Lassan mindenhol felenged a téli fagy, és meg kell kezdeni a tavaszi talajmunkákat, főleg a vetőágy előkészítéseket. Ebben az időszakban okozhatjuk a legtöbb kárt talajainkban, mert a nem megfelelő traktor gumiabroncsok használatával a nedves, puha talajokon jelentős talajtömörödést idézhetünk elő a szántóföldi gépmozgások során. A talajtaposási károk elsősorban a széles profilú, alacsony belső levegőnyomású gumiabroncsok alkalmazásával csökkenthető agronómiailag elfogadható mértékre, amivel a terméshozam elvárt szintjét érhetjük el. Ezek mellett még a korszerû traktorabroncsoknak nagyon sok szempontból kell kielégíteniük a felhasználói igényeket.
A mezőgazdasági használat általában a talajok alapmûveléséhez (pl.: szántás, talajlazítás) nagy vonóerőt, a másodlagos talajmûveléshez (pl.: szántáselmunkálás, magágyelőkészítés) és a vetési munkákhoz megfelelő vonóerőt és alacsony talajnyomást, míg a közúti vontatás jó tapadást, jó irányíthatóságot, kellő ruganyosságot követel a traktorabroncsoktól. Kiválasztásuknál pedig főszerepet kap a minőség és a gazdaságosság.
A legnevesebb mezőgazdasági gumiabroncsot is gyártók (pl.: Michelin, Goodyear, Trelleborg, Continental, Vredestein) ma már szinte kizárólag radiál szerkezetû, egészen kis (0,4–0,6 bar) belső levegőnyomás esetén is elegendően nagy teherbírású, és nagy felfekvő felületû traktorabroncsokat gyártanak, amelyek a nagy vonóerő kifejtés mellett teljesítik a talajkímélés fizikai kritériumait is. Ezeknek a traktorabroncsoknak a jellemzője a széles futófelület és az alacsony profiltényező (ami a profilmagasság és a profilszélesség aránya). A szuperszéles (70-es széria) és az ultraszéles (60-as széria) profilok mellett már az extrém széles (50-es széria), alacsony profilú, tömlő nélküli traktoraboncsok hazánkban is csaknem szériaszerûen állnak a felhasználók rendelkezésére.
A gyártók komoly fejlesztési erőfeszítéseket tesznek a belső levegőnyomás csökkenthetőségének érdekében. Kiváló példa erre a Michelin cég XeoBib gyártmánya, vagy a Vredestein legújabb sikerterméke, a Traxion XXL típus. Sajnos a gyakorlat még nem használja ki kellően a bennük rejlő lehetőséget, a hatékony üzemelést a tavaszi talajmunkákban, alacsony belső levegőnyomással. A XeoBib traktorabroncs szinte univerzálisnak tekinthető, mert szerkezeti kialakításánál fogva mind szántóföldön, mind közúton 1,0 bar alatti belső levegőnyomással alkalmazható.
A Traxion XXL-nél, vagy hasonló más korszerû modellnél (pl.: Goodyear Optitrac, Trelleborg TM-900 High Power) azonban nagyobb figyelmet kell fordítani a nyomásértékre. Aki ezeknek a traktorabroncsoknak az előnyeit ténylegesen ki akarja használni, az a belső levegőnyomást az aktuális funkcióhoz állítja be, a kerékterhelés és a sebesség mindenkori szem előtt tartásával. Ez azt jelenti, ha szántóföldi munkát végzünk, akkor a körülményekhez képest a lehető legkisebb nyomásértéket (akár 0,4 bar) érdemes használni, ha közúton haladunk, akkor annak megfelelően (1,6–1,8 bar) beállítva kell a belső levegőnyomást változtatni, amely mûvelet naponta akár többször is előfordulhat. Be kell látnunk azonban, hogy ezt sokan nem végzik el, mert idő- és eszközigényes a leeresztés, illetve a felfúvás, ezért ideális lenne az abroncsnyomás szabályzó berendezések alkalmazása, hiszen ezek már nem elérhetetlenek. Utólagosan is beszerelhetők, mint például a Deraland Kft. által forgalmazott PTG-készülék.
A lényeget összefoglalva mondhatjuk, hogy a belső levegőnyomás tekintetében „minden a levegő körül forog”. Növekvő levegőnyomás mellett az abroncs nagyobb teherbírású és nagyobb sebességgel haladhat, ha csökkentjük, akkor vagy a terhelést kell csökkenteni, vagy lassabban kell a traktorral haladni. Nem is gondolnánk, hogy azonos terhelés és azonos belső levegőnyomás mellett egy keskeny és egy széles traktorabroncs felfekvő felülete szinte egyforma, amint azt az előző oldali ábra is mutatja (forrás: Top Agrar). Önmagában tehát a széles abroncs még nem garancia a talajkímélésre. A széles abroncsnak csak akkor lesz nagy a felfekvő felülete, ha a belső levegőnyomást csökkentjük, ezáltal csökken a talajtömörödést előidéző talajnyomás, ami kíméli a talajt. A nagyobb felfekvő felületû traktor abroncsok kevésbé süllyednek a talajba, így kisebb a gördülési ellenállásuk, ezáltal üzemanyag megtakarítás is jelentkezik. Nagyobb az abroncs vonóteljesítménye is. Minél nagyobb az abroncs térfogata, annál jobban lehet csökkenteni a nyomást, és annál jobban jelentkeznek az itt felsorolt előnyök. A közúti haladásnál ugyanakkor a magasabb nyomás alkalmazása szükséges, a gördülési ellenállás és a kopás csökkentése érdekében.
Mindezek arra figyelmeztetnek, hogy a traktorabroncsok belső levegőnyomását érdemes rendszeresen szabályozni, és gyakran ellenőrizni.
Antos Gábor
A cikk szerzője: Antos Gábor