Az AgrárgépShow nagydíjas traktora
Ezeknek a nagy teljesítményû erőgépeknek az össztömege pótsúlyozással elérheti akár a 20 tonnát, ami igen nagy tengely- illetve kerékterheléseket idéz elő. Annak érdekében, hogy a megfelelő teherbírás mellett a lehető legnagyobb vonóerőt érhessük el, megfelelően nagy gumiabroncsokat kell használnunk, különösen a hátsó kerekeken. Ezek külső átmérője megközelíti a 2,10 métert. Ennél nagyobb átmérő már konstrukciós nehézségeket okozna, bár az átmérő növelésével lehetne az abroncs légterét növelni, ezáltal a minél nagyobb teherbíró képességet elérni.
A modern traktor gumiabroncsokkal szembeni elvárások jelentősen megváltoztak, hiszen a traktorokat a szántóföldi munkák mellett mind gyakrabban használják közúti szállításra is. Az abroncsok közúti tulajdonságai, mint például a nagyobb haladási sebességre való alkalmasság, a stabil, nyugodt futás, az alacsony zajszint, fontossá váltak. Ezek teljesítésére való törekvés azonban semmi esetre sem csökkentheti a szántóföldi tulajdonságokat. A vontatási képesség, a talajkímélés, a megfelelő öntisztító képesség, és nem utolsó sorban a komfort szintén fő jellemzője a korszerû traktorabroncsoknak.
Ismert, hogy a teherbírás főleg az abroncsban lévő levegő mennyiségétől függ, ennek egyik meghatározója az abroncs térfogata, másik összetevője a benne lévő levegő nyomása. A tömeg és a teljesítmény növekedésével és a talajkímélés igényével tehát szükségszerûen együtt jár a nagyobb méretû, nagy légterû traktor gumiabroncsok alkalmazása. Fő jellemzőjük a szélesebb futófelület és a kisebb profiltényező. Ma már a széles (70-es széria) és a szuperszéles (60-as széria) alacsony profilú abroncsok megfelelő választéka áll rendelkezésre a nagyobb átmérőtartományban is, természetesen radiál szerkezetû kivitelben. Ezek nagyobb felfekvő felületük következtében a szántóföldön a nagyobb vonóerő-kifejtés mellett a kisebb talajnyomás kialakulását, s ezzel a káros talajtömörödés csökkenését eredményezik, a közúton pedig nagyobb sebességgel haladhatnak.
A fent említett traktorokra általánosan a 710/70R42 méretû gumiabroncsokat szerelik, ilyeneket gyártanak sorozatban az ismert gumigyárak, mint a Michelin, a Trelleborg, a Goodyear, vagy a Vredestein.
Közülük a Michelin a hagyományos karkasz mellett egy új konstrukcióval, az úgynevezett Ultraflex technológiával is készít abroncsokat ebben a méretkategóriában, amelyeknek előnye, hogy közúton is viszonylag alacsony belső levegőnyomással használhatók.
Nem lehet elégszer ismételni, mennyire fontos üzemeltetési paraméter a gumiabroncsok belső levegőnyomása. Közúton magasabb, talajon minél alacsonyabb értéket kell beállítani. Utóbbi esetben nagyobb felfekvési felület alakul ki, ezáltal csökken a talajterhelés, ugyanakkor nagyobb vonóerőt érhetünk el, hiszen egyidejûleg több borda kapaszkodik a talajba. Köztudott, hogy a mezőgazdasági gépek kerekei a talajon történő mozgás közben elkerülhetetlen talajtömörödést okoznak. A nagy tömegû, nagy teljesítményû erőgépek esetében ez fokozott mértékben áll fenn. Ezek tömörítő hatása a mélyebb rétegekig terjed, ami a talaj pórushányadának csökkenésével és a térfogatsúly növekedésével jár, emiatt romlik a talaj levegő-víz-hő háztartása, és megnő a talajellenállás is. Ha nem fordítunk erre kellő figyelmet, azaz nem használunk a szántóföldi munkáknál a lehetőségekhez képest minél szélesebb, nagy légterû gumiabroncsokat a lehető legkisebb belső levegőnyomással, akkor jelentős mértékben csökkenhet a terméseredmény, jelentős lehet a termelési veszteség.
Mindebből kitûnik a megfelelő méretû gumiabroncsok használatának fontossága. Franciaországban két német mezőgazdasági szaklap (DLZ, Agrartechnik) és a francia Michelin cég közösen végzett kísérletei alapján látható, hogy a szakmában vezető szerepet játszó Michelin nagyméretû traktorabroncsaival milyen eredmények érhetők el a talajkímélés, a komfort és a vonóerő-kifejtés területén.
Mint ahogy a diagramból és a táblázatból kitûnik, a teszteredmények bizonyítják, hogy a legkorszerûbb gyártástechnológiával készült AxioBib típusok adott méret esetén a legnagyobb felfekvő felülettel rendelkeznek, és az abroncs besüllyedése is jóval kisebb mértékû a hagyományosokéhoz képest.
A vezetési komfort és a traktor menettulajdonságai szintén ennél a típusnál a legjobbak, továbbá a vonóerő-kifejtésben is az ilyen abroncsokkal érhető el a legnagyobb húzóerő. Bár a versenytársak ezekkel összevethető teszteredményei még nem ismertek, jelentősebb eltérések nem feltételezhetők, ezért azok is hasonló teljesítményre képesek.
Fentiek alapján a nagyteljesítményû traktorok hátsó kerekeire 710/70R42, 710/75R42, vagy a 800/70R38 méretû gumiabroncsait érdemes használni, és igaz az is, hogy a drágább „jobban húz”, de ezeknek magasabb az élettartamuk is.
Antos Gábor
A cikk szerzője: Antos Gábor