A traktorok teljesítményének kedvező kihasználása érdekében egyre jobban előtérbe kerül a korszerû traktorabroncsok alkalmazása. A nagy abroncsgyártó cégek óriási összegeket áldoznak a fejlesztésre, elsősorban a minden igényt kielégítő, szántóföldön és közúton egyaránt alkalmas univerzális kialakításra.
A mezőgazdasági munkákban a korszerû traktor gumiabroncstól a következő fontos tulajdonságokat várjuk el:
• megfelelően nagy vonóerő kifejtése,
• a talajtömörödés csökkentése,
• jó menettulajdonságok a közúti használatban.
A gyártástechnológia fejlődésével az utóbbi időben felgyorsult a fenti igényeknek egyre jobban megfelelő traktorabroncsok előállítása. A nagyobb teljesítményû és a nagyobb tömegû traktorokhoz a teherbíró képesség növelése érdekében egyre nagyobb légterû abroncsok váltak szükségessé, hiszen ismert, hogy a teherbírás főleg az abroncsban lévő levegő mennyiségétől függ, ezt pedig a levegő térfogata és a levegő nyomása határozza meg. Utóbbi jelentős hatással van ugyanakkor a talajnyomás alakulására is, azaz a talajtömörödésre. Látható, hogy egyre nagyobb légterû abroncsokra van szükség, amely elsősorban a külső és belső abroncsátmérőtől és az abroncsszélességtől függ. Mivel konstrukciós szempontból a külső átmérő növelése korlátozott, és a belső átmérő a kerékagy miatt nem lehet egy bizonyos határon túl kisebb, így az abroncstérfogat leginkább a szélességi méret növelésével tágítható.
Ezek alapján az újabb gyártmányokat az egyre kisebb értékû profiltényező jellemzi már. A fejlődés során a normál profilú (80-as széria) standard abroncsokat követte a széles (70-es széria) és a szuperszéles (60-as széria), alacsony profilú traktorabroncsok kialakítása (1. ábra).
A traktorabroncsok másik fő jellemzője a radiál szerkezet, amelynek több előnyös tulajdonsága ismert:
• szélesebb futófelület és nagyobb deflexió, amely nagyobb felfekvő felületet és ezáltal kisebb talajnyomást eredményez,
• a nagyobb felfekvő felületen több bordapár érintkezik a talajjal, ez növeli a vonóerő átvitelt,
• a magasabb bordák a szántóföldön növelik az abroncs kapaszkodóképességét,
• nagyobb a bordák közötti tér, a szélesebb profilcsatorna a különböző talajokon igen jó öntisztulást, és a lejtős munkáknál jobb oldalstabilitást nyújt,
• a koronavonalban átlapolt bordafelületek szilárd burkolatú úton nyugodtabb járást biztosítanak nagyobb haladási sebességnél is,
• a bordák mozgása a teljes felfekvésük miatt kisebb, így kevesebb a kopásuk, nő az élettartam,
• a rugalmasabb oldalfal lengéscsillapító hatása növeli a vezetési, utazási kényelmet, nő a komfortérzet,
• a kisebb gördülési ellenállás következtében csökken az üzemanyag-fogyasztás.
Az alacsony profilú radiál traktorabroncsok 20–40%-kal kedvezőbb tulajdonságokkal rendelkeznek a standard abroncsokhoz képest (2. ábra).
Egy németországi szántóföldi összehasonlító vizsgálat során mérték a vonóerő alakulását, a felfekvési felület nagyságát, és a besüllyedés mértékét a talajba, négy különböző méretû és profiltényezőjû, korszerû traktorabroncs esetében (1. táblázat). A vonóerő méréseknél a legjobb eredményt a 0,8 bar alacsony belső levegőnyomású, 60-as szériájú, 710/60 R38 méretû (M4) abronccsal mérték, a 10–30% szliptartományban. Ezt követte a szintén 60-as szériájú, 1,1 bar belső levegőnyomású 650/65 R38 méretû (M3), valamint az 1,4 bar belső levegőnyomású, 70-es szériájú, 580/70 R38 méretû (M2) abroncs. A legkisebb vonóerőt az 1,5 bar belső levegőnyomású, 80-as szériájú (0,85 profiltényezőjû) 20,8 R38 méretû (M1) standard abroncs nyújtotta (3. ábra).
Talajtömörítő hatásukat is vizsgálták, egyrészt a felfekvési felület, másrészt a talajba süllyedés mérésével. Tudjuk, hogy a belső levegőnyomás határozza meg a felületi nyomást, illetve ez által a talajnyomást, ami kiváltó oka a talajtömörödésnek. A gyártók a felületi nyomás számítására különböző képleteket ajánlanak (2. táblázat). A kieli egyetemen mérésekkel bizonyították, hogy 10 cm mélységben a talajnyomás megközelítően azonos a belső levegőnyomással (4. ábra).
Az 5. ábrán látható, hogy milyen jelentős különbség van a belső levegőnyomástól függően a felfekvési felület nagyságában a kisebb profiltényezőjû abroncsok javára. Érdekes képet mutat a besüllyedés vizsgálata is, amely külön mutatja a bordák bemélyedését és külön a bordaközi rész besüllyedését (6. ábra). Egyértelmûen a legjobb eredményt a 60-as széria adja.
Az utazási komfort és a közúti menettulajdonságok értékelésénél a tesztabroncsok megítélési sorrendje szintén azonos a szántóföldi mérési eredmények sorrendjével, azaz a legjobb összbenyomás a 60-as széria vizsgálatánál adódott.
A német Agrartechnik szaklap ezzel a teszttel világossá tette a szakemberek számára, hogy a modern traktorok teljesítményét az alacsony profilú, radiál gumiabroncsok alkalmazásával tudjuk hatékonyan kihasználni. Örvendetes tény, hogy a most folyó hazai mezőgazdasági gépesítés-fejlesztési programban számottevő a nagy teljesítményû traktorok beszerzése, amelyeket már nagyrészt a 60-as szériájú, alacsony profilú, radiál gumiabroncsokkal rendelnek meg a forgalmazóknál.
Antos Gábor