A traktor sikeres kiegészítése a Zetor Proxima szériának, amelynek teljesítményhatárát 82-ről 100 LE-ig növelték.
A Zetor Proxima Plus technikai újításai:
• Kimagasló motorteljesítmény 66 kW és 74 kW
• Az új sebességváltó kétfokozatú Power Shift-tel és olajban futó (nedves) tárcsás tengelykapcsolóval ellátott TLT hajtás.
• Magasabb vontatási teljesítmény a megnövelt géptömeg hatására.
• Megújult forma:
• motorháztető, beépített első fényszórók,
• hátsó lámpák és munkalámpák,
• egységesített mûszerfal,
• megújult belső tér – T-mat padlóborítás és módosított mûanyag borítások.
A traktor 4-hengeres turbófeltöltős motor, levegő-visszahûtésû intercooler-rel szerelt. A füstölési értékeket csökkentették és a károsanyag-kibocsátás megfelel az EU 25/2000/EEC – TIER 2 értékeknek.
A motor korszerûsítésének hatására a nyomaték tartaléka 35%-ra növekedett és mindezek mellett az üzemanyag fogyasztás nem emelkedett.
Az új visco-kapcsolású hûtőventilátor hosszabb élettartamot, kevesebb karbantartást és csendesebb járást biztosít.
A vízmelegítő berendezés az extrém körülmények között is könnyû indítást biztosít a nagy teljesítményû önindítóval.
Az erőátvitelt új irányváltóval egybeépített16 fokozatú sebességváltó valósítja meg, 2 fokozatú Power-Shift-tel (nyomatékváltó). A nyomatékváltó bolygómûves szerkezetét olajnyomás mûködteti, melyet kézi kapcsolású elektronika vezérel.
Az alapváltóban előre és hátra 4 fokozat van. Minden fokozat szinkronizált. A tartományok (az országúti és terep tartomány) közötti váltást kapcsolóhüvellyel valósítja meg. Az összes fogaskerék a váltóban magasabb átviteli teljesítményt és alacsonyabb zajszintet produkál a ferde fogazatú kerekek hatására.
A korszerûbb konstrukció, megfelelő helykihasználás és a tagoltság eredménye az ergonomikusan elhelyezett kezelőszervek amelyek több helyet biztosítanak a vezetőnek. Az irányváltó kar a mûszerfal bal oldalára lett kihelyezve, a többi funkciókar a vezetőülés köré ergonomikusan elhelyezve.
A hátsó TLT kapcsolása 4 tárcsás olajnyomásos tengelykapcsolóval történik terhelés alatt. Elektro-hidraulikus vezérlésû és a jobb fülkeoszlopon helyezkedik el. A kínálatban kétfajta motorfordulat arányos TLT kihajtás van: 540/1000 1/min vagy 540E/1000 1/min.
Természetesség a Zetor traktoroknál, hogy választható TLT kihajtás motorfordulattól függetlenül a menetsebességgel arányosan is. Az Economic 540E TLT kihajtás lehetővé teszi a motor alacsonyabb fordulaton való üzemeltetését (cca. 1500 1/min), ahol a maximális nyomaték minimális fogyasztással párosul.
A traktor felszerelhető mellső TLT kihajtással 21 bordás tengelyvéggel, 1000 1/min fordulattal, a TLT forgásiránya a munkagépek igénye szerint változtatható.
Az erősített futómûvek lehetővé teszik a traktortömeg növelését mellyel a nagyobb motorteljesítmény kihasználható. Az első és hátsó olajos tárcsafékek lehetővé teszik a 40 km/h-s haladási sebességet.
A traktor szerelhető mellső 3 pontos felfüggesztéssel melynek karjai leszerelhetők és kétirányú munkahenger mûködteti. A hidraulika szivattyú (fogaskerekes) 50 l/min teljesítményû. A munkagépek mûködtetéséhez 3 kihelyezett hidraulika kör szolgál.
A traktorok hátsó függesztő karjai CBM gyorscsatlakozókat kapott, mellyel a munkagépek csatlakoztatását meggyorsították. A 3. függesztő orsó 2 variációban szerelhető: CBM végekkel vagy hagyományos II. kategóriájú végekkel. A függesztő karok gyorsállítása csavarorsós szerkezettel valósítható meg.
Az 1 vagy többtengelyes pótkocsik csatlakoztatása kézi kapcsolású vagy automata vonófejekkel történik, melyek megfelelnek az ismert és leggyakrabban használt csatlakozási formáknak.
A Zetor új programja a CBM szerkezetek gyártójával lehetővé teszi a munkagépek csatlakoztatását kézi vagy automata változatban, vonófej gyors állítási lehetőséggel alsó vonópontok többféle változatban k80 vonóhorog, piton fix, 1 tengelyes hashúzó kérésre egytengelyes automata pick up hitch.
A traktor villamos berendezéseit egy erősített 14V/ 95A generátor látja el amihez párosul a 12V/ 3,5kW teljesítményû áttételes önindító.
A kabin külön kérésre légkondícionálóval felszerelhető és többfajta vezetőülés közül választhat.
Összefoglaló értékelés
A motorok teljes mértékben megfelelnek a korszak elvárásainak, ökológiai szempontból teljesítik a füstölési és emissziós követelményeket, ezzel minimálisan terhelik Földünk bioszféráját. A gyártás során felhasznált anyagok mind újrahasznosíthatók és nem tartalmaznak azbeszt anyagot. A motorok egyaránt üzemelnek a modern bio-üzemanyagokkal is.
A traktor univerzalitását tükrözi, hogy a munkagépek széles palettája csatlakoztatható, épp úgy mint erdészeti, építészeti munkáknál és kiváltja a speciális gépek munkáját.
A gumiabroncsok bő választékába bele tartozik az alacsony profilú típus(ok) amelyeknek jobb menettulajdonságokkal rendelkeznek és kevésbé károsítják a talaj szerkezetet.
A megnövelt motorteljesítmény lehetővé teszi a nagy teljesítményû eszközök (trágyaszóró, kompaktor) csatlakoztatását.
A minimális ráfordítási költség szükséges az üzemeltetéshez mely által az első helyre sorolja a konkurens traktorokkal szemben.
Jelenleg a Proxima Plus fejlesztése befejeződött. A tervek dokumentációja és homologizációja van folyamatban.
A szériagyártás 2006 decemberében kezdődött.
A ZTR-Agro Kft. 2007-ben országos bemutatókörúton ismerteti meg a szakmai közönséggel a nagy érdeklődéssel várt ProximaPlus traktorokat.
A szántóföldi gépbemutatókon az érdeklődők személyesen is tesztelhetik a nagyobb teljesítményû, korszerû, ergonomikus ProximaPlus modelleket.
Szabó Ambrus, ZTR-Agro Kft.
A Fendt 700 Vario új, hetedik generációja
A Fendt egy teljesen új fejlesztéssel jelentkezik. Az új, 7,5 liter lökettérfogatú, 6 hengeres AGCO Power motor, a fedélzeti és irodai FendtONE kezelő...