Az első nap délutánján az önjáró permetezőkre fejlesztett új fülkét és a cégvezetés terveit ismerhettük meg, a második napon pedig a HORSCH növényvédelmi központjában, Landauban folytatódott a bemutató.
Hallhattunk a mesterséges intelligencia alapú foltpermetezési fejlesztésekről, a Brazíliában zajló nagyszabású terjeszkedésről, a gyár bővítéséről és az Agritechnica mezőgazdasági szakkiállításra készülő újdonságokról is.
A beltéri előadás után átsétáltunk a kavicsos udvarra, ahol egy olyan arénában érezhettük magunkat, amiben vontatott és önjáró permetezőgépek alkotják a közönséget: elképesztő mennyiségű HORSCH gép között vonultatták fel az új fejlesztéseket a német házigazdák.
Megújult a Leeb VT, az Avatar SD és SL, 9 méteres szélességben is elérhető a Cruiser 9 XL sekélykultivátor, 18,20 méteresben pedig a Cura 18 ST gyomfésű. Fontos digitális fejlesztéseket mutattak be a vetőgépek szoftvereiben is, továbbá új terminálgeneráció is érkezett, eosT10 névvel. Bemutatkozott a Fortis 9 AS kultivátor, a Leeb CT fronttartály és a Joker 12 RT munkagép, valamint fejlesztettek a Leeb VL önjáró permetezőgépen is. A vetőgépeken is módosítottak: a Taro 6 SL, a VERSA 3 KR és a 6 SW, a Sprinter 6.25 SL és 12.25 SC, valamint a Pronto 7 DC mellett a Maestro TX, a CV és a CX, továbbá az SV és az SX kapott újdonságokat a mérnököktől. Láthattuk az új Transformer VS sorközművelő kultivátort, a legnagyobb dobás pedig a Leeb Xeric 14 FS innovatív, pneumatikus rendszerű műtrágyaszóró volt, amely akár 48 méter munkaszélességben is precízen ki tudja juttatni a tápanyagokat.
Részletezzük is a HORSCH újdonságait:
A Fortis AS 6 és 7 méteres változatát a 2022-es SIMA szakkiállításon mutatták be, a 9 méteres típust pedig novemberen, a hannoveri AGRITECHNICA alkalmával fogják. A létrejöttét az inspirálta, hogy sokan érdeklődtek ezen munkaszélesség iránt, úgy, hogy 27 centiméteres húzástávolsága legyen a gépnek. A fejlesztés a növekvő traktorteljesítmények eredménye, egészen 750 lóerőig kiválóan használható: így a CLAAS XERION, a John Deere 9 RX, és a CASE IH Quadtrac sorozat nagy, hevederes traktoraihoz tökéletes munkagép. Akár 8 első támasztókerékkel is elérhető, a sorozatgyártásban a két külső található, a két közte lévő pár pedig választható. Ez utóbbit kifejezetten a laza területekre ajánlják. A vonóerő-segítés a középső tagon hidraulikusan megoldható, a traktor hátulja pedig visszaterhelhető vele, nagyobb tapadást elérve. Ezzel 1,2–1,5 tonnáig lehet extra terhelést visszaadni a traktor hátsó tengelyére a kapák behúzó erejéből.
A hidraulikus TerraGrip kapákkal szerelt kapamező intenzív, de kíméletes talajkeverést nyújt. A hidraulikus vagy rugós megoldás választásától függően 570 kilogramm kioldóerő érhető el. A Fortis teljesen moduláris felépítésű, így változtatható. Bármilyen LD és ULD kapát fel lehet szerelni a szárra, ahogy a szárnyakat is a mulcskeveréshez, a TerraCut kapatípust pedig a nagyon sekély műveléshez.
A gép hátsó részén újdonság a meghosszabbított kapaszár, mellyel kisebb a kioldóerő a nyitott karnak köszönhetően. A hidraulika munkahengernek köszönhetően viszont ugyanaz az erő elérhető ezen a kapacsúcson, mint a rövidebb szárral szerelt kapánál. Lényeges, hogy a rugózási ponttól, a felfüggesztés pontjától a csúcsig viszonylag kicsi a távolság. Az 570 kilót ugyanúgy leadja. A forgópont és a kapacsúcs közötti nagyobb távolság miatt pedig sokkal nagyobb erővel húzza be magát a talajba a gép. Ezzel sokkal nagyobb erő kell ahhoz, hogy valami eltérítse a gépet a megfelelő pozícióból.
Miért kellett a hosszabbított kapaszár?
A HORSCH fejlesztői nagyon sokat foglalkoztak a talajegyengetéssel és rájöttek egy összefüggésre azzal kapcsolatban, hogy mi az optimális távolság, ami az utolsó kapamező, az egyengetőtárcsa és a henger között legfeljebb helyet kaphat, és általa tökéletes eredmény érhető el. Ezért az utolsó kapákat a lehető leghátrább helyezték, mert így aktívan tudnak földet behordani az egyengetőtárcsák elé. Ennek eredményeként szép, egyenletes felszínt hagy maga után. A Fortis kettős RollPack és SteelFlex tömörítő hengerrel, valamint szimpla kivitelben OptiRoll hengerrel elérhető a talajtulajdonságok igényei szerint.
Egy kis munkahenger is elhelyezkedik a két hengertag között, ennek segítségével választhat a kezelő, hogy a hengerek behúzásával melyik hengertagot terheli jobban. Eldöntheti, hogy egyformán elosztva, vagy az egyikre nagyobb súlyt helyezve dolgozik.
A 27 centiméteres kapaosztással a Terrano és a Tiger gépcsalád közé pozicionálták a Fortis megoldását. A távolság azért szűkebb, mert egyre több, a talajfelszínen maradó anyagot kell eldolgozni, például a köztesnövények esetében.
Minél kisebb a húzástávolság, annál könnyebb ezek bekeverése, intenzívebb mozgásban van a föld a munkavégzés során. A hidraulikus mélységállítást egy klipszes megoldás biztosítja. A beállítás lehet teljesen mechanikus vagy hidraulikus is, ráadásul menet közben egy kiegészítő rendszerrel fokozatmentesen változtatható a fülkéből.
A robusztus keménységű kapákon inkább a fordítólemez kopik korábban, mint a kopócsúcs. Csere esetén megváltozik a föld áramlása, ezért a HORSCH a csavart fordítólemez megoldást használja, hogy kormányozza a föld áramlását a gépen belül, hogy később az egyengetőtárcsának megfelelő állapotú talajt biztosítsanak.
Másodikként egy a Fortis-hoz hasonló gép következett: az új Cruiser 9 XL. Az Agritechnicán vele együtt a kistestvére, a 7 XL is ki lesz állítva. A gép kontúrkövetéssel rendelkezik, a két szárny egymástól függetlenül is tud egyenetlen körülmények között dolgozni. A szárnyak 2 fokkal tudnak negatívban eltérni és bármennyit tudnak felfelé kitérni, ha szükség van rá. Ezzel pedig a teljes munkaszélességben, a lehető legtökéletesebb mélységtartással lehet sekélyen dolgozni. A hátul található támasztó- és tömörítőkerekek mélységben vezetik a gép teljes szélességét, így a különböző gépszegmensek egymástól függetlenül tudnak kitérni és mozogni.
A vonóerő-áthelyezés hasonló a Fortis megoldásához, további újdonság viszont a FlexGrip fejlesztés. Ez az új, 180 kilogrammos kioldóerővel előfeszített kapatest teljes felületen, ultrasekélyen átvágja a talajfelszínt, az oldalirányú mozgásokat a lehető legjobban kiküszöböli, a húzása oldalirányba teljes irányban ellenez, maximálisan
15 centiméteres munkamélységgel. Különböző kapamegoldások szerelhetők fel a kapatestre, 5, 8, 10, 20 és az új 24 centiméteres mérettel. A jobb kivágáshoz ez utóbbit érdemes beállítani például egy repce lekerülése után maradó tarlóra, amit aztán egy Joker géppel lehet jól tovább művelni. A permetezés helyett elbánik az árvakeléssel. 6 gerendelyes felépítésű, 17 centiméteres húzástávolsággal a kapáknál. Nagyon jó a terítése, folyamatosan sok anyagot visz be a gép belsejébe.
A tárcsás egyengető után OptiRoll henger, dupla RingFlex vagy RollPack u-profilú henger választható. A 620 milliméter átmérőjű, nagy henger az összes laza talajra ajánlott, mert nagy felfekvő felületet biztosít, ezáltal kevésbé húzza, nem túrja a földet maga előtt. Az új Cruiser a 400–450 lóerős traktorokhoz készült, nagyjából 550-es maximális teljesítményszintre javasolva. A tervek szerint 10 év múlva az összes Cruiser sorozatot a FlexGripre állítják át, az utolsó lépésként pedig a hárompont függesztés fejlesztéssel kerülnek piacra a sekély talajművelés és a tarlóhántás gépei.
Az új Joker 12 RT dupla hengerrel vagy késhengerrel, 180 fokos összecsukással, a közlekedési feltételeknek megfelelő tandem futóművel elérhető. A 16,5 tonna tömegű, 12 méter munkaszélességű gép 2 méterenként 1,2–1,3 tonna terhelést ad le, ez hasonló a 6 méteres Jokerhez.
A fordulókban mindig a hengeren fordul a gép, kitolódnak a munkahengerek, felemeli a középső tagot és hátrabillenti a gépet, a teljes munkaszélességben a hátsó hengertagon fordul vele. Az 520 milliméter átmérőjű tárcsákon kívül 580-as, vagy CoverCrush megoldású tárcsakivitel is szerelhető. 3 méteres tagokból vannak összeépítve a hengerek, mind külön mozdul a megfelelő mélységtartás érdekében. Nagyon nedves körülmények között, tavasszal vagy ősszel fel lehet húzni a hátsó hengert, ezzel egyhengeres kivitelként, nagyobb tömörítéssel működik a gép, illetve tehermentesítve is lehet azt használni. A változtatás a fülkéből megoldható, a hidraulikával pedig a második hengertag nyomáserőssége is meghatározható. A gép mindkét hengeren fordul, nyomáskorlátozó szelep támogatásával állítja be az egyforma terhelést. A két hengertag remekül elosztja a súlyt, a Joker 12 RT könnyen fordul. A teljesen hidraulikus mélységállítás mellett létezik mechanikus változat is, ezzel szükség esetén egy kihelyezett kört meg lehet spórolni. Az oldalazás kezelése a klipszek segítségével, az első tárcsamező módosításával beállítható. A fizikai munkaszélessége 12 méter 20 centiméter.
Az új Maestro TX szemenkénti vetőgép 3 pontos felfüggesztéssel, 2,60-tól 4,80 méterig terjedő munkaszélességben dolgozik, akár 15 km/h munkasebességgel. A gép hidraulikusan állítható csúszókeretével a sortávolságot 5 centiméteres lépésekben lehet beállítani 45 és 80 centiméter között. A használt sorok változtatásával
45 és 37,5 centiméteres távok is kialakíthatók, a legszélesebb pedig 75, amit 6 és 7 sorral is meg lehet valósítani. A 4 oldalról rögzített váz a csúcsára állított, így jól le tud róla folyni a por, ezáltal kevesebb szennyeződést hord be a rendszer a nyitáskor és a csukáskor.
Az 1300 literes tartály két részre osztott, a bal és a jobb oldalon is van adagoló, ezzel megoldható a fél oldal lekapcsolás. Minden egyes soron lehet külön mennyiséget adagolni, így amit a cellás kerék kiadagol, pontosan és közvetlenül a sorhoz kerül, ezáltal mindenhol tökéletes az eloszlás. Az óránkénti 12 kilométeres sebességnél 350 kilogrammot tud kijuttatni, jó minőségű műtrágya esetén pedig a 15 km/h-t is el tudták érni 75 centiméteres sortávnál. Létezik műtrágyatartály nélkül is, csak vetőmagra vagy vetőmag- és mikrogranulátum kijuttatásra, ekkor a fronttartályból kerül az elosztótoronyba a tápanyag. A lőtt levegős kivitelt a jövőben érkező vákuumos megoldás egészíti majd ki. A gép saját fejlesztésű adagolóelemmel szerelt, és leürítő csappantyú van az alján, így az anyag egyszerűen a saját súlyából adódóan lehullik a kijuttatási helyre, a sorba. Megadható a soronkénti lekapcsolás, így sokat lehet megtakarítani és növelni a hatékonyságon. Szériában 230 kilogramm nyomás megy rá egy kocsira, átterheléses megoldással 300 is lehetséges soronként, továbbá direktvetés is megvalósítható vele.
Újdonság az eosT10 terminál SectionControl feloldással. A képernyő tablet minőségű felbontású, a megjelenés állítható, az eszköz pedig két USB-portot és WIFI-lehetőséget biztosít az adatfeltöltéshez és -átvitelhez. A nagy teljesítményű, gyors program a teljesítményt támogatja és a különböző gyártók programjait is átveszi, ezáltal egységes, áttekinthető kezelőprogramban dolgozhat a gépkezelő.
Bővült a HORSCH Transformer családja és itt a Cura
A hibrid technológiában 2019-ben a 12 méteres gyomfésűt és sorközművelőt mutatták be a 6,9 és 12 méteres szélességű Transformer VF mellett. Most már a VS változat érkezik a piacra, a VF (Variable Frame) után a Variable Small, a keskeny kivitel szélesíti ki a kínálatot. A gép 25 és 30 centiméteres sorközzel vetett növényekhez ajánlott. Az újdonsága a mélységtartás és a kapaközök távolsága. Például szója, repce, gabona, vagy hagyma esetén korábban robusztus, precíz gép kellett, itt egy relatív egyszerű megoldással valósul meg a mélységállítás, és egy forgópont van alul. Fontos, hogy kézzel is lehet sorokat kapcsolni, a GPS-kapcsolattal pedig az automatika is képes erre. Kétsoronként egy egység van a kiemeléshez, az akasztás és a mozgatás pedig a VF-nél ismert, mert ugyanaz a tolóváz, a szakaszolás és a hidraulika rendszer a VS esetén is. Az új Transformer 2D és 3D kamerarendszerrel is képes dolgozni, akár kisebb, művelőkerekes traktorokkal vontatva is.
Mivel minden kapa egy soron van, így nincs betakarás veszély, a kanyarban pedig a kis íven történő munkát is lehetővé teszi. A helyszínen az EdgeOn kapatestet ajánlották keményfém felrakással, vagy anélkül, 150-180-230 milliméter művelésszélességgel. Vetőmagtermesztéshez és állattartás nélküli, növénytermesztő biogazdaságok számára kifejezetten hasznos választás.
Új gyomfésű: a Cura 18 ST
A gép különlegessége, hogy nála aktív testbehúzást alkalmaztak, munkahengerrel működtetve feljönnek a pálcák, ami két célt is betölt: eldugulás esetén könnyen kiszabadítható a gép és kompakt csukás érhető el vele. A váz 7 tagból csukódik, ez az első vontatott gép, amihez nem kell LoadSensing hidraulikára és ISOBUS terminálra támaszkodni. Itt is igyekeztek a legegyszerűbb megoldást használni: 4 kihelyezett körre van szükség. Nagy előnye, hogy a 18 méteres szélesség ellenére kisebb teljesítményű traktorral is vontatható, mert nem kell megemelni a gépet a szállításhoz. A nagy kerék a fordulóban viszonylag kis taposást eredményez, a szárnyak felhúzhatóak, továbbá hidraulikus támasztókerekek vannak a Curán. Különböző csapállásokkal beállítható a váz mélysége, a hárompontos gépeknél megismert támasztókerekes megoldás itt is megvan. Zárt létravázzal és beépített nyitó-csukó munkahengerrel készül, a szántóföldi üzemmódban az összes munkahenger úszóállásban van, így jól követik a talajegyenetlenségeket, alkalmazkodnak az adottságokhoz.
A Cura ST pálcák egyenként rögzítettek és rugózottak. A 100, vagy 125 fokos kivitelben elérhető pálcák nyomása rugalmasan beállítható 500-tól akár több mint 5000 grammig. Ez különböző alkalmazásokat tesz lehetővé a vakboronálástól a talaj feltörésén át a területek feketén tartásáig. A pálcák szögét hidraulikusan állítható támaszkerékkel lehet megadni, a pálcák távolsága 28, vastagságuk pedig 8 milliméter. A sortáv és a traktor függvényében állítható a nyomtáv és a támasztókerekek is áthelyezhetők.
Versa 6 SW
Annak ajánlották, aki egy menetben szeretné a talajművelést és a vetést megoldani. A választható újdonságok a kerék előtti nyomjelzők, a TurboDisc csoroszlya egészen 80 kilogrammos csoroszlyanyomásig. A hidraulikus harmadik pont használatával a közlekedésben és fordulóknál is emelhető a vetőegység, így nagyobb hasmagasság érhető el. Teljesen új forgóborona megoldás jelent meg a Versa 6 SW-nél kompakt kivitelben, megújult hajtóművel és optimalizált kezeléssel. A munkamélység különböző furatokkal állítható, kisebb gazdaságoknak is javasolták. A vetőkocsi és a felépítmény a hátsó részen található, itt lényegében két gép áll össze, csapszegekkel rögzítve a három pontra. A 6 tonnás boronát amennyire lehetett, a vetőkocsihoz közel helyezték el. Lényeges, hogy a vetősín a forgóboronával együtt 15 perc alatt leszerelhető és feltehető rá egy függesztett Maestro, így akár szemenkénti vetőgépként is működhet a rendszer.
Két különböző kerékváltozat készül, a 75 centis sorhoz készített ikerkerékkel tökéletesen megy a sorok között, a forgóborona használatához pedig a széles kerék választása ajánlott, ami teljes felületen tartja a munkamélységet. A visszajelzések alapján sokan szeretnének 3 ponton dolgozni forgóboronával. Van, aki nedves körülmények között is használná, cukorrépát vagy kukoricát vetve. A kiegészítő keréktaggal a vetőágy készítésénél a forgóborona így már egy előtömörített talajon fog futni, utána következik a lezárás, majd a vetőcsoroszlya. A talajviszonyok függvényében változtatható a felépítmény, a haladós munkához javasolják használni. 4000 literes egy tartályos vagy 5000 literes dupla tartályos kivitelben elérhető, utóbbinál megvan a fél oldal lezárás lehetősége, 12,5 vagy 15 centiméteres csoroszlyaosztással.
A Pronto gépcsaládnál megtörtént a 3 és a 6 méteresek modellfrissítése, most a 7 DC volt a soron. A 7,20 méter munkaszélesség megszületésének oka a permetezés: a 36 méteres kerettel dolgozó gazdák 9,00 méterrel számolva 4 fogással, 6 méterrel kalkulálva pedig 6 fogásból oldották meg a feladatot.
Mivel egyre több a 36 méteres keret, amit 6 fogásból tudnak kezelni, a 7,20 méterrel 5 fogás is képes erre. Miután a gép csak alig nehezebb, mint a 6 méteres változat, így ugyanazzal a traktorral vontatható. Viszont egy teljes gépaljból permetező szélességenként mindig egy fogást spórolunk, így 20 százalékkal nagyobb területteljesítmény érhető el. A teljesen egyenes váznak köszönhetően csökkentették a tömeget. Az összes, a Prontónál választható előtömörítő, tárcsamező és hátsó tömörítő választható hozzá.
A tartálykivitel egységes a Versa, a 6 és a 7 DC esetében, akinek pedig nem elég az 5 ezer liter térfogat, előre MiniDrill tartályt kérhet további 400 liter kapacitással, vagy hátra egy önállóan működő MiniDrillt, saját ventilátorral, vagy akár elosztó toronnyal, ha például a hengersor elé szeretne befújni, a csoroszlyák közé vetne, vagy mögéjük végezne felületi vetést. Hátul új vetőcsoroszlyát építettek be, az Agritechnicán pedig a vetőgép automatikus csoroszlyanyomás szabályzását mutatják be. Ennél a mélységtartó kerékben kell egy szenzornak lenni, mely érzékeli a nyomásváltozást, szabályozza, elvesz, hozzáad igény szerint, egy hidraulika munkahenger pedig ráteszi a tökéletes mélységtartáshoz szükséges csoroszlyanyomást.
Az innováció azért jelent nagy előrelépést, mert a táblán belüli különböző talajok esetén többféle csoroszlyanyomásra volt szükség, ezt oldja meg a fejlesztés. Hannoverben az itt látható 7 DC lesz a bemutatón, eközben folyamatos az előszériás gépek tesztelése, 2025-re szeretnék a teljes Pronto sorozatot ezzel a megoldással is szerelve piacra vinni. Az újdonságok része még egy 1600 literes fronttartály, valamint egy 2200-as dupla tartályos kivitel, ami kiegészíti a rendszert.
A délelőtti gépbemutató kör utolsó részén a direktvetés volt a középpontban
A szélsőséges szárazságra és időjárási körülményekre megoldás lehet, hogy egyre inkább direktvetést használnak a gazdák, továbbá a mostohább helyzetekben is precízebb kijuttatás érhető el ezzel a technológiával.
Az itt bemutatott Avatar 6.25 SL vetőgép újdonsága a fronttartállyal kombinált 3 pontos kivitel, 1 tárcsás vetőcsoroszlyával, ahol mindegyik csoroszlyának saját, tetszőlegesen beállítható mélységtartó kereke van. A zárókerék tömöríti a vetőárok alját, aminek eredményeként a kapillárisokat lezárja a felszín felé, így közvetlenül a vetőmag számára elérhető a nedvesség. A vetőmag kijuttatását követően a vetőárok tetején megy végig a magfogó kerék, ami tömörít is. A magot benyomja az árokba, aztán a záró és tömörítő egységgel lezárja a felületet.
A többi géphez képest nem a vetőcsoroszlya nyomában, hanem mellette dolgozik a zárókerék, ezáltal oldalról nyomja rá a talajt a magra. A 25 centiméteres csoroszlyatáv az alapfelszereltség, de 30-al is választható. Továbbá lehetőség van szelektív csövezéssel is kérni, így a 2 egymás melletti csoroszlyát különböző beállítással, akár két eltérő kultúrára is alkalmazni lehet egyszerre. Legyen az aprómag és zabos bükköny, vagy egyéb takarmánykeverék, illetve sekély és mélyre vetés, a terv minden második csoroszlyán megvalósítható a teljes munkagépszélességben.
Több szármaradvány esetén használható háromféle rögterelő kerék is hozzá: normál szalmához, nagy zöldtömeghez, vagy kukoricához.
240 kilogramm csoroszlyanyomást lehet elérni a nagy testvérénél, a 12 méteresnél pedig ez akár 350 is lehet. A TX megoldásához hasonlóan itt is lehetséges a traktorsúlyból kiegészítő csoroszlyanyomást átterhelni a vetősínre, ezáltal még több nyomás érhető el.
Az új Sprinter sorozatot is megismertük. Az új generáció a kapás technológia továbbfejlesztett megoldásait tartalmazza, mert egyre több az igény az olyan vetéstechnológiára, amely közvetlenül az aratás után történik. A direktvetésnél az a legnagyobb kihívás, hogy a szármaradványok alá, a talajba kell juttatni a vetőmagot. Ezt a hidraulikusan támasztott, 180 kg kioldóerővel rendelkező kapákkal lehet megvalósítani. A stabil kivitelű gép állandó nyomást terhel a tömörítőkerékre és egyszerűsített mélységállítással rendelkezik. A kapák az ultrakeskeny ThinEdge 12, az Edge 21 és a WideEdge 110 milliméteres munkaszélességet teszik lehetővé, ez utóbbi már inkább sávvetőként használható. A vetőmagterítés nagyjából 7 cm szélesen történik. Ennél a gépnél is elérhető a szelektív csövezés a többféle vetőmaghoz, valamint a sekélyebb és a mélyebb elhelyezés, illetve a különböző mélységtartás a különböző sorokon.
A 12 méteres munkaszélesség és 25 centiméteres húzástávolság a Sprinter család jellemzője. Az Avatar koncepcióval, a 6300 literes
60-40 arányban felosztott tartály két kijuttató egységgel épült be a gépbe. A HorschConnect telematikai rendszer a gép hátulján található meg, ennek segítségével az okostelefonnal, a laptoppal és az asztali géppel, valamint a kapcsolódó alkalmazással pontosan követhető, mi történik a géppel, hogyan változnak az adatok és értékek. Jelenleg az első előszériás gépek dolgoznak, tavaly ősszel Magyarországon is teszteltek egy Sprintert. Több ötlet is felvetődött a tesztelés során, például tripla tankot, vagy 4 féle mag kijuttatását is vizsgálják.
A 25 centiméteres sortáv tapasztalatai között megfogalmazták: előny, hogy mechanikusan gyomirtható és kapálható az állomány a gabonavetést követően is, hogy ne csak gyomfésűzni lehessen a területet, így kevesebb növényvédőszer-felhasználásra van szükség.
A köztesnövények vetésekor a zöldítést is meg lehet oldani vele úgy, hogy az aprómagot az egyik tartályból, a nagyobb szemű frakciót pedig a másikból juttatjuk ki, így nincs szelektálódásveszély a tartályban.
A program délután folytatódott a fináléval
Ezen a HORSCH Leeb VT és a 8.460 VL önjáró permetező, valamint a Leeb Xeric 14 FS vontatott műtrágyaszóró mozgott a landaui határban.
A Leeb VT a cég legújabb önjáró permetezőgépe, 5 és 6000 literes tartálymérettel, 230 és 300 lóerős teljesítménnyel. 1,80 és 2,40 méter közötti nyomtávval és 130 centiméteres hasmagasságig elérhető. A zöldségtermesztők és a bérmunkákat vállalók ideális választása.
A V, vagyis a Variable, változtatható megnevezés mutatja a nyomtávállítás és a magasságállítás lehetőségét. Fontos az új tengelykoncepció. A korábbi megoldásnál a keresztlengőkaros kerékfelfüggesztés volt, itt viszont a két teleszkóp egymás mögött csúszik el. Ennél már a 460 lóerős teljesítmény is bejött a kínálatba, így a Leeb VT a gyors permetezést igénylő gazdáknak való. Nagy szivattyú, nagy hajtóműmotor és sebesség jellemzi. Mintegy 1000 üzemórát mentek az új kabinnal, a piacra a következő év közepétől érkezik meg.
A Leeb 8.460 VL gép BoomControl keretvezérléssel bír, választani lehet hozzá a pulzáló fúvókarendszer felszerelése és a levegős Auto Select szakaszolás közül, így a gép alkalmas sávpermetezésre is. A 8700 literes motorral és legfeljebb 460 lóerővel működő gép hatékony és hatalmas, ahogy ezt itt is láthatjuk.
A szakmai programot és sort a Horsch Leeb Xeric 14 FS zárta
A fejlesztők felé érkezett a gazdák további igénye, hogy a növényeket nem csak védeni, etetni is kell. Ezért a permetezéssel megegyező munkaszélességben fejlesztettek egy műtrágya-kijuttató gépet, amely helyspecifikusan tud pontos mennyiséget kiadni. Ennél is a BoomControl rendszer biztosítja a keretstabilitást, hogy a 36 mellett a 48 méteres munkaszélességben is megtartsa a minőséget a technológia.
A tandempermetezők összes tapasztalatát átvették és bedolgozták a fejlesztésbe azzal, hogy a szilárd anyagot hordó tartályból nehezebb kiadagolni a tápanyagot a levegős rendszerrel. Ez komoly kihívás volt a fejlesztőknek. A permetezés- és vetéstechnikából átemelték a megoldásokat, így alkották meg a 14 m3-es Xeric 14 FS pneumatikus műtrágyaszórót (FS – Fertilizer Sprayer). Ez a legnagyobb jelenleg a piacon. Az itt látott 36 méteres keretszélesség után Hannoverben, az Agritechnica alkalmával pedig a 48 méteres óriás is bemutatkozik.
A nyomott tartály vízszintesen elterülő csigával rendelkezik, ami hátra szállítja a műtrágyát a tartályba, különböző csappantyúk is vannak benne, így szabályozható a támasztóterhelés az ürülés függvényében. Az egységes ürítés biztosított, a csiga állítható dőlésszögű, amivel a paralelogrammán keresztül kijuttatja a tápanyagot és a keretre viszi tovább. A szürke cső belemegy az elosztódobozba, ezzel kapcsolatos Theo Leeb fejlesztési kihívása, hogy minél kevesebb töréssel jusson el az anyag az elosztóig, majd a keretre. Ezért van felül az adagolóelem, ami mérőcellával szerelt, 12 külön kijuttató csigával. Az integrált kivitellel szabályozhatóak a szakaszok, valamint megoldható a kanyarkompenzálás is.
A műtrágya fentről beesik az elosztó injektor előkészítő egységbe, utána áramlik szét a kereten. A legfontosabb, hogy csak egyetlen pont van 90 fokos töréssel, amikor a tápanyagot leteszi a talajra, így garantált a lehető legkevesebb kopás.
Lényeges, hogy különböző csővastagságok vannak rajta, így tudták a teljes keretszélességre megvalósítani a levegő egységes kiosztását.
A legtöbb alkotórész, ami a műtrágyával kapcsolatba kerül, rozsdamentes. A tartály festett, a felfogatás és a csiga rozsdamentes acél, ahogy az adagolócsigák is fent a dobozban. Ezekből kétfélét is bemutattak: a nagy méretű és kisebb méretű tápanyagokhoz való változatot is.
Általában a soklevegős műtrágyaszóró tudja csak a karbamidot kijuttatni, de a Xeric mindent, ami granulált formában van, kiad, ráadásul nagy mennyiségben és sebességgel. A szilárd műtrágya kijuttatásnál a 4-500 kg volt a cél 12 km/h-nál, ez meg is történt.
A kijuttatási terv alapú, változó mennyiségű és sebességű tápanyag-utánpótlás a különböző csigákkal precízen megoldható.
A Xeric első darabjait 2 ezer hektáron tesztelték 2023 nyarán, a piacra 2024 második harmadában tervezik kihozni.
A cikk készítéséhez külön és nagy köszönet jár a HORSCH magyarvszakembereinek, Barabás Zsoltnak és Pláyer Péternek a hasznos szakmai támogatásért.
Az összeállítást az AGRO NAPLÓ felkérésére
Csurja Zsolt gödöllői gazdász, óvári precíziós
mezőgazdasági szakmérnök készítette.
A cikk szerzője: Csurja Zsolt