Az elkövetkező évtizedben a mezőgazdaság biztató üzlet marad, ahol azonban az innováció játssza majd a főszerepet – hangzott el Vincent Gros, a BASF Agrodivízió Európa csoportjának vezetőjének nyitóelőadásában. A növekvő népességszám, és a megnövő termőföld- valamint élelemigény emeli az élelmiszerárakat, s ez a tendencia tartósnak ígérkezik. A világ terményszükséglete 2030-ra megkétszereződik majd, a megnövekedett igényt pedig csak úgy lehet kielégíteni, ha a mezőgazdaság szereplői között valódi partnerség alakul ki – vagyis kooperálnak a jól mûködő értékláncok és a fenntarthatóság érdekében. A BASF ezért olyan termékeket és szolgáltatásokat kíván kifejleszteni a gazdák részére, amelyek komplex gazdálkodási rendszer kereteiben valóban hatékonyan alkalmazhatók. Michael Hess, az Agrodivízió Közép-Európa csoportjának vezetője a mezőgazdaság középtávú kihívásaira reagáló lehetőségekről tartott előadást. Szem előtt kell tartani ugyanis, hogy a megmérettetés sikertényezőit a jövőorientált hozzáálláshoz igazodó mezőgazdasági megoldások jelentik.
Rácz Robert divízióvezető a cég hazai célját ekképpen fogalmazta meg: innovatív és megbízható partnerek kívánnak lenni a magyar mezőgazdaságban. Ehhez kapcsolódó missziójuk az a partnerség, amely hatékonyságot és magas színvonalú termelést jelent.
A BASF fontos pillér a magyar mezőgazdaságban, ahol a pénzügyi biztonság szerepe egyre fontosabb. A bankok kockázatvállalása mindinkább csökken, a pénzügyi helyzet kezelése pedig olyan közös felelősség, amely fontos az egész értékláncban. A válság pontosan megmutatja azt, hogy igazán csak a tőkeerős cégek tudnak talpon maradni, ezt a helyzetüket pedig ki is tudják használni. A tervezés tehát elengedhetetlenül szükséges, mert csak hosszú távú tervvel lehet a tőkét felépíteni.
A divízióvezető az értékteremtő partneri viszonyt állította előadása középpontjába. Kifejtette, hogy a BASF folytatja választott stratégiáját, és folyamatos újításaival illetve megbízható megoldásaival kívánja szolgálni a magyar mezőgazdasági termelőket – legyen szó termékekről, technológiákról, avagy szolgáltatásról.
Kőrös Gyula marketingvezető a magyar mezőgazdaság helyzetéről szólva kiemelte előadásában, hogy mind az ágazat, mind az abban dolgozók nagy kihívás és jelentős változások előtt állnak. A szükséges döntések meghozatala előtt azonban érdemes elgondolkodni azon, hogy milyen értéket jelent illetve teremthet egy kitûzött cél vagy egy választott irány. A BASF Agro-csapatának meggyőződése, hogy értéket teremteni, valamint igazi eredményeket elérni csak a partnerekkel közösen lehetséges. Nagy jelentősége van tehát a közös gondolkodásnak, az értékek közös feltérképezésének és a lehetőségek latolgatásának. Az idei konferencia egyik célja a BASF Agro-üzletágának nemzetközi és magyarországi stratégiájának bemutatása volt – s a cég külföldi és hazai vezetői ismertették ennek megfelelően a választott célokat, illetve az utat az üzleti partnerekkel történő kooperációra a partnerség, az értékteremtés valamint a közös üzleti fejlődés jegyében.
Kőrös Gyula véleménye szerint olyan elemi kérdések kerülnek előtérbe a termesztés során, amelyekből megállapítható, hogy fontos ismeretek hiányoznak az alapoknál. Az értékeket – amelyet a kapcsolatok teremtenek – ma újra át kell gondolni, mert az információcserére épül az a biztonság, amely csak közösen építhető fel. Az információ hitelességének eldöntéséhez azonban felkészülteknek kell lenni, mert csak így valósulhat meg a megfelelő szelektálás. Márpedig a legfontosabb kihívás a fontos információk kiválasztása.
Az előadó véleménye szerint, ma egy termelőnek nagy kihívás termelni. Sokkal több faktort illetve területet kell ugyanis átlátnia, mint korábban, és idejében kell beszereznie a minél sokrétûbb információkat. A hiteles, gyors, és megbízható tájékoztatáshoz – ahhoz, hogy a termék a piacon elhelyezhető legyen – a BASF is igyekszik hozzájárulni.
Az információ mellett azonban jelen kell lennie a befogadásnak, vagyis egyfajta szemléletváltásnak is, és ennek a rugalmasságnak sokkal nagyobb jelentősége lesz a jövőben, mint volt a múltban. Aki nem tud a technikához kapcsolódni, az lemarad! A mai kor emberének egyik legnagyobb kihívása az értékek meghatározása és megőrzése. Ehhez azonban az információt meg kell tanulnunk értékelni, és jól használni – amihez a BASF segítséget nyújt nyomtatott és internetes szakmai kiadványaival is.
A nagyszabású rendezvény keretében rendkívüli díjátadásra is sor került. Az AgCelence®-termékek különleges tulajdonságainak felismerésében a BASF saját fejlesztői mellett sokat tettek a magyar termelők is, így a márka bevezetésével tavaly egy díjat is alapított a cég, amely egyfajta elismerés azoknak, akik hozzájárultak e termékek fejlődéséhez. Az előző évben 60 magyar termelő kapott díjat, míg idén 22-vel bővült a jutalmazottak köre, akik közül – Kovács Sándor, Maróti Attila, Lukács József, Márton György és Dr. Abonyi Lajos a helyszínen vehették át elismerésüket.
– Keresztes–