Miért is volt szükség egy teljesen új modell megjelentetésére?
A gyártó jelenléte ebben a 80-110 lóerő kategóriában hagyományosan igen erős, világszinten sokat adnak el a 4 hengeres Perkins motoros traktorokból. Világos tehát, miért is fektetnek akkora hangsúlyt a piaci igényeknek egyre inkább megfelelő, sokszor azokat meg is előző gépek fejlesztésére, gyártására. A Vision traktorokból 2005-ös megjelenésük óta közel 300 db talált hazánkban gazdára, az utóbbi 3 évben teljesítménykategóriájában már piacvezető volt ez a típus.
A konstruktőrház és a hazai forgalmazó, az Axiál számára is egyértelmû volt, hogy ilyen sikert nem lehet egy egyszerû ráncfelvarrással, néhány kisebb változtatással megáldott géppel fenntartani. Összegyûjtötték hát a teljes értékesítői réteg bevonásával a legújabb és leginkább naprakész vevői igényeket, és ezek figyelembevételével nyúltak hozzá több mint 100 ponton az elődhöz.
5H a Landini család új formavilágával
Határozottan eltalált külső, amely a magasabb kategóriák vonalát idézi. Jellegzetességei az egy darabból álló, lekerekített orrú motorháztető a Powermondial típusokból már jól ismert hosszúkás lámpatestekkel, és a négyoszlopos fülke, ahol az oldalajtó a kabin hátsó sarkától nyílik.
A vevői igényeket alapul véve az 5-ös széria kabinja alacsonyabb építésû a Vision kabinjánál, ezzel pedig a gép teljes magassága 2,6 m alá került, lehetővé téve az alacsonyabb kapukkal rendelkező állattartó telepeken a használatot. A kabinbelső, valamint a kabin padlójának továbbfejlesztett szigetelésével elérték a zajszint és vibráció további csökkenését.
A jól bevált Perkins, immár turbo-aftercoolerrel kiegészítve
Az 1104D 4-hengeres Perkins motorok kifejezetten mezőgazdasági alkalmazásra lettek tervezve. Ezek az új, csendes, környezetbarát és kis fogyasztású motorok teljesítik a Tier 3-as emissziós szabványok előírásait, emellett pedig a legmodernebb koncepciókat és a legújabb mûszaki megoldásokat képviselik. Az 5H széria modelljeibe az említett motor a következő változatokban került beszerelésre: 74 LE (szívó), 83 LE (turbós), valamint 92,5, 102 és 110 LE (turbó-aftercooleres). A speciális mûszaki újításoknak köszönhetően a motorok optimális üzemanyag-levegő keveréket hoznak létre, ez jobb égést és nagyobb hatásfokot eredményez, így kiváló teljesítményt és nyomatékrugalmasságot biztosítanak alacsonyabb üzemeltetési költségek mellett.
A Landininál már megszokott Techno és Top változat
Az erőátvitel tekintetében a lehetőségek viszont teljesen megváltoznak. Míg a Vision-nál a mechanikus szinkronváltós változat mellett csak egy HI-LO váltó elérhető, addig az 5H esetében egész más a helyzet. Alapként az 5-ös szériánál egy teljesen mechanikus Speed Four fantázianevû erőátvitel érhető el, amelyben 3 csoportban 4 fokozat kapcsolására alkalmas szinkronváltót találunk, így az irányváltón található overdrive gyorsítónak köszönhetően 24 előre + 12 hátrameneti fokozatunk van, szinkron irányváltóval és 40 km/h haladási sebességgel. De kérhetjük gépünket a T-Tronic fantázianevû 48 előre + 16 hátrameneti fokozatot tartalmazó félpowershift váltóval is, amihez három powershift fokozatot, mászócsoportot és a kormány mellé szerelt elektro-hidraulikus irányváltót is kapunk (a hazai kivitelnél a mászócsoport nem feltétlen széria. A szerkesztő). A T-Tronic váltót a Powermondial Top felszereltségû változataiban találjuk, ami egyébként a De-clutch fedőnevû gombvezérelt kuplunggal is ki van egészítve, és így kényelmes, tengelykapcsoló-pedál nélküli sebességváltást tesz lehetővé.
Hydra PTO – 3 fokozatú TLT
A többtárcsás nedves kuplunggal kapcsolható TLT három (540/750/1000) különböző fordulatszámot kínál. A 750-es kardánfordulatszám használata különösen hasznos a kisebb energiaigényû TLT mûködtetésû munkaeszközök esetében, mivel a meghajtó kardántengely már a motor 1400-as fordulatán eléri a munkaeszköz számára ideális 540-es fordulatszámot, a gép fogyasztását tartósan alacsonyan tartva ezzel. A TLT kuplung nyomógombos mûködtetésû, különösen lágy munkaeszköz-indítást biztosít.
ELS egyujjas gyorskiemelő és joystick vezérelt vezértömbök
A hidraulika rendszer mûködtetéséről alapfelszereltségben tandem elrendezésû kettős szivattyú gondoskodik, amelynek teljes térfogatárama 82 l/min. Az emelőhidraulika alapként tartalmazza az ELS (Ergonomic Lifting System) fantázianevû egyujjas gyorskiemelőt, mellyel a táblavégi fordulók jelentősen leegyszerûsödnek: a hidraulika emelés/süllyesztés karjának érintése nélkül az egy ujjal mûködtethető ELS karral ki tudom emelni a munkaeszközt, majd ugyanezzel a karral vissza tudom süllyeszteni a szintező karral beállított munkamélységbe.
A hidraulika rendszer szintén alapként összesen 4 db kettős mûködésû kihelyezett hidraulika körrel felszerelt, ezekből kettő külön karokkal, a másik kettő pedig a jobb oldali kezelőpulton elhelyezett joystick-kal mûködtethető. Ez különösen kedvező homlokrakodó mûködtetése esetén, gyakorlatilag megspórolható a rakodógép szeleptömbjének megvásárlása, miközben a lehető legkényelmesebb elhelyezésû joystick-kal kezelhetjük rakodónkat, a traktor hidraulika rendszerét használva.
ÚJ „TOTAL VIEW” KABIN, AKADÁLYTALAN KÖRKÖRÖS KILÁTÁS
A kabinba lépéskor a legelső dolog, amit nagyra értékelünk, az a „Total View” kabin által nyújtott akadálytalan körkörös kilátás, amit a hátsó kabinoszlopon pántolt, teljesen üvegezett oldalajtók biztosítanak. A teljesen átalakított, formatervezett és kiváló minőségû kezelőtér belső főként modern kompozit anyagokból készült a gépjármûiparra jellemző megjelenéssel. A kezelőszervek elrendezése is újra lett gondolva annak érdekében, hogy nagyobb hely álljon rendelkezésre a gépkezelő számára. A kabint továbbfejlesztett, kabintetőbe épített, kettős levegőszûrővel ellátott szellőző-, fûtő- és klímaberendezéssel szerelték fel. A szigetelés kivitele és minősége alapján egy túlnyomásos kabinról beszélünk, ami garantálja a maximális kényelmet és – a megfelelő aktív szenes szûrőbetét alkalmazása esetén – az egészséges munkakörnyezetet a gépkezelő számára.
5H kabinbelső
A kezelőtér természetes szellőzése a nyitható első szélvédő és hátsó ablak segítségével biztosítható. Az új 5-ös széria tehát a Landini válasza a megnövekedett piaci igényekre és egyben a Vision sikereinek várományosa, valamint továbbvivője.
Az Axiál Kft. bérgép-szolgáltatással foglalkozó leányvállalata, a Manax Kft. vette át az első hazánkba érkezett Landini 5-100H traktort. A kapásnövények vetési szezonjában dolgozott a traktor bérgépként, természetesen Monosem vetőgéppel. A bérlők egyöntetû jó véleménye kísérte a gép munkáját.
Koprivanácz Tamás, a Manax Kft. területi képviselője
vette át az első Landini 5-100H bérgépet
Fehér Ottó