2024. december 27. péntek János

Újdonságok Hannoverbõl - I. rész

Agro Napló
Fontos technikai ismeretekkel gazdagodhattak a kiállítás résztvevõi, ez mellett aktuális és friss információkat szerezhettek a nemzetközi gyártók legújabb termékeirõl. Az Agro Napló a következõkben – a teljesség igénye nélkül – röviden ismerteti a kiállításon résztvevõ gyártók fontosabb újításait.  

CASE IH az Agritechnica kiállításon



A Case IH a 2011-es Agritechnica kiállításon mutatta be a két új kombájn termékkörén kívül az új gépmodelljeit.



Magnum CVX: új fejlesztésû, fokozatmentesen változtatható áttételû sebességváltó; Case IH Hatékony Teljesítmény rendszer; 6 modell, a legerősebb tagja 419 lóerő maximális teljesítményû.



Maxxum: 6 új modell 143 és 176 lóerő teljesítmény tartományban; több mûszaki újítás: köztük a Case IH Hatékony Teljesítmény rendszer – legfontosabb eleme az SCR kipufogógáz tisztítás rendszerrel felszerelt és teljesítmény optimalizált motor – és a Multicontroller konzol.



Puma: legfontosabb fejlesztés: a sorozat valamennyi modellje fel van szerelve a Hatékony Teljesítmény rendszerrel – számos üzem-anyagtakarékos előnyt biztosít a szántóföldön.



Axial-Flow 130-as és 230-as kombájn széria: legfontosabb mûszaki alkotóeleme továbbra is az Axial-Flow rotor ismét átalakítva és továbbfejlesztve.

 


 







Újdonságok a Jaguar silózóknál



A CLAAS a Jaguar 980 és Jaguar 970 típusú silózóinál egy új, Dynamic Power motorteljesítmény-vezérlés megoldással mutatkozott be a hannoveri Agritechnica kiállításon. A vezérlés a motorteljesítményt az aktuális betakarítási feltételekhez igazítja automatikusan, és csak annyi erőt követel a motortól, amennyire szükség van. Ez energia- és üzemanyag-megtakarítást eredményez.



Az eddigi duplamotoros technológiát a Jaguar 980-asban egy 12 hengeres, a Jaguar 970-esben pedig egy 8 hengeres MAN motor váltotta fel. A Jaguar 930-960 típusokat továbbra is 6 hengeres, soros OM 460, illetve V8-as OM 502 Mercedes-Benz motorokkal szerelik.



További újdonságok:



- Automatikus szecskahosszállítás.

- Kidobó-ventilátor hézagállítás automatikus tisztítómechanizmussal.

- Új, nagy teljesítményû szemroppantó.

- Frissített CEBIS szoftver.

- Opciós munkalámpák.

 

 


 

 

 

Egy arany- és két ezüstéremmel gazdagodott a Fendt



A szakmai zsûri aranyéremmel tüntette ki a Fendt Guide Connect rendszerét, melynél két traktort egy gépkezelő tud irányítani. A traktor gépkezelő nélkül rádiójelekkel kommunikál az előtte haladó traktorral, miközben a traktorok kormányzása GPS-jelekkel automatikusan történik. A „vezértraktor” gépkezelője mindkét traktort felügyeli, miközben a kezelőszerveken keresztül teljes mértékben hozzáfér a második traktor összes funkciójához. Ezüstéremmel díjazták a front hidraulikán található terhelést enyhítő szabályzó eszközt. A szabályozott fronthidraulika segítségével a talajvezérelt gépek (kaszák, zúzók, hótolók stb.) által a talajra kifejtett nyomása a traktorfülkéből a terminálon keresztül állítható. A helyzetérzékelő a munkaeszköz helyzetét érzékelve aktívan szabályozza a rendszerben a nyomást. A Fendt Cargo Profi homlokrakodóba (képünkön) szerelt érzékelők és szabályozás révén a munkaeszköz használhatósága jelentősen javult, és új funkciókkal bővült, – ami szintén egy ezüstérmet jelentett. A gém és a munkaeszköz két végpozíciója programozhatóvá vált, így a munkatartomány beállítható (memória-funkciók). A mérlegfunkciók és a dőlési szenzorok adatait is rögzíti a gép. Újítás a Cargo Profiban a rázófunkció, a sebességarányos csillapítás, valamint a végállás-csillapítás.

 


 

 





A világ első NonStop bálázó-csomagolója



A Krone Ultima az első teljesen automatikusan és folyamatosan mûködő bálázó-csomagoló kombináció, mely a bála kötözése és lerakása közben megállás nélkül mehet tovább. Ezért a forradalmi innovációért a 2011-es Agritechnica kiállításon a Krone ismét elnyerte a DLG aranyérmét. A gyakorlati tapasztalatok alapján az Ultima-val akár 50%-kal nagyobb teljesítmény érhető el. A kötözés ideje alatt az előtömörítő kamra gyûjti össze az anyagot, mely alul-felül egy-egy hevederből áll. A változtatható formájának köszönhetően a kamra nem csak előgyûjtésre, hanem egyidejûleg előtömörítésre is szolgál. Az előtömörítő kamra, a szemi-varió bálakamra és a traktorvezérlés (TIM) megfelelő összjátékának köszönhetően garantált a folyamatos munka és a tömör bálák. Hasonlóképp újdonság a megemelt bálakamra, melyből a bála közvetlenül a csomagoló asztalára esik, ami így szintén a munkafolyamatot gyorsítja. Egy további fontos ilyen újdonság az új Tractor Implement Management (TIM), mely leegyszerûsítve a bálázó és a traktor ISOBUS-on keresztüli kommunikációját jelenti: vagyis, a traktor sebességét a vezérlés automatikusan a bálázó terheltségi fokához igazítja. Ezzel a bálázó túletetése elkerülhető, s a bála elegendő ideig tartózkodik a kamrában, hogy elég tömör legyen.

 






2012-es év kombájnja – New Holland CR széria



A New Holland legújabb generációs CR iker rotoros betakarítógépei kombájn kategóriában elnyerték a 2012-es év gépe díját. Újdonságnak számít a gyárilag rendelhető gumihevederes Smart-TraxTM első járószerkezet, amely amellett, hogy nedves, ingoványos talajon biztosabb vonóerő hatást garantál, nagyságrendekkel nagyobb felfekvő felületet biztosít, mint egy gumiabroncs, így a talajkárosító hatás is jelentősen lecsökken. A gumiheveder két féle, 610 és 762 mm-es szélességben rendelhető. A keskenyebb gumiheveder is dupla akkora felfekvő felülettel bír, mint a legszélesebb 1050 mm szélességû gumiabroncs. A gumihevederek nyújtotta keresztirányú stabilitás előnyei pedig különösen a széles gabona vagy kukorica adapterek használatakor érvényesülnek. Az EcoBlueTM SCR technológiával mûködő erőforrások az üzemanyag-fogyasztást 10%-kal csökkentik az előd modellekhez képest. Az új CR kombájnokban dolgozó 9–13 literes Cursor erőforrások 449-től 571 LE-ig terjedő maximális teljesítménnyel bírnak. Az évről évre folyamatosan fejlesztett VarifeedTM gabona adapterek a 2013-as év elejétől könnyített alumínium szerkezettel, 12 és 14 méteres munkaszélességben lesznek kaphatók.

 




A Massey Ferguson 7624 Dyna-VT az Agritechnica kiállítás győztese!



A teljesen új MF 7600-as sorozat zászlóshajója megnyerte a „Golden Tractor for the design” (Tervezési arany nagydíj) díjat a 2011-es hannoveri Agritechnica kiállításon, valamint döntős volt az év traktora díj mezőnyében is!



Ezzel a Massey Ferguson újra bizonyította, hogy az élenjáró technikai megoldásokat megbízható, költségtakarékos és ügyfélbarát módon juttatja el partnereihez.



A teljesen új MF 7600-as széria bevezetésével a Massey Ferguson négy, nagy teljesítményû, sokoldalú traktormodellt jelenít meg a piacon. Ezek a gépek a jól bevált, díjnyertes technológiát a legújabb, kis fogyasztású motorokkal ötvözik. Továbbá az új traktoroknak – az MF hagyományokat követve – kiváló a kezelői kényelme az átalakított vezérlőkaroknak és fülkének köszönhetően.



Az MF 7600-as széria rendelhető Dyna-6 (fél-powershift) vagy Dyna-VT (fokozatmentesen változtatható áttételû) sebességváltóval egyaránt. Az MF 7600 mindegyik modelljének meghajtásáról AGCO SISU POWER e³ motor gondoskodik, amely 2. generációs Szelektív Katalitikus Redukciós (SCR) technológiával van ellátva. A motorok 185–235 LE teljesítménnyel, valamint 6,6 l és 7,4 l-es hengerûrtartalommal rendelkeznek. A megfelelő modell kiválasztását a számos változó használati igényhez tervezett, három különböző felszereltségi szint segíti. A teljesen áttervezett fülke nagyobb helykínálatot és jobb kilátást eredményez. Külsőleg az MF 7600-as traktorok a „nagytestvér” MF 8600-on bevezetett formai elemeket követik.

 






Valtra N163 – a legerősebb négyhengeres traktor a piacon



A Valtra N széria csúcsmodelljei az N163 Versu és Direct modellek, melyek a legerősebb négyhengeres traktorok a világon 163 LE teljesítménnyel alapkivitelben és 171 LE power boost-tal. Az AGCO e3 SCR motortechnológia csökkenti az üzemanyag-felhasználást 5–10%-kal. Ezenkívül a részecske- és a nitrogén-oxid-kibocsátás töredékére csökkent a korábbi technológiához képest. Az SCR technológia csökkenti a motorhûtés szükségességét és tisztábban tartja a kenőolajat, így meghosszabbítva a motor élettartamát. Az új szoftver és az átdolgozott váltó, mind a fokozatmentes, mind pedig a powershift modellek esetében optimális teljesítményt biztosítanak minden körülmény között.



Az újratervezett orr rész tovább javítja a kilátást. Az új reflektor és tompított fényszórók megkönnyítik az éjszakai vezetést, valamint fontos biztonsági eszközök. Az előző modellekhez képest az első futómû úgy lett kialakítva, hogy az első kerekek nagyobb szögben forduljanak, ezzel csökken a fordulókör. Az üzemanyagtartály kapacitását 203 literre növelték.



Az N sorozatú traktorokhoz kérhető gyári beépítésû automata kormányzás előkészítés vagy akár teljes (System 150) automata kormányzás is, mely a mûholdas navigáció segítségével néhány centiméteres pontossággal képes irányítani a traktort. A gyárilag szerelt AGCOMMAND jármûkövető rendszer és az adatrögzítésre szolgáló eszköz figyeli a traktor helyzetét, üzemelését és hatékonyságát.






Megújuló MLT széria



A teleszkópos rakodók piacáról is egy újdonsággal találkozhattak a látogatók. A hazai piacvezető márka, a Manitou bemutatta az új MLT 840 típust. A rakodó két különböző teljesítményû motorral lesz elérhető, egy 115 Le-s és egy 137 Le-s változattal. A megújuló MLT széria első tagja már megfelel az EUR III/B normáknak. A 840-es maximális emelési kapacitása 4000 kg, emelési magassága 7,55 m. A gép megtartotta kompaktságát a maga 2,36 méteres szélességével, a 2,4 méteres magasságával és a 3,98 méteres fordulási sugarával. A hazai felhasználók számára az új típus legkorábban 2012 második felétől lesz elérhető.

 






Weidemann újdonságok



A Weidemann Vertical Lift System biztonsági rendszerét, a T4512 és T6025 típusú teleszkópos rakodók széria tartozékát, innovációs díjjal tüntették ki a hannoveri Agritechnica kiállításon. A biztonsági rendszer segítségével a gémszerkezet leengedésekor, az automatikus teleszkóp visszahúzásnak köszönhetően, a súly függőlegesen és nem előre ívelően mozog lefelé, így elkerülhető a veszélyes előrebillenés vagy a túlterhelés miatti munkamegszakítás. A VLS rendszer jelentősen növeli a biztonságot és a hatékonyságot.



Extrém munkákhoz extra robosztus gépet ajánl a Weidemann. Az eddigi kínálat legnagyobb törzscsuklós teleszkópos rakodógépe néhány alapvető változtatással még izmosabbá vált. A masszívabb hidakkal és teleszkóp szerkezettel, a két munkahengeres kormányzással, a megnövelt teljesítményû hidraulika rendszerrel, a magasabb üzemi súllyal, valamint a széles kerekekkel a Weidemann a kategóriájában a legerősebb törzscsuklós teleszkópos rakodógépet kínálja.





Megérkezett TONI



Öt ezüstérmet ítélt az Agritechnica bírálóbizottsága az Amazone-nak. Köztük volt az új Amapad (képünkön) részére kifejlesztett WindControll és HeadControll. További kitüntetettek az új AcuraSpray, SmartRefill és WorkToZero fejlesztések és a BoomWash szórókeret tisztító berendezés.

 

 






Ezüstéremmel díjazta a bíráló bizottság a Claas Agrosystems, az Amazone és további öt munkagépgyártó (Horsch, KaWeCo, Lemken, SGT és Zunhammer) közös együttmûködéséből született eszközt, a TONI-t (Telematics ON Implement). A Toni lehetővé teszi a vontató és a vontatott munkagép teljesítményadatainak eljuttatását az ISOBUS-on keresztül az irodába. Az eszköz egyúttal a mindenkori, a vontatóval és a függesztett munkagéppel elvégzett munkák elemzésének, kiértékelésének, beállítási optimalizálásának és dokumentálásának a távdiagnosztikai rendszereként is szolgál.

 

 



Trimble kormányautomatika – új megoldás a kormányzásban



Az amerikai gyártó idén ősszel bővítette termékpalettáját, mellyel már elérhető a hazai gazdálkodók számára az Ez-Pilot kormányautomatika. A kormánykerék közepére helyezett eszköz egy erős, léptető-motoros meghajtás segítségével fordítja el a kormányt. Alkalmazhatósága nem kötött egyetlen márkához vagy a gazdaság gépparkjában szereplő géphez sem. A kormányoszlopba integrálható motor fogaskerekek nélkül is gyorsan képes reagálni a kormányzási feladatokra. Felszerelése gyors és egyszerû, valamint könnyen átszerelhető egyik gépről a másikba. A kezelőfelület (Trimbe CFX-750 vagy Trimble FmX), néhány kábel, és a szintén új T3-as dőléskompenzáló egység kevés helyet foglal el, ez által a kabinban ezek már bárhová elrejthetők. Az új T3 dőlés kompenzátor biztosítja, hogy azonnal, és tökéletesen reagáljon a jármû kormányzása az egyenetlen talajokon, vagy a domboldalakon is. Így az egyenes a terepviszonyoktól függetlenül egyenes marad. Felhasználási területe nem csak erőgépekre korlátozódik, de széles körben alkalmazható kombájnok, önjáró permetezők, valamint olyan nehezen kormányozható gépek esetében is, mint például az önjáró permetezők vagy mûtrágyaszórók.


Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Elmarad az AGRITECHNICA 2022 kiállítás

Elmarad az AGRITECHNICA 2022 kiállítás

A romló járványügyi helyzet és a jelenlegi hatósági előírások miatt a világ vezető mezőgazdasági gépkiállításának megrendezéséhez szükséges feltételek...

Sikerszakma lett az agrárgépészet

Sikerszakma lett az agrárgépészet

Öt év alatt 70 százalékkal nőtt az agrárgépész szakmát választó diákok száma. A legtöbben a versenyképes jövedelem, a csúcstechnológiás gépek és a ter...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?