Milyen gazdasági környezetben kezdte meg az Axiál Kft. 1991-ben a mezőgazdasági alkatrészek kereskedelmét?
– Közvetlenül az úgynevezett rendszerváltás után vagyunk. A KGST felbomlása megnehezíti a keleti külpiacok irányába történő értékesítéseket. A kül- és belpiaci áruértékesítési csatornák újra alakulnak, az éves infláció mértéke pedig megközelíti a 35%-ot. Ebben a helyzetben alakul meg az Axiál Bt. A múlt század 90-es évek elején a mezőgazdaságig felhasználok által üzemeltetett Zetor traktorok alkatrész ellátása a fent említett piaci környezet következményeként sok alkatrész esetében jóval nagyobb volt a felhasználói oldalról a kereslet, mint a kínálat, mely alkatrész ellátási, és a gazdálkodói oldalon üzemeltetési nehézségeket eredményezett. Az alkatrészellátás biztonságának igényét ismerte fel Harsányi Zsolt és döntött a Zetor alkatrészek forgalmazása mellett.
Mik voltak akkor a lehetőségek egy ilyen profilú kezdő vállalkozás előtt?
– Elsősorban a kereskedelem újraszerveződése közben megnyíló piaci résekbe tudtunk belépni, de az első évekről egyértelmûen elmondható, hogy alapvetően a túlélésről szóltak.
Hogyan változott az alkatrész termékpaletta az évek során?
– A partnerek számának növekedésével párhuzamosan – 1993–1994-től kezdődően – a felhasználok részéről egyre nagyobb igény jelentkezett más egyéb mezőgazdasági gépek alkatrészei iránt is. Így felkerültek kínálatunkba az MTZ, IFA, a hazai mg-i gép gyártók által gyártott, valamint a Magyarországon nagyobb számban üzemeltetett gépek alkatrészei is. Ezt egészítettük ki először mûszaki árukkal, majd a 90-es évek második felében már kínálatunkban megtalálhatók voltak a hazánkban nagyobb darabszámban üzemelő nyugati relációjú erő és betakarítógépek alkatrészei is. Mindezek mellett természetesen a gépüzletágunk megalakulásával párhuzamosan elkezdtük forgalmazni az általunk értékesített gépek alkatrészeit is.
Mikortól számít Magyarországon a mezőgazdasági alkatrészpiaci tényezőnek az Axiál Kft.?
– Üzletágunk 1998 óta piacvezető a magyar mezőgazdasági gépalkatrész piacon, amely piaci részesedés sok munkával, számtalan plusz szolgáltatás bevezetésével és egy speciális logisztikai háttér felépítésével vált lehetővé. Mára már az ország területen található 14 üzletünkben, illetve a központi logisztikai raktárunkban közel 200, szakmailag jól felkészített kolléga szolgálja ki partnereinket.
Melyek azok a szolgáltatásai az alkatrész forgalmazási tevékenységüknek, amelyek alapvetően különböztetik meg az Axiál Kft. a hazai piacon a versenytársaktól?
– Az elmúlt 18 év alatt termékértékesítésünk mellett szolgáltatásainkat is évről évre bővítettük. A bajai központi telephelyünkön tálalható alkatrész-logisztikai központunk, ahonnan saját logisztikai rendszerünk segítségével, napi rendszerességgel látjuk el vidéki telephelyeinket, és immár harmadik éve szlovákiai, romániai boltjainkat, valamint ukrajnai kapcsolt vállalkozásunkat alkatrésszel. Ebből a 4500 négyzetméteres raktárból, ahol közel 45 000 különböző cikk raktározása történik. Ezek közül a legtöbb partnerünk talán az alkatrész kiszállítás előnyeit ismeri.
A cég illetve az üzletág életében óriási lépés volt az, amikor Magyarországon szinte egyedüliként bevezettük és elkezdtük a boltjainkból az alkatrészek kiszállítását közvetlenül a partnereinkhez.
Ezen túl meg kell még említenem a mezőgazdasági kardántengelyek állapotfelmérés utáni felújítását, hidraulikatömlők egyedi méretû konfekcionálását, különböző erő- és munkagép fődarabok, illetve részegységek felújítását és a néhány éve kialakított elkülönített szervizegységünk nyújtotta szolgáltatást is, amely magas nyomású mosóberendezések javításával foglalkozik. Ennek keretében központunkban, helyben javítjuk az ország különböző pontjáról ide érkező mosóberendezéseket. A termék- és környezetvédelmi díjjal rendelkező áruk esetében az általunk nyújtott különféle környezetvédelmi szolgáltatások színesítik még kínálatunkat.
Hogyan tovább piacvezetőként?
Nem kis feladat és felelősség tartósan piacvezetőnek lenni, aki ismeri a piac körülményeit, az tudja, hogy ehhez a legjobbnak kell lenni, amely a gyakorlatban egy csapatmunka. Jól felkészített szakember gárda, megbízható beszállítói kör, de mindezek előtt, az általunk forgalmazott alkatrészeket, és szervizszolgáltatásokat megvásároló partnerek nélkül mindezen sikereket nem tudtuk volna elérni. Ahogy korábban már említettem, nem csak Magyarországon, de leányvállalatainkon és kapcsolt vállalkozásunkon keresztül Szlovákiában, Romániában és Ukrajnában is jelen vagyunk. Az elmúlt közel két évtized tapasztalata alapján mondhatom, hogy Közép-Európában, a piaci viszonyok gyors és gyakori változása miatt a megfelelő stabilitás elérése érdekében alapvetően vállalatcsoportban és régiókban kell gondolkodnunk, ahol az összesített cégcsoport volumen az eltérő évek és országok piaci változékonyságát kiegyenlítve biztosítja partnereinknek is az elvárt alkatrész- és szervizszolgáltatási színvonalat és biztonságot.