A Vision és a trónkövetelõ

Agro Napló
Területén az eladási listákat már évek óta vezetõ Landini Vision széria idén tavasszal is szép sikereket ért el. Ezekbõl a traktorokból az a mennyiség, ami a 2011-es elõzetes tervek szerint augusztusig elegendõ lett volna, március végére gyakorlatilag elfogyott. Így a forgalmazó nem késlekedett, és a márciusi Axiál Szakmai Napok rendezvényen bemutatta a Landini 5-ös szériát, amely tulajdonképpen a Vision gépcsalád továbbfejlesztett változata.  


 



Miért is volt szükség egy teljesen új modell megjelentetésére?



A gyártó jelenléte ebben a 80-110 lóerő kategóriában hagyományosan igen erős, világszinten sokat adnak el a 4 hengeres Perkins motoros traktorokból. Világos tehát, miért is fektetnek akkora hangsúlyt a piaci igényeknek egyre inkább megfelelő, sokszor azokat meg is előző gépek fejlesztésére, gyártására. A Vision traktorokból 2005-ös megjelenésük óta közel 300 db talált hazánkban gazdára, az utóbbi 3 évben teljesítménykategóriájában már piacvezető volt ez a típus.



A konstruktőrház és a hazai forgalmazó, az Axiál számára is egyértelmû volt, hogy ilyen sikert nem lehet egy egyszerû ráncfelvarrással, néhány kisebb változtatással megáldott géppel fenntartani. Összegyûjtötték hát a teljes értékesítői réteg bevonásával a legújabb és leginkább naprakész vevői igényeket, és ezek figyelembevételével nyúltak hozzá több mint 100 ponton az elődhöz.



5H a Landini család új formavilágával



Határozottan eltalált külső, amely a magasabb kategóriák vonalát idézi. Jellegzetességei az egy darabból álló, lekerekített orrú motorháztető a Powermondial típusokból már jól ismert hosszúkás lámpatestekkel, és a négyoszlopos fülke, ahol az oldalajtó a kabin hátsó sarkától nyílik.



A vevői igényeket alapul véve az 5-ös széria kabinja alacsonyabb építésû a Vision kabinjánál, ezzel pedig a gép teljes magassága 2,6 m alá került, lehetővé téve az alacsonyabb kapukkal rendelkező állattartó telepeken a használatot. A kabinbelső, valamint a kabin padlójának továbbfejlesztett szigetelésével elérték a zajszint és vibráció további csökkenését.

 

A jól bevált Perkins, immár turbo-aftercoolerrel kiegészítve



Az 1104D 4-hengeres Perkins motorok kifejezetten mezőgazdasági alkalmazásra lettek tervezve. Ezek az új, csendes, környezetbarát és kis fogyasztású motorok teljesítik a Tier 3-as emissziós szabványok előírásait, emellett pedig a legmodernebb koncepciókat és a legújabb mûszaki megoldásokat képviselik. Az 5H széria modelljeibe az említett motor a következő változatokban került beszerelésre: 74 LE (szívó), 83 LE (turbós), valamint 92,5, 102 és 110 LE (turbó-aftercooleres). A speciális mûszaki újításoknak köszönhetően a motorok optimális üzemanyag-levegő keveréket hoznak létre, ez jobb égést és nagyobb hatásfokot eredményez, így kiváló teljesítményt és nyomatékrugalmasságot biztosítanak alacsonyabb üzemeltetési költségek mellett.

 

 




 

 



A Landininál már megszokott Techno és Top változat



Az erőátvitel tekintetében a lehetőségek viszont teljesen megváltoznak. Míg a Vision-nál a mechanikus szinkronváltós változat mellett csak egy HI-LO váltó elérhető, addig az 5H esetében egész más a helyzet. Alapként az 5-ös szériánál egy teljesen mechanikus Speed Four fantázianevû erőátvitel érhető el, amelyben 3 csoportban 4 fokozat kapcsolására alkalmas szinkronváltót találunk, így az irányváltón található overdrive gyorsítónak köszönhetően 24 előre + 12 hátrameneti fokozatunk van, szinkron irányváltóval és 40 km/h haladási sebességgel. De kérhetjük gépünket a T-Tronic fantázianevû 48 előre + 16 hátrameneti fokozatot tartalmazó félpowershift váltóval is, amihez három powershift fokozatot, mászócsoportot és a kormány mellé szerelt elektro-hidraulikus irányváltót is kapunk (a hazai kivitelnél a mászócsoport nem feltétlen széria. A szerkesztő). A T-Tronic váltót a Powermondial Top felszereltségû változataiban találjuk, ami egyébként a De-clutch fedőnevû gombvezérelt kuplunggal is ki van egészítve, és így kényelmes, tengelykapcsoló-pedál nélküli sebességváltást tesz lehetővé.



Hydra PTO – 3 fokozatú TLT



A többtárcsás nedves kuplunggal kapcsolható TLT három (540/750/1000) különböző fordulatszámot kínál. A 750-es kardánfordulatszám használata különösen hasznos a kisebb energiaigényû TLT mûködtetésû munkaeszközök esetében, mivel a meghajtó kardántengely már a motor 1400-as fordulatán eléri a munkaeszköz számára ideális 540-es fordulatszámot, a gép fogyasztását tartósan alacsonyan tartva ezzel. A TLT kuplung nyomógombos mûködtetésû, különösen lágy munkaeszköz-indítást biztosít.



ELS egyujjas gyorskiemelő és joystick vezérelt vezértömbök



A hidraulika rendszer mûködtetéséről alapfelszereltségben tandem elrendezésû kettős szivattyú gondoskodik, amelynek teljes térfogatárama 82 l/min. Az emelőhidraulika alapként tartalmazza az ELS (Ergonomic Lifting System) fantázianevû egyujjas gyorskiemelőt, mellyel a táblavégi fordulók jelentősen leegyszerûsödnek: a hidraulika emelés/süllyesztés karjának érintése nélkül az egy ujjal mûködtethető ELS karral ki tudom emelni a munkaeszközt, majd ugyanezzel a karral vissza tudom süllyeszteni a szintező karral beállított munkamélységbe.



A hidraulika rendszer szintén alapként összesen 4 db kettős mûködésû kihelyezett hidraulika körrel felszerelt, ezekből kettő külön karokkal, a másik kettő pedig a jobb oldali kezelőpulton elhelyezett joystick-kal mûködtethető. Ez különösen kedvező homlokrakodó mûködtetése esetén, gyakorlatilag megspórolható a rakodógép szeleptömbjének megvásárlása, miközben a lehető legkényelmesebb elhelyezésû joystick-kal kezelhetjük rakodónkat, a traktor hidraulika rendszerét használva.



ÚJ „TOTAL VIEW” KABIN, AKADÁLYTALAN KÖRKÖRÖS KILÁTÁS



A kabinba lépéskor a legelső dolog, amit nagyra értékelünk, az a „Total View” kabin által nyújtott akadálytalan körkörös kilátás, amit a hátsó kabinoszlopon pántolt, teljesen üvegezett oldalajtók biztosítanak. A teljesen átalakított, formatervezett és kiváló minőségû kezelőtér belső főként modern kompozit anyagokból készült a gépjármûiparra jellemző megjelenéssel. A kezelőszervek elrendezése is újra lett gondolva annak érdekében, hogy nagyobb hely álljon rendelkezésre a gépkezelő számára. A kabint továbbfejlesztett, kabintetőbe épített, kettős levegőszûrővel ellátott szellőző-, fûtő- és klímaberendezéssel szerelték fel. A szigetelés kivitele és minősége alapján egy túlnyomásos kabinról beszélünk, ami garantálja a maximális kényelmet és – a megfelelő aktív szenes szûrőbetét alkalmazása esetén – az egészséges munkakörnyezetet a gépkezelő számára. 

 

 


5H kabinbelső

 



A kezelőtér természetes szellőzése a nyitható első szélvédő és hátsó ablak segítségével biztosítható. Az új 5-ös széria tehát a Landini válasza a megnövekedett piaci igényekre és egyben a Vision sikereinek várományosa, valamint továbbvivője.



Az Axiál Kft. bérgép-szolgáltatással foglalkozó leányvállalata, a Manax Kft. vette át az első hazánkba érkezett Landini 5-100H traktort. A kapásnövények vetési szezonjában dolgozott a traktor bérgépként, természetesen Monosem vetőgéppel. A bérlők egyöntetû jó véleménye kísérte a gép munkáját.

 


Koprivanácz Tamás, a Manax Kft. területi képviselője

vette át az első Landini 5-100H bérgépet

 



Fehér Ottó

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Megjött az égi jel, mehet a munka!

Megjött az égi jel, mehet a munka!

Állunk október első dekádjában az ozorai telephelyen, körülöttünk traktorok, kombájn, munkagépek és egy síktároló. Dobos János szemmel láthatóan itt é...

Kék ikon keskeny nyomtávon

Kék ikon keskeny nyomtávon

Már közel 40 éve része a Landini gyár stratégiájának a specializáció és az erőforrások technológiába való integrálása. Az első gyümölcsösök számára te...

Mivel, mit és hogyan

Mivel, mit és hogyan

A tavaszi munkálatok elindultak. A műtrágyázás az eső előtt nagy ütemben folyik, így a vetések hengerezése, gyomfésűzése is. A szántott földeket simít...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?