Az Axiál Kft. ügyvezetője, Pintér Zsolt rövid köszöntőjében ismertette a nagyszámú megjelent vendéggel a Kalász Növénytermesztő Kft. és az Axiál kapcsolatát, valamint a vendéglátó eddig elért eredményeit. Szólt arról is, hogy az általuk forgalmazott gépeknek ők maguk a tesztelői, mintegy próbaüzemnek tekintik önmagukat – mert bár partnereiktől kapnak visszajelzéseket, nagyon fontosnak tartják a saját teszt során szerzett tapasztalataikat gépre és szolgáltatásra vonatkozóan egyaránt.
A nemzetközi turné első állomását számos az állattenyészéshez kapcsolható gazda kereste fel
Angeli Gyula, az Axiál Kft. termékmenedzsere beszélt arról, hogy a korszerû technológiáknak köszönhetően a különböző gépek a beállításnak megfelelően, a traktor sebességét érzékelve precízen tudják kijuttatni az adagolható hígtrágyát, így annak mennyisége biztosan megfelelő lesz. Szinte minden új gépről elmondható az, hogy a nyugati példák hatásai erősítik a hazai gazdák vásárlói kedvét, ha ugyanis a szomszédban jól dolgozik a masina, akkor vevővé válik magyar gazdálkodó is.
A röpítőtárcsás trágyaszóró kapcsán a termékmenedzser elmondta, hogy néhány évvel ezelőtt még ő maga sem gondolta volna, hogy olyan gépeket forgalmaz, amely tökéletesen szórja szét a szerves trágyát, mésziszapot, tőzegkorpát vagy, akár mûtrágyát.
A beledi rendezvény előzménye, hogy januárban az Annaburger Nutzfahrzeug-nál elhatározták, hogy a legnagyobb forgalmat bonyolító országokban egy turnét szerveznek. S mivel az utóbbi években az első három hely valamelyikét Magyarország tudhatta magáénak, úgy döntöttek, hogy nálunk kezdik a körutazást. A magyar piacon a legnépszerûbb trágyaszóró a 9 tonnás, mert a nagyobbakhoz több lóerőre van szükség (trágyát szórni elegendő kevesebb lóerő a nagyobb gépek végezzék a talajmunkát). Az értékesítésnél így a nagyobb és kisebb üzemeket is célba vették, mindazokat, ahol szóba jöhet a híg-, illetve szervestrágya kezelés.
A technológiai bemutató első programjaként az állógépek sorában elsőként a CLAAS gépek mutatkoztak be, amelyeket Szentiványi Gyula területi képviselő ismertetett meg az érdeklődőkkel.
Tavaly a német mezőgazdasági gépkísérleti intézetben összehasonlították a 100–200 LE kategóriába tartozó erőgépeket, ahol a reális és nagyon sok szempontot figyelembe vevő pontozáson belül a legjobb terhelés alatt kapcsolható váltóval rendelkező traktor címet a legmagasabb pontszámmal a beledi bemutatón is megjelenő CLAAS ARION 540 traktor nyerte el. A gép erőforrása egy négyhengeres korszerû, energiatakarékos motor. A sebességváltó 24 fokozatú, terhelés alatt kapcsolható – szántóföldi munkánál egy adott (egyénileg megadható) fordulatszámnál kapcsol. Természetesen megfelelő emelőhidraulika is tartozik a géphez, amely emelőértéke szerint is a topkategórát képviseli. Frontfüggesztéssel szerelt, nagyon jó súlyelosztású gép, vonóerő leadó képessége és üzemanyag fogyasztása rendkívül kedvező értékeket mutat. Az erőgép pluszteljesítményre is képes (boost power) – ami szükség szerint adható hozzá a géphez.
A Claas DISCO 3100 FRC frontfüggesztésû és DISCO 3100 RC olyan gumihengeres szársértős kaszák, amelyek a lucernaszáron egymástól meghatározott távolságra töréseket idéznek elő, ezáltal segítik a vízleadást a lucernánál, hogy ne csak a levele száradjon el hamar, hanem a szára is. Ezzel a kaszával 14–16 km/h körüli sebességgel lehet betakarítást végezni, tehát 60–80 hektár betakarítása is megtörténhet egy nap alatt. Valódi nagyteljesítményû gép, kitûnő munkaminőséggel.
A 7,7 m munkaszélességû CLAAS VOLTO 770 rendterítő 9 m-re teríti szét a terményt. A CLAAS szabadalma a PERMALINK kapcsolat, ami bármilyen szögben biztosítja a hajtás átadását. De állítható a különböző rugók és a vázszerkezet szöge is, tehát a terítés intenzitása. A zárt hajtómûvek, az erős kivitelû karok garantálják, hogy ezek a gépek jó pár évig szolgálják a gazdaságot. A CLAAS LINER 1650 TWIN vontatott rendképzővel gondos munkát lehet végezni, alkalmas egy szélesebb vagy két keskenyebb rend képzésére.
Az Axiál palettáján újdonságként szereplő két gépet Szőcs Csaba, a gyártó képviselője mutatta be.
A Budissa Bagger silótöltő prés a takarmánykészítés, nevezetesen a konzerválás gépe. Alkalmas arra, megfelelő méretû fóliahengerbe préselje be oly módon a takarmányt, hogy a lédús takarmányokban bennmaradjon a nedvesség, – a szárazanyag takarmányokat pedig képes megtömöríteni a kellő mértékben. A gép hátsó oldalán végtelenített munkaszalag helyezkedik el, amelyre ráborítja a hátrabillentő pótkocsi (vagy egyéb szállítóeszköz) a szecskázott takarmányt. A behordó szalag továbbítja azt a tömörítő hengerekhez, amik bepréselik a gép csőrére felrakott fóliahengerbe.
A Romill M2 szemroppantó gép egy klasszikus mobil hengersor. Dupla hengerpáros felépítményként a maximum 40%-os nedvességtartalmú kukoricaszem megroppantására is alkalmas, a nedves szem betakarítás és a silózási technológiai részeként. Olyan gazdaságok számára ajánlható, ahol a költségcsökkentés a cél, mivel a szem 25–40%-os nedvességtartalomnál betárolva biztonságosan eltartható, tehát szárítást nem igényel.
A bemutató következő állomásán egy cserefelépítmény átszerelés keretében mutatták be azt az Annaburger által gyártott alvázat, amely akár hét különböző felépítménnyel is szerelhető. Jelen esetben egy hígtrágyaszállításra és kijuttatásra alkalmas tartálykocsi egyszerû átszerelését demonstrálták.
Egy Manitou MLT 735 120 LSU PS következett a programban, Tarnai Bálint termékmenedzser bemutatásában. Az Axiál palettáján szereplő rakodógépek közül a francia gyártmányú gép egyik eminens típusát hozták be az országba, amelynek újfajta opcióval szerelt változata 6/3-as Powershift váltóval szerelt, vagyis 6 sebességfokozatban tud előre, 3-ban pedig hátramenetben dolgozni kétfajta mûködési módú sebességváltójával.
A látványos kültéri demonstrációk az Annaburger gépek bemutatóival folytatódtak. A Schub-Max HTS 22.17 silószállító-letolókocsi 40 köbméteres, és (mint az összes Annaburger gépnél) az első kerék felemelhető, a hátsó pedig önbeálló kerék. A letolókocsi érdekessége, hogy minimális az olajszükséglete, tehát a traktorhoz igazítva mûködtethető a hidraulika rendszer.
A HTS 22.03 silószállító kocsi tulajdonképpen egy 22 tonnás trágyaszóró felmagasított változata, kimondottan silószállításra gyártják. Térfogata mintegy 50 köbméter, a futómû a szintén új, emelhető kerékkel szerelt, lehordószerkezete automata láncfeszítésü láncos, futómûve hidraulikusan rugózott.
Az Annaburger HTS 22.04 új fejlesztésû gép, amely a hannoveri Eurotier-en mutatkozott be. Futómûve ugyancsak emelhető első kerékkel és követő hátsó kerékkel szerelt, és valójában a trágyaszóró valamint silószállító kombinációja. A 180–200 LE-s gép a 22.03-astól annyiban tér el, hogy itt a térfogat növelhető. A hátfal cseréje rendkívül egyszerûen történik a 15–20 méteres munkaszélességet biztosító a trágyaszóró felépítménnyel.
A gyakorlati bemutatón egy aratási időszakban elvégzett mûveletet imitációja következett, ahol búzával előre feltöltött CLAAS LEXION kombájnból ürítettek egy Annaburger HTS 22.19 kiközelítő átrakókocsiba, amely egy HTS 22.18-as letolókocsiba ürített tovább.
A munkagépek sorát az erőgépek követték, Nagy Róbert termékmenedzser három Fendt-et mutatott be a 900-as sorozatból. Ahhoz ugyanis, hogy a nagyszerû munkaeszközök jól és gazdaságosan tudjanak üzemelni, egy mûködtető erőgépre is szükség van. Az SCR (Selective Catalytic Reduction) rendszerrel szerelt 933-as illetve 936-os gépek két töltőnyílással ellátottak, mert az üzemanyagtöltő mellett található egy kisebb nyílás is – ezek a gépek a rendszert alkalmazva ugyanis megfelelnek az Euro III B környezetvédelmi normáknak. A gépgyártók folyamatosan keresik a környezetvédelmi megoldásokat, és a Fendt ezt úgy oldotta meg, hogy AdBlue adalékot használ az üzemagyag mellé. A teherautók világából már ismert, (és néhány személygépkocsi gyártó által is alkalmazott) megoldással, betarthatók a környezetvédelmi normák.
A Fendt traktorok jó tulajdonságai természetesen megmaradtak, mint a kedvező fogyasztás és a fokozatmentes Vario-váltó. Az 50 km/h sebességre képes gép 1600-as fordulat mellett is kedvező fogyasztást produkál ilyen tempó mellett, és szántóföldi körülmények között is hatékony szállítóeszköz ott, ahol a teherautók már nem állják meg a helyüket.
A Kalász Kft. tulajdonában is van egy Euro III-as normával bíró motoros erőgép, de összehasonlítva a két gép felépítését, jelentős eltérések figyelhetők meg. A bemutatott gépeknél már független az első felfüggesztés, a Deutz motorral szerelt megújult széria dizájnja is teljesen más lett.
Az euro szabványról érdemes megjegyezni, hogy az Euro III/b norma a 180 LE feletti gépeket érinti, és jövő év januárjától már csak ezeket lehet forgalomba hozni. Idén azonban még megvásárolhatók azok a gépek, amelyekhez nem kell adalékanyagot adni, de január elseje után nem lesz mód ilyen normájú gépet választani, tehát meg kell barátkozni ezzel az újabb ténnyel is.
A szakmai rendezvényt silózó és trágyaszóró bemutató zárta, ahol egy CLAAS JAGUAR 850 volt az egyik főszereplő. Egy olyan gépet láthattak és ismerhettek meg a program résztvevői, amelynek világpiaci részesedése 50 % feletti. Az ok abban a mûszaki színvonalban rejlik, ami ebben a gépben megtestesül. Méltán sikeres ez a gép, hiszen ez az a silózó, amelynek legszélesebb az adapter választéka, a legjobban kihasználható, hisz unverzálissá tehető a sokféle takarmány betakarítására. Sorfüggetlen kukorica adapterrel, 6–8–12 soros változatban kaphatók. A rendfelszedő adapterrel az előfonnyasztott takarmányt lehet szecskázni. Egy speciális adapterrel lehetőség van soros kukoricacső-törő adapter csatlakoztatására is, így nagyon energiadús csőzúzalék készíthető. A JAGUAR különlegessége, hogy nem csak a takarmánynövény, hanem az energia növény betakarításban is használható, 2 soros változatban 3–4 m magas fûzféléket, nyárfa ültetvényeket lehet vele betakarítani. Ráadásul ennek a tulajdonságának köszönhetően télen is kiválóan kihasználható.
A CLAAS JAGUAR példamutató mûszaki megoldásokkal rendelkezik: a takarmány egyetlen ív mentén, törés nélkül jut el a tömörítő egységtől a kifúvó torony végéig. Ez azért fontos, mert minden iránytörés plusz energiát jelent, rontja az anyagáram minőségét, lelassítja az anyag haladását, ezáltal csökkenti a gép teljesítményét és plusz üzemanyagigényt eredményez. A CLAAS mérnökei nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy egy optimális anyagáramot valósítsanak meg a gép belsejében. Másik nagy előny a „V” elrendezésû szecskázódob, ami minimális erőszükséglett mellett tökéletes szecskaminőséget produkál és a központosító hatás révén megteremeti kitûnő kidobás előfeltételét. Minden JAGUAR legfontosabb szerkezeti egysége a szemroppantó, hiszen a kukoricanövény legértékesebb része a szem maga, és ha a szemet nem tudjuk megroppantani, akkor nem lesz belőle az állatok számára hasznos takarmány. Ezért silókukorica betakarításnál elengedhetetlen a minőségi munkát végző szemroppantó.
A JAGUAR silózók teljesítménye a 350–830 LE-ig terjed.Az energiát minél egyszerûbben, és minél kevesebb hajtómûvön keresztül tudjuk eljuttatni a szecskázódobig annál hatékonyabb és takarékosabb a mûködés. Ezért a JAGUAR silózókban keresztben elhelyezett motor van, hogy a főtengely végéről egyetlen sokpályás ékszíjjal lehessen meghajtani a szecskázó dobot, és a legkisebb energiaveszteséggel tudjuk azt továbbítani a szecskázó egység felé.
Az Annaburger HTS 9.04 9 tonnás trágyaszórója mutatta be a trágyaszórást, ahol jól megfigyelhető volt a szóráskép. Két tépőhenger széttépi a trágyát, nekidobja a hátfalnak, alul pedig a repítőtányérok úgy dobják szét a trágyát, mintha mûtrágyát szórnának. A lazább anyagoknál fontos pontosan beállítani az átáramló és a kiszórandó anyag mennyiségét. A lényeg, hogy a fordulatszámot felvegye a röpítőtányér, és majd csak azután kezdjük el adagolni a trágyát. A lapátok szögét lehet állítani a trágya minőségéhez, és azon lehet beállítani a tökéletes szórásképet. A bemutatón jól megfigyelhető volt a 15–20 m-es szórásszélesség megléte.
A trágyaszórót egy 92 LE-s Landini Vision húzta, a mûködtető traktort 4 hengeres, 4400 köbcentiméteres Perkins turbo motor hajtja – egyébként ugyancsak ennek a közkedvelt sorozatnak a motorjai hajtják a Manitou teleszkópos rakodógépeit is.