A MONSANTO és az AMAZONE együttmûködése nem nyúlik vissza a történelem előtti időkre, sőt mondhatni igen csak új keletû. Kapcsolatuk az idei évben kezdődött, mikor egy felajánlást követően elfogadták a DEKALB kukoricakísérletekhez a vetőgépet biztosító cég szerepét, melyet a munkagépgyártó saját terméke mellett szakmai segítséggel és szervizháttérrel is kiegészített.
A kísérletet négy helyszínen Mezőhegyesen, Enyingen, Bólyban és Biharkeresztesen végezték el.
A fajtakísérletben résztvevő partnercégek:
Technikai oldal:
• Amazonen-Werke Kft. – Amazone ED 452 K + Amascan + vetésellenörző monitor
• Austro Diesel – Messey Ferguson 7465
Technológiai oldal:
• Monsanto Hungária Kft. – Dekalb kukoricahibridek biztosítása
• Timac Agro Hungária Kft. – mûtrágya biztosítása
A MASSEY FERGUSON 7465 típusjelû erőgép mind a 4 helyszínen egy AMAZONE ED 452 K 6 soros pneumatikus szemenkénti vetőgépet húzott, biztosítva az egyenletes kelést a kísérleti területeken. Több helyszín is veszélybe került, köszönhetően a tavaszi csapadékos időjárásnak. Mivel a kísérlethez egy standard vetőgépet biztosított az AMAZONE, így helyszíntől függően alkalmazkodni kellett a körülményekhez. Rendelkezésre álltak azok az opciók, amelyek például egy összetömörödött, vagy nedves talaj esetén szükségesek voltak. Utólagos rendeléssel és beszereléssel minden feltételhez sikerült alkalmazkodni. Menet közben olyan kiegészítő eszközöket, felszereléseket kellett biztosítani – magtakaró pálcák, traktornyom lazító –, amelyek segítségével az extrém körülmények ellenére garantált volt a munkaminőség.
A 4,5 m munkaszélességû vetőgép CONTOUR fantázianévre keresztelt vetőkocsikkal rendelkezik, amelynek különlegessége, hogy minden egyes kocsi külön-külön követi a talajfelszínt egy tandem szerkezet segítségével. A vetőmag adagolását végző egység talajhoz közeli kialakítást kapott. Jellegzetessége, hogy nagyon alacsonyról ejti a vetőmagot, mintegy 14 cm magasságból, így a mag kevés mozgásenergiát tud gyûjteni, kevésbé gurul, vagy pattog el a magárokban. Ezáltal nagy pontossággal tartható a beállított tőtávolság.
A vetésellenőrzésben a traktorfülkébe szerelt AMASCAN+ monitor volt a traktorvezető segítségére. A kiegészítő egység vetésellenőrző fotocellák segítségével kontrollálja a teljes hajtást és a vetőtárcsák telítettségét, jelzi a pontosan kivetett magszámot a kijelzőn. Az elektromos lekapcsolással összekötve minden egyes vetőegységet le lehet kapcsolni. További megjeleníthető adatok például: ha, ha/h, t, km és km/h.
A vetési sebességet a gyártó 8 km/h-ban határozta meg általános talajviszonyok mellett, de hazai tapasztalatok alapján elmondható, hogy szépen elmunkált talaj esetén akár 10-11 km/h sebességgel is végezhető a vetés. A kísérleti parcellákban ez az érték 7-8 km/h volt.
A körülményektől függően, a vetőegységek nyomásától a tömörítő kerék szögéig sok minden állítható. Az enyingi kísérlet alkalmával a vetőgép beállításon sokat nem változtattak.
A fajtakísérleteknél mindig ugyanolyan tőtávval vetettek, a tőszámkísérlet során azonban értelemszerûen különböző távolsági beállításokat alkalmaztak. Egyes parcellák esetében változtattak a kijuttatott mûtrágya mennyiségen, illetve talajviszonyoktól függően a munkamélységen. Enyingen az elmúlt időszak esőzései miatt nem volt szükségszerû túl mélyre tenni a vetőmagot, mert már nedves talajon tudták a vetést végezni.
A kísérlettől egy egyenletes tőtávpontosságot, egyenletesen kelő, egyforma magas kukoricaparcellát vár el a gyártó, ám a végleges eredmények később látnak napvilágot.
Az enyingi helyszínen készült fotókat megtekinthetik: www.agronaplo.hu/kepgaleria/94