Ahol a méret számít - avagy Landpower traktorok ÚJ KABINNAL

Agro Napló
A múlt év végén Bolognában rendezett EIMA kiállításon, majd az idei AGRÁRGÉPSHOW-n Budapesten a hazai közönségnek is bemutatásra került a Landini, 2013-as újdonságaként a megújult Landpower gépcsalád. A hír kapcsán több Landini tulajdonos felkapja a fejét, hogy miért kell megváltoztatni azt, ami egyébként jó.

Aggodalomra azonban semmi ok, a gép alapjaiban nem változott. Maradt a robosztus felépítés, a nagydarab vas, ami kategóriájában oly kedveltté teszi ezt a gépcsaládot. Megmarad az egyszerû kezelhetőség, a sebességváltó, a motor és a hidraulika rendszer mechanikus szabályozása, csak a szükséges elektronikus egységek kerültek beépítésre.



A ráncfelvarrásnak lényegében két fő csapásiránya volt, a kabin áttervezése egy nagyobbra és kényelmesebbre, valamint a TLT mûködtetés egyszerûbbé, kényelmesebbé tétele.

 

 



„MASTER CLASS” VEZETŐKABINBAN KITÁGUL A VILÁG



Közel 300 db Landini Legend traktor és valamivel több, mint 400 db Landpower traktor magyarországi értékesítését követően a gyártó búcsút mondott a mindkét modellnél alkalmazott régi vezetőkabinnak. A Landini konstruktőrei felismerték a változtatás időszerûségét, figyelembe véve temérdek vevői észrevételt, kifogást. Az újdonság egy időben több kérdésre és felvetésre adott megoldást. Tekintve, hogy mostanra már csak a Landpower gépcsalád rendelkezett 6 pilléres kabinnal, amellett hogy időszerû, várható is volt ez a változtatás. Az új „MASTER CLASS” kabin ugyanarról a gyártósorról kerül le, mint a kisebb testvér, a Powermondial, valamint a legnagyobb, a 7-es széria kabinja. A cégcsoporton belül végrehajtott fejlesztés és fülkegyártás csökkenti a beszállítókkal szembeni kitettséget. Fontos ez azért is, hiszen a legnagyobb darabszámban gyártott szériákról van szó.

 

 


 

 

 



Nem is akármilyen kabinról beszélünk. A Landini családi érzést megtestesítő formavilághoz mindenképp az ahhoz illeszkedő kabinra volt szükség. Ezek után egyértelmû, hogy a kor kihívásának megfelelő 4 pilléres, B oszlopok nélküli kabin kerül a traktorokra, ahol nagy felületû oldalajtók, a hátsó oszlopokon pántolva, a fülke teljes hosszában nyílnak. A gépkezelő rendelkezésére álló tér így majd fél méterrel szélesebb és lehetőség nyílik egy teljes értékû felhajtható utasülés alkalmazására. Mivel nálunk a gazdák nagy része igényli, így ez Magyarországon az alapfelszereltség része lesz. A kezelőszervek szinte kivétel nélkül az ülés jobb oldali karfája melletti konzolon találhatók. Itt helyezték el a sebességváltókarokat és a kézigázt, az öszkerékhajtás és a differenciálzár elektrohidraulikus kapcsolója, valamint a hidraulikus 3-pont függesztés kezelőkarjai, a kihelyezett hidraulikakörök joystick-ja.

 

 



ELEKTROHIDRAULIKUS TLT MÛKÖDTETÉS – „HYDRA PTO”



A megújult Landpower TLT hajtása – ellentétben a korábbi Landpower Techno traktorokkal – nem az erőgép derekában lévő száraz kuplunggal kapcsolható, hanem egy többtárcsás, olajban futó tengelykapcsolóval. Ezt a kabinban a jobb oldali kezelőpanelen található – több traktorból már ismert – sárga színû gombakapcsolóval mûködtethetjük. Az elektrohidraulikus mûködtetésnek köszönhetően a TLT indítása lágy, mégis határozott, ezzel pedig gépünk ideális a TLT-t gyakran használó bérvállalkozók részére is.

 

 



GAZDASÁGOS NEF MOTOROK 40 KM/H-S VÁLTÓVAL



„Vannak dolgok, amik nem változnak…” idézhetnénk, tehát a lényeg, hogy a traktor legfontosabb részei megtartották kedvező tulajdonságaikat. A motor továbbra is a NEF márkanév alatt kerül gyártásra az FPT konszernnél, a Cummins és az Iveco mérnökeinek munkáját dicsérve. Nem sokan csinálják ezt már utánunk: TIER 3-as motor hagyományos, elektronika és közös nyomócső nélküli befecskendező-rendszerrel. A viszonylag nagy lökettérfogatnak köszönhetően pedig elismerésre méltó nyomaték- és rugalmasság értékekkel. Az ügyfelek tapasztalatai alapján elmondhatjuk – a fentiek mellett is – , hogy a fajlagos üzemanyag-fogyasztás megfelelően alacsony értéken marad.

 

 


 

 

 



A Speed Six mechanikus sebességváltóban is mindössze annyi változás történt, hogy az eddig alapként mászó-fokozattal szerelt gépekből a 80%-os redukciót biztosító ún. mászócsoportot már csak opcióként kínálják. Így az alapgépeknél 3 csoportban 6-6 szinkron fokozat található, a kapcsolt fokozatot szintén szinkronos irányváltóval tudjuk áttétel-változtatás nélkül fordítani, a haladási sebességünk pedig 40 km/h.

 

 



ROBOSZTUS TRAKTORHOZ IZMOS FÜGGESZTŐ SZERKEZET



Az előnyök megmaradtak a hátsó hárompont függesztésnél is. A Landpower 125, 135 és 145-ös típus 7000 kg, míg a 165-ös típus 8400 kg emelésére képes. Szabályzása és mûködtetése egyaránt mechanikus, így a határolókkal beállított munkamélységet, szabályozási módot mindvégig megtartva biztonsággal dolgozhatunk hosszú távon is. A szabályzást a gépkezelő jobb kezénél lévő narancssárga fixálható karral állíthatjuk, az erő-, a helyzet-, a vegyesszabályzás valamint az úszó helyzet egyaránt beállítható. Az egyszerûségbe természetesen belefér egy Shock-Absorber szelep is, melynek feladata a függesztő szerkezetnél fellépő lengéselnyelés, komfortosabbá téve a munkavégzést az üzemeltetők részére.

 

 


 

 

 

 

 

4WD ÖSSZKERÉKHAJTÁS, IBS FÉKRENDSZER ÉS TWIN-LOCK DIFFERENCIÁLZÁR

 

Az elektromosan kapcsolható összkerékhajtású első híd ezeknél a traktoroknál is „Spring ON” rendszerrel kapcsol, ami annyit jelent, hogy amennyiben menet közben elveszik vagy lecsökken az olajnyomás, a szerkezet rugóerő által azonnal bekapcsolja az összkerékhajtást, megőrizve ezzel a gép stabilitását és biztonságos irányíthatóságát.



A híd közepén a lamellás, olajban futó diffizár-kapcsolót találjuk, mely a TWIN-LOCK egyidejû összkerék differenciálmûvet mûködteti, a differenciálmû két oldalán pedig az IBS összkerék fékrendszer többtárcsás olajos fékeit. Ennek lényege, hogy – összekapcsolt fékpedálok esetén – fékezéskor nem csak a hátsó, hanem az első kerekeket is fékezze. Lassulás közben az IBS szelep gondoskodik a kerekeken ébredő egyenlő fékerőről, ezen keresztül pedig a biztonságos megállásról.



A rendszer előnye az, hogy a fékerő hatásvonala rövid és egyenes, nincs közte a differenciálmû és így fékezés közben egy ledifferálás nem okozhat balesetet vagy a traktor oldalra húzását, ellentétben a meghajtó-kardánon keresztül történő első híd fékezéssel.



A ráncfelvarráson átesett új Landini Landpower típusok 2013. januártól elérhetők és rendelhetők Magyarországon is.

 





Sebesi István

Axiál Kft.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Megjött az égi jel, mehet a munka!

Megjött az égi jel, mehet a munka!

Állunk október első dekádjában az ozorai telephelyen, körülöttünk traktorok, kombájn, munkagépek és egy síktároló. Dobos János szemmel láthatóan itt é...

Kék ikon keskeny nyomtávon

Kék ikon keskeny nyomtávon

Már közel 40 éve része a Landini gyár stratégiájának a specializáció és az erőforrások technológiába való integrálása. Az első gyümölcsösök számára te...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?