A neves gumigyárakban továbbra is sokat áldoznak újabb és újabb mezőgazdasági, különösen traktor- és kombájn gumiabroncsok megalkotására, amelyekkel a motorteljesítményt egyre nagyobb hatásfokkal lehet vonóerővé transzformálni. Olyan traktorabroncsokra van szükség, amelyeknek a nagy vonóerő-kifejtés mellett nagy a teherbíró képességük, jó az öntisztulásuk, megóvják a talajt a káros tömörödéstől, nagy sebességgel használhatók, és üzemanyagfogyasztás-csökkenés érhető el velük a több száz lóerős, nagy tömegű traktoroknál és kombájnoknál egyaránt. A minden feltételnek maximálisan megfelelő konstrukció még ugyan nem született meg, de jó néhány alacsony profilú, radiál gyártmány már teljesíti a legfontosabb kritériumokat. Különösen az IF (Improved Flexion) technológiával gyártott abroncsok esetében, melyeknél az erősített oldalfalnak és a robusztus karkasznak köszönhetően kisebb (akár 0,6–0,8 bar) belső levegőnyomásnál is viszonylag nagy terhelhetőség érhető el, és a maximális sebesség 65 km/h is lehet.
A Firestone cég – amely ma is a mezőgazdasági gumigyártás meghatározó szereplője – a traktorok után a kombájnokhoz és a nagy önjáró betakarítógépekhez is kifejlesztette a Maxi Traction abroncs-családját. Erősített karkasz és rugalmasabb oldalfal jellemzi ezeket is, ami jobb berugózást biztosít a stabilitás és az utazási komfort egyidejű javítása mellett. A szögben megtört bordakialakítással optimális a felfekvő felületük és kedvező az öntisztuló képességük. Öt méretben – 620/75 R30, 650/75 R32, 800/65 R32, 900/60 R32 és 710/75 R34 – készülnek, utóbbiak a legnagyobb kombájnokra is megfelelnek.
Ugyancsak önjáró betakarítógépekhez készül a Vredestein cég új, nagyméretű IF abroncsa 800/70 R32 méretben, CFO Traxion Cereall elnevezéssel. A CFO (Cyclic Field Operation), más gyártóknál CHO-nak nevezett (Cyclic Harvesing Operaion) funkció biztosítja, hogy a betakarítás közbeni legnagyobb terhelést az ilyen abroncs a speciális oldalfal kialakításánál fogva a hagyományosnál alkalmazott 2,0–2,5 bar belső levegőnyomáshoz képest 1,6–1,8 bar értéknél is elbírja 10–15 km/h sebességnél. Mivel így kisebb a talajnyomás, lehetővé válik, hogy nedvesebb talajon is tudjanak haladni a betakarítással. A Vredestein a nagy teljesítményű traktorokhoz alakította ki az ívelt bordázatú Traxion XXL jelű abroncs- szériáját, amelyek között már a 710/75 R38 és a 710/75 R42 is megtalálható. Ezekkel akár 70 km/h sebességgel is lehet közlekedni.
Egyre szélesebb körben ismert már az indiai BKT cég, amely szintén kínál már IF technológiával készült traktorabroncsokat és CHO-s kombájnabroncsokat. A 710/60 R30 és 900/60 R42 között hat méretnagyságban elérhető Agrimax Force és a 620/75 R30 CHO Agrimax Teris típusok korszerű, jó ár-érték arányú gyártmányok.
A cseh Mitas cég tovább bővítette SFT-sorozatát, amelyben az új 900/60 R42 főleg traktorokhoz, a 650/60 R34 és a 710/60 R34 pedig kombájnokhoz került kifejlesztésre.
Az időközben megjelent egyre nagyobb, 300 kW (400 LE) feletti teljesítményű traktorokhoz az eddigieknél is nagyobb méretű, nagy légterű gumiabroncsok szükségesek, amelyek a nagy terhelhetőségük mellett nagy sebességnél is biztonságos közlekedést tesznek lehetővé. Az 1000–1100 mm szélesség tovább már nem növelhető, mert ennek határt szab a maximálisan 3 méter járműszélesség. Emiatt csak az átmérő növelésével lehet nagyobb abroncsokat készíteni, ami azzal jár, hogy magasabbra kerül a traktorok súlypontja, így csökkenhet az oldalstabilitásuk. Az igazán nagyméretű gumiabroncsok fejlesztésében a Trelleborg és a Michelin jár elöl. A világon elsőként, szinte egyidőben mindketten elkészítettek egy IF 900/65 R46 méretű, 46 coll átmérőjű DW keréktárcsára szerelhető, 2330 mm körüli – eddigi legnagyobb – átmérőjű traktorabroncsot. Terhelhetőségük meghaladja a 10 500 kg-ot, és 65 km/h sebességig használhatók. A Trelleborg a TM 1000 High Power típusban gyártotta le ezt a méretet az új, kis szögben hajlított Blue Tire bordázattal, amely kombinációval extra széles felfekvő felület alakul ki a talajon, és az optimális nyomáseloszlás következtében jelentősen csökken a talajtömörítő hatás. A Michelin az Ultraflex karkasztechnológiával kialakított AxioBib típusú abroncs-családját bővítette ezzel a mérettel, amelyen a kapaszkodóbordák enyhén íveltek. Peremkialakítása is újszerű, ami biztosítja, hogy az abroncs még a legnagyob terheléskor se mozduljon el a keréktárcsán.
A fejlődés nem áll meg. A nagyobb vonóerő-kifejtés, az alacsony talajnyomás és a magasabb sebesség elérése érdekében az ismert és kevésbé ismert gyártók (pl.: Trelleborg, Mitas, Fieldball) a hagyományostól eltérő megoldásokkal kísérleteznek, amelyekkel bizonyára hamarosan szintén találkozhatunk majd a gyakorlatban is.
Antos Gábor
A cikk szerzője: Antos Gábor