Aggodalomra azonban semmi ok, a gép alapjaiban nem változott. Maradt a robosztus felépítés, a nagydarab vas, ami kategóriájában oly kedveltté teszi ezt a gépcsaládot. Megmarad az egyszerû kezelhetőség, a sebességváltó, a motor és a hidraulika rendszer mechanikus szabályozása, csak a szükséges elektronikus egységek kerültek beépítésre.
A ráncfelvarrásnak lényegében két fő csapásiránya volt, a kabin áttervezése egy nagyobbra és kényelmesebbre, valamint a TLT mûködtetés egyszerûbbé, kényelmesebbé tétele.
„MASTER CLASS” VEZETŐKABINBAN KITÁGUL A VILÁG
Közel 300 db Landini Legend traktor és valamivel több, mint 400 db Landpower traktor magyarországi értékesítését követően a gyártó búcsút mondott a mindkét modellnél alkalmazott régi vezetőkabinnak. A Landini konstruktőrei felismerték a változtatás időszerûségét, figyelembe véve temérdek vevői észrevételt, kifogást. Az újdonság egy időben több kérdésre és felvetésre adott megoldást. Tekintve, hogy mostanra már csak a Landpower gépcsalád rendelkezett 6 pilléres kabinnal, amellett hogy időszerû, várható is volt ez a változtatás. Az új „MASTER CLASS” kabin ugyanarról a gyártósorról kerül le, mint a kisebb testvér, a Powermondial, valamint a legnagyobb, a 7-es széria kabinja. A cégcsoporton belül végrehajtott fejlesztés és fülkegyártás csökkenti a beszállítókkal szembeni kitettséget. Fontos ez azért is, hiszen a legnagyobb darabszámban gyártott szériákról van szó.
Nem is akármilyen kabinról beszélünk. A Landini családi érzést megtestesítő formavilághoz mindenképp az ahhoz illeszkedő kabinra volt szükség. Ezek után egyértelmû, hogy a kor kihívásának megfelelő 4 pilléres, B oszlopok nélküli kabin kerül a traktorokra, ahol nagy felületû oldalajtók, a hátsó oszlopokon pántolva, a fülke teljes hosszában nyílnak. A gépkezelő rendelkezésére álló tér így majd fél méterrel szélesebb és lehetőség nyílik egy teljes értékû felhajtható utasülés alkalmazására. Mivel nálunk a gazdák nagy része igényli, így ez Magyarországon az alapfelszereltség része lesz. A kezelőszervek szinte kivétel nélkül az ülés jobb oldali karfája melletti konzolon találhatók. Itt helyezték el a sebességváltókarokat és a kézigázt, az öszkerékhajtás és a differenciálzár elektrohidraulikus kapcsolója, valamint a hidraulikus 3-pont függesztés kezelőkarjai, a kihelyezett hidraulikakörök joystick-ja.
ELEKTROHIDRAULIKUS TLT MÛKÖDTETÉS – „HYDRA PTO”
A megújult Landpower TLT hajtása – ellentétben a korábbi Landpower Techno traktorokkal – nem az erőgép derekában lévő száraz kuplunggal kapcsolható, hanem egy többtárcsás, olajban futó tengelykapcsolóval. Ezt a kabinban a jobb oldali kezelőpanelen található – több traktorból már ismert – sárga színû gombakapcsolóval mûködtethetjük. Az elektrohidraulikus mûködtetésnek köszönhetően a TLT indítása lágy, mégis határozott, ezzel pedig gépünk ideális a TLT-t gyakran használó bérvállalkozók részére is.
GAZDASÁGOS NEF MOTOROK 40 KM/H-S VÁLTÓVAL
„Vannak dolgok, amik nem változnak…” idézhetnénk, tehát a lényeg, hogy a traktor legfontosabb részei megtartották kedvező tulajdonságaikat. A motor továbbra is a NEF márkanév alatt kerül gyártásra az FPT konszernnél, a Cummins és az Iveco mérnökeinek munkáját dicsérve. Nem sokan csinálják ezt már utánunk: TIER 3-as motor hagyományos, elektronika és közös nyomócső nélküli befecskendező-rendszerrel. A viszonylag nagy lökettérfogatnak köszönhetően pedig elismerésre méltó nyomaték- és rugalmasság értékekkel. Az ügyfelek tapasztalatai alapján elmondhatjuk – a fentiek mellett is – , hogy a fajlagos üzemanyag-fogyasztás megfelelően alacsony értéken marad.
A Speed Six mechanikus sebességváltóban is mindössze annyi változás történt, hogy az eddig alapként mászó-fokozattal szerelt gépekből a 80%-os redukciót biztosító ún. mászócsoportot már csak opcióként kínálják. Így az alapgépeknél 3 csoportban 6-6 szinkron fokozat található, a kapcsolt fokozatot szintén szinkronos irányváltóval tudjuk áttétel-változtatás nélkül fordítani, a haladási sebességünk pedig 40 km/h.
ROBOSZTUS TRAKTORHOZ IZMOS FÜGGESZTŐ SZERKEZET
Az előnyök megmaradtak a hátsó hárompont függesztésnél is. A Landpower 125, 135 és 145-ös típus 7000 kg, míg a 165-ös típus 8400 kg emelésére képes. Szabályzása és mûködtetése egyaránt mechanikus, így a határolókkal beállított munkamélységet, szabályozási módot mindvégig megtartva biztonsággal dolgozhatunk hosszú távon is. A szabályzást a gépkezelő jobb kezénél lévő narancssárga fixálható karral állíthatjuk, az erő-, a helyzet-, a vegyesszabályzás valamint az úszó helyzet egyaránt beállítható. Az egyszerûségbe természetesen belefér egy Shock-Absorber szelep is, melynek feladata a függesztő szerkezetnél fellépő lengéselnyelés, komfortosabbá téve a munkavégzést az üzemeltetők részére.
4WD ÖSSZKERÉKHAJTÁS, IBS FÉKRENDSZER ÉS TWIN-LOCK DIFFERENCIÁLZÁR
Az elektromosan kapcsolható összkerékhajtású első híd ezeknél a traktoroknál is „Spring ON” rendszerrel kapcsol, ami annyit jelent, hogy amennyiben menet közben elveszik vagy lecsökken az olajnyomás, a szerkezet rugóerő által azonnal bekapcsolja az összkerékhajtást, megőrizve ezzel a gép stabilitását és biztonságos irányíthatóságát.
A híd közepén a lamellás, olajban futó diffizár-kapcsolót találjuk, mely a TWIN-LOCK egyidejû összkerék differenciálmûvet mûködteti, a differenciálmû két oldalán pedig az IBS összkerék fékrendszer többtárcsás olajos fékeit. Ennek lényege, hogy – összekapcsolt fékpedálok esetén – fékezéskor nem csak a hátsó, hanem az első kerekeket is fékezze. Lassulás közben az IBS szelep gondoskodik a kerekeken ébredő egyenlő fékerőről, ezen keresztül pedig a biztonságos megállásról.
A rendszer előnye az, hogy a fékerő hatásvonala rövid és egyenes, nincs közte a differenciálmû és így fékezés közben egy ledifferálás nem okozhat balesetet vagy a traktor oldalra húzását, ellentétben a meghajtó-kardánon keresztül történő első híd fékezéssel.
A ráncfelvarráson átesett új Landini Landpower típusok 2013. januártól elérhetők és rendelhetők Magyarországon is.
Sebesi István
Axiál Kft.