Az index számítása a piactéren történő felvásárlások és az oda feltöltött ajánlatok megfelelő súlyozása alapján történik, kiszűrve az esetleges piaci torzító hatásokat. Mivel a Magro.hu adatbázisa 3 millió tonna gabonára vonatkozó, összesen 2500 darab egyedi tranzakciós és ajánlati adatot tartalmaz az elmúlt évekből, így az ezekből kapott adatok megfelelően reprezentálják a hazai viszonyokat.
Az újítás létrehozását az az igény generálta, mely szerint a magyar mezőgazdasági szereplők árinformációs hiánnyal küzdenek, és az adásvételek során hallomásból szerzett, sokszor ad-hoc vagy nem megfelelő információk alapján döntenek, és így nem megalapozott döntéseket hoznak.
„Eddig a gazdák elsősorban a párizsi, chicagói és a Budapesti Értéktőzsde adatai alapján próbáltak orientálódni, ám a külföldi tendenciák sok esetben nem jelentenek egyértelmű támpontot, a hazai börze árutőzsdei szekciójának forgalma pedig nem jelentős.” - mondta Németh István, a Magro.hu mezőgazdasági piactér ügyvezetője, és gabonapiaci szakértője, majd hozzátette: „Így a napi, prompt piaci árakat mutató felület, amely ráadásul hazai történéseken alapul nagy segítség az agrárkereskedelemben.”
Hogyan változott az MGX az elmúlt egy évben?
Az elmúlt 12 hónap MGX-adatait tanulmányozva az látszik, hogy az index folyamatosan csökken, ez alatt összesen mintegy 36%-ot. Ez a negatív tendencia elsősorban a kukorica és a búza áresésének köszönhető. Bár a búza ára jobban csökkent a vizsgált időszakban, a kukorica nagyobb súlya az indexen belül kompenzálta ezt. Így elmondható, hogy mindkét termény egyformán felelős az eséséért. A többi gabonaféle átlagára is csökkent, de csak az említetteknél kisebb mértékben és esetükben az összes eladott mennyiség is jóval kevesebb volt, tehát kisebb volt a hatásuk az indexváltozásra.
AZ MGX értékét naponta egyszer határozzák meg a Magro-n és rendszeresen nyomon követhető a következő oldalon: http://www.magro.hu/magro-gabona-index/
Az MGX bevezetésével egy időben a piactéren lehetővé vált a kukorica és búza napi átlagos felvásárlási árának figyelemmel kísérése is.
„A Magro.hu-ban missziónak érezzük, hogy transzparenciát vigyünk a magyar mezőgazdaságba, és hogy elősegítsük a szabadabb információáramlást. Az MGX kifejlesztése és a prompt felvásárlási áraknak a piactéren való publikálása már ennek szellemében valósult meg.” – mondta Bóné Tímea, a Magro.hu mezőgazdasági piactér társalapítója.
A Magro.hu-ról:
A Magro.hu egy speciálisan a mezőgazdaságra tervezett online piactér. Főként gabonafélék, egyéb szántóföldi- és takarmánynövények, valamint állatok nagy tételben történő kereskedelmét segíti. A piactér lényege, hogy aggregálja a keresletet és a kínálatot, különlegessége pedig, hogy innovatív informatikai megoldásokkal automatizálja az adásvételt. A Magro.hu piacteret havonta átlagosan 46.000 őstermelő, családi gazdaság, kereskedő, feldolgozó és gyártó keresi fel, s eddig több ezer ajánlatot töltöttek fel adás-vételre. A rendszerben az elmúlt másfél évben több mint 3 millió tonna gabona fordult meg, 200 ezer tonna zöldséget-gyümölcsöt és 50 ezer darab haszonállatot kínáltak eladásra vagy vételre.
További információ:http://www.magro.hu
Valamint tájékoztatást vagy szakértői információt kérhet a következő elérhetőségeken:
Bóné Tímea
tulajdonos
+36 20 529 0690
mezőgazdasági piactér
gazdáknak a jó kereskedéshez