mutatott a fiatal gazdák száma, mint az összes gazdálkodó számának esése. Az idősödő generáció, vagyis az 55 év felettiek aránya emiatt nőtt. Ma minden 35 év alatti fiatal gazdára 9 idősödő gazda jut, és ez a tendencia tovább romlik. Megjegyzendő, hogy Magyarország az egyetlen kivétel, ahol ezen időszak alatt kismértékben nőtt a fiatal gazdák aránya.
Az Agrya felmérései szerint a hazai agrártársadalom helyzetét jellemzi, hogy 2008-ban és 2010-ben jelentős számban kezdték pályájukat a fiatal gazdák, és a képzettségük aránya is kiváló képet mutat: 2011-ben 86%, 2012-ben 90% rendelkezett valamilyen szakirányú végzettséggel, s ebből 63% ill. 65% volt felsőfokú végzettségû. Ez a szám sokat mondó és elismerésre méltó, hiszen a 2010-es KSH-felmérésben az egyéni gazdaságokban még mindössze 3% volt a felsőfokú végzettségûek aránya. A kutatások szerint a fiatal gazdák ambiciózusak, és töretlen lendületûek: 66%-uk állítja, hogy feltétlenül újrakezdené a tevékenységét, és 45% tervezi a gazdaság fejlesztését.
A generációs különbségek is jól láthatók a felmérésben – a fiataloké a technikai tudás, a gyakorlati ismeretek az idősebbeké. A Väderstad Award célja éppen az, hogy bátorítsa az innovatív gazdálkodók új generációját, akik keresik a kihívásokat, tele vannak jobbnál jobb ötletekkel, amelyeket a saját hatékonyságuk növelésére használnak fel, és ezzel hozzájárulnak az egész ágazat fejlődéséhez is. A Väderstad kimagasló teljesítménye a saját mércéjük emelését is jelenti, és azokat a fiatalokat kívánja elismerni, akik mindennap új mércéket állítanak, és annak próbálnak megfelelni. A díj alapításával ugyanakkor egy olyan hálózatot is építenek, ahol a résztvevők egymást inspirálják a jövő fejlesztése, megújítása érdekében. A pályázat egyúttal kommunikációs platform is, ahol a pályázók inspirálhatják egymást. Ez egyben felelősségvállalás is, példaadás más fiataloknak és más gazdálkodóknak.
A pályázaton való indulás feltétele, hogy a jelentkező 35 év alatti legyen, rendelkezzen legalább egy Väderstad eszközzel, tevékeny résztvevője (akár irányítója) legyen egy gazdaságnak, és gondolkodása, cselekedete középpontjában a hatékonyság növelése álljon. A tender a svéd cég számára is fontos lehetőség, mert erős kapcsolatot kíván kialakítani a jövő gazdálkodóival, és meg akarja nyerni a vezető, gondolatformáló és hangadó gazdálkodókat. Azt várja tőlük, hogy példaadó módon mûködjenek az adott térségben, a termelői modellek bemutatásával és az innovatív termékek gyorsabb piacnyerésével a Väderstad üzleti stratégiájához is kapcsolódjanak.
A pályázat a fiatalok számára a rendszeres médiaszereplésen túl lehetőség a hasonlóan gondolkodók megismerésére, a nemzetközi csoporthoz való kapcsolódásra a különféle fórumokon keresztül, és természetesen a díjak valamelyikének elnyerésére.
A pályázatra június 30-áig lehet jelentkezni a www.vaderstad.com oldalán, egy 25 kérdésből álló kérdőív kitöltésével. Az eredményhirdetésre a Nordic Innovation keretében kerül sor augusztus 28–29-én. A Nordic Innovation rendezvényre az Agro Napló munkatársa is meghívást kapott. A beérkezett pályázatok közül a 10 legígéretesebbet kiválasztják, és a hazai zsûri tagjai értékelik. Érdemes az értékes díjaknak is utánanézni!
A zsûri tagjait kérdeztük a sajtótájékoztatót követően.
Dr. Birkás Márta: Maga a generációváltás is kihívás a mezőgazdaságban, és nyilvánvalóan az oktatás erre felkészül. A tananyag tartalmazza az alkalmazkodó talajmûvelést és a klímakár-csökkentő gazdálkodást, de meg kell tanítani a fiatalokat a termőföld szeretetére is. Emellett fontos, hogy a hibákat fel tudják ismerni, és azok következményeivel is tisztában legyenek, illetve tudják, hogy ami a talajnak jó, az a növénynek is jó. A generációváltásban az a lényeg, hogy a fiatalok megtanulják a teendőjüket, a talajra figyelés különböző módszereit, és ismerjék egy gondozott talaj látványának örömét.
Kalmár Tibor: A Väderstad felismerte a generációváltás napirenden lévő problémáját, a cégnek magának is gondot jelent, miként fogják átvenni a harmadik generáció képviselői a fontos vezetői posztokat a vállalatnál. Egy ilyen pályázat megfelelő eszköz, hogy felhívjuk a figyelmet arra, létezik egy koncepció, egy gondolkodásmód: légy okosabb, ügyesebb és gazdálkodj hatékonyabban! Ha ezt az ideológiát átveszik a fiatalok, akkor mindenképpen hatékonyságában is sokat fog javulni a már üzemelő gazdaság. A pályázat lényege, hogy a Väderstad szeretné a már meglévő kapcsolatait elmélyíteni a fiatalokkal, nagyobb figyelmet kíván szánni rájuk, és a közös munkára. A hangadókat modellül, példaként akarja állítani a többiek elé.
Bognár István: Rendkívül fontos a fiatal gazdákkal megismertetni a tudatos gazdálkodási szemléletet, mert rendkívül nagy versenyhelyzet alakult ki az ágazatban. A fiatal gazdáknak, akiknek amúgy is fejleszteni kell a gazdaságukat, többletforrásra van szükségük, de az nem feltétlenül csak a támogatás lehet. Úgy kell gazdálkodni, hogy a források a gazdálkodás által teremtődjenek meg a beruházásokra, fejlesztésekre. A tudatos gazdálkodás lehetőség a még hatékonyabb, precízebb és profit-orientáltabb tevékenységre. Egy gazdaságot csak úgy lehet fejleszteni, ha az ember megfelelő tőkével bír, az pedig csak a leghatékonyabb gazdálkodással érhető el. Ezért is fontos a tudatos gazdálkodás!
-Keresztes-