Gabonapiac

Agro Napló
Nagy kincs az órepceAz élelmiszerláncról és annak hatósági felügyeletérõl szóló törvény


 

 

Nagy kincs az órepce

Nemcsak az őszi szárazság tizedelte meg a repcevetéseket, hanem a húsvéti fagyok tovább rontották a várható repcetermés előrejelzéseket.

Élénk kereslet alakult ki az órepcére, jelenleg 470–480 €/t áron keresik telephelyen gépkocsira rakva. Az új termésû repcére is szívesen kötnének üzleteket a kereskedők 140 E Ft/t körüli árakon.

A másik olajos növényünk, a napraforgó piacán is keresleti nyomás van. Jelenleg az ónapraforgót 400–405 euróért keresik. Tavaly tavasszal 100 E Ft körül volt az új termés ára, most biztosan szerződhetünk 120 E Ft felett is. Várhatóan, a kitárcsázott repce helyére zömében napraforgó kerül majd.

Tavaszra a spekulánsok arra számítottak, hogy a kukorica ára csökkeni fog a kitavaszodásra. Ez elmaradt! Nyugat-európai piacokon 210 €/t áron cserél gazdát, annak ellenére, hogy Franciaországban 4%-kal nő a vetésterülete. Nálunk is 180–185 eurós áron keresik a környező országok kereskedői.

Sajnos a gyengébben álló búzatáblák is szenvedtek a fagytól. Sokan már a kárelhárításra is gondolnak, megfelezték a tavaszi fejtrágya adagokat, hogy felesleges költségekbe ne verjék magukat.

 

 


 

 

A gabonaszövetség egységes álláspontja szerint a kereskedelmi árualap, amely kerülhet exportra illetve ipari felhasználásra is, nem tartozhat az „élelmiszerláncról és annak hatósági felügyeletéről szóló törvény” hatálya alá és a végrehajtási rendeletet is úgy kell megalkotni, hogy ez egyértelmû legyen minden piaci szereplő számára.

Az élelmiszerláncról és annak hatósági felügyeletéről szóló törvény célja a biztonságos élelmiszer előállítása Magyarországon, mely törekvéssel egyetértünk, de ebben az esetben véleményünk szerint az export egyértelmûen nem tartozik a törvény hatálya alá. Az export esetén megszakad a lánc, hiszen az áruból nem keletkezik élelmiszer a belföldi piacon, sok esetben nem is ismerjük a végső felhasználási célját.

A tömegáru exportja során a hatóság nem ellenőriz, tehát nem merül fel olyan költség, amelynek ellentételezésére igényt tarthatna és a jövőben sem látjuk, hogy milyen szolgáltatásokat nyújthatna az exportőrök számára. A vevő igényeinek megfelelően az exportőr a saját költségére végezteti el a kívánt vizsgálatokat, akár tételenként. Ezért jogosan tekinthetik az exportőrök a felügyeleti díjat ellenszolgáltatás nélküli bevételszerző tevékenységnek.

A felügyeleti díjnak a tömegáru exportra történő általános kiterjesztése hátrányosan érintené a legális magyar gabonaexportot és tovább növelné a versenyhátrányt.

Lánckereskedelem esetén egyazon tétel többször is gazdát cserélhet esetleg anélkül, hogy az áru fizikailag elhagyta volna a raktárt. A nettó árbevételen alapuló felügyeleti díj ebben az esetben azt jelenti, hogy egy tétel után többször is kell felügyeleti díjat fizetni, hiszen minden közbenső szereplő árbevételébe is beleszámít a tétel értéke. Ez elfogadhatatlan a piac számára.

 

 


 

Nem egyértelmû, hogy a felügyeleti díj alapját képező előző évi nettó árbevétel hogyan csökkenthető azon tevékenységekkel, melyekre nem terjed ki az élelmiszerlánc-felügyelet és ez hogyan és milyen okmányokkal igazolható. Ugyanaz a termék rendeltetésétől függően ugyanis képezheti vagy nem a felügyeleti díj alapját (pl. gabona/olajos mag kerülhet takarmány-, élelmiszer-, export vagy ipari célú felhasználásra).

Igazságtalannak és elfogadhatatlannak tartjuk azt is, hogy az élelmiszer- és takarmányipari vállalkozóknak egyazon dologért immáron háromszor is fizetniük kell. Az élelmiszer- és takarmányipari vállalkozók eddig is komoly összegeket fizettek a hatósági laboratóriumi vizsgálatok elvégzéséért. Súlyos milliókból építették ki saját önellenőrző (HACCP, ISO, GTP, GMP stb.) és nyomon-követhetőségüket biztosító rendszerüket. Ezen felül – az új intézkedés alapján – a hatósági ellenőrzést ellátó intézmény fenntartását is finanszírozniuk kell a NÉBIH-nek befizetendő felügyeleti díj formájában, amellett, hogy minden vizsgálatra tételesen meg kell fizetni a mindenkori vizsgálati díjat is.

Mindaddig, amíg a felügyeleti díj bevezetésével párhuzamosan az élelmiszerlánc-felügyelet területéhez kapcsolódó igazgatási és szolgáltatási díjak rendszerének felülvizsgálatára nem került sor, nem világos a piac szereplői számára, hogy a felügyeleti díjat mire fogják felhasználni és az sem világos, hogy a befizetett díj ellenében milyen ellenszolgáltatást kap a befizető.

A törvény sajnos nem egyértelmû a piac minden szereplője számára. Vita van abban a tekintetben is, hogy mely tevékenységek, szolgáltatások után kell megfizetni a felügyeleti díjat és melyek után nem.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
HIKARI – a hatékony deszikkáló szer!

HIKARI – a hatékony deszikkáló szer!

A szántóföldi növénytermesztés során az utolsó növényvédelmi beavatkozás a deszikkálás, amely elsősorban a napraforgónál és az őszi káposztarepcénél,...

Belső erőket mozgósított az RAGT

Belső erőket mozgósított az RAGT

Több mint negyven év szakmában eltöltött idő, ebből 14 év RAGT-nál betöltött országvezetői státusz után Lonsták János nyugdíjba vonul. A szakember nev...

Újdonságok a Portfólió Farmokon

Újdonságok a Portfólió Farmokon

A hagyományokat nem megszakítva, a szigorú biztonsági előírásokat betartva idén Szarvason és Dombóváron tekinthették meg az érdeklődők a vetésidő- és...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?