2024. november 5. kedd Imre

Bemutatkozik a Valtra - Az N-széria

Agro Napló
A Valtra új N-szériája már nem csak küllemében, hanem mûszaki tartalmában is jelentõs változásokat hordoz magában.


Az N-széria 4 hengeres turbófeltöltésû motorjai (4,4–4,9 l) megfelelnek a legszigorúbb európai környezetvédelmi előírásnak, a TIER III-nak. A SISU Diesel erőforrások nyomatéka – az EU-s normák teljesítése mellett – jelentősen megnőtt, míg fajlagos üzemanyag-fogyasztásuk csökkent. A 198 g/kwh fajlagos üzemanyag-felhasználás az üzemi fordulatszámon nagyon kedvező a felhasználók számára. A széria 120 Le-s kivitele Eco-motor, azaz csökkentett fordulatszámon dolgozik, így a fogyasztása 10%-kal alacsonyabb más motorokéhoz képest. A T 170, 180, 190, modellekhez hasonlóan az N-család 144, ill. 150 Le teljesítményû 4,9 l-es kivitele common rail befecskendezési rendszert kapott. Az új rendszerû motorok sokkal gyorsabban reagálnak a gázadásra, és sokkal nagyobb motorfordulat-tartományban képesek leadni a maximális teljesítményüket. Ennek a tulajdonságnak jut kiemelt szerep a 150 Le-s 4 hengeres és a 190 Le-s 6 hengeres Valtra-traktorok esetében, amelyek Sigma Power teljesítménymenedzsmenttel rendelkeznek, így extra terhelés esetén képesek a 160, ill. 210 lóerő leadására. Az új 4 hengeres motorok más márkák 6 hengeres motorjaihoz hasonló nyomatékkal rendelkeznek. Az új common rail-motorok további költségmegtakarításra adnak lehetőséget, az irányváltó karját parkállásba helyezve az alapjárat leesik 650 fordulatra, a fogyasztást így tovább csökkentve.



A nagy nyomaték és kedvező fogyasztás mellett az 500 üzemórás szervizciklus is a motorok megbízhatóságát és hosszú élettartamát tükrözi. A speciális szelepek és dugattyúk, illetve a csökkentett hüvelyrezonancia gondoskodik a levegő-üzemanyag keverék ideális keveréséről a sûrítési térben, illetve garantálja a hosszú élettartamot.



A legújabb fejlesztésû SISU-motorok elektronikus adagoló- és motorvezérléssel rendelkeznek. Jelentős technikai előrelépésnek számít az úgynevezett osztott hûtésû „nedves” hüvely. A motorblokkban hengerenként kialakítottak egy megtámasztó peremet, amely a hüvelyt támasztja meg hosszában, középen. Így a hûtőközeg spirális irányban, lentről felfelé áramlik a hüvely körül.



Ennek a fejlesztésnek a következő eredményei, előnyei vannak:

    • csökkenti a hüvely oldalirányú vibrációját;
    • ebből kifolyólag a dugattyú mozgásakor a gyûrûk és a hüvely kapcsolata szinte folyamatos, kifogástalan, a gyûrûk folyamatosan, egyenletesen érintkeznek a hüvely falával;
    • a jobb gyûrû-hüvely kapcsolat miatt jobb a lehúzás, kevesebb motorolaj kerül az égéstérbe, így kisebb lesz a károsanyag-kibocsátás és a motorolaj-fogyasztás. Az égéstermékek nem kerülnek bele a motor olajterébe  ezáltal hosszabb lesz a motorolaj élettartama, lassabban veszít kenőképességéből;
  • mivel a hûtőfolyadék áramlási viszonyait spirálisan, megosztva rendezték el, így a hûtőfolyadék jobban el tudja vezetni az égéstér hőterhelését.

    A motortér a ritka látogatót egyben felnyitható motorháztetővel fogadja.

    A teljesítmény megőrzése érdekében minden motor visco kuplungos ventilátorral van szerelve.

Váltómû

A teljesítmény a kerekekre masszív váltón keresztül jut el; ezek kínálata hasonlóképpen alakul, mint a T-szériák esetében. Az alapválasztékot tekintve négyféle váltó közül választhatnak: 24/24 sebességes szinkronváltó az NF-szériában, 36/36 parciális Powershift rendszerû (minden csoporton belül három sebességfokozat kapcsolható terhelés alatt, az irányváltás nem terhelés alatti)  ez az ún. N Classic-széria. Az NF és az N Classic esetében a hidraulikaszelepek vezérlése manuálisan, mechanikus úton történik.



A váltóban három sebességi tartomány, ezeken belül négy sebességi csoport és még ezen belül 3 Powershift sebességfokozat található. Ezek a Powershift sebességfokozatok terhelés alatt  elektro-hidraulikusan  gombnyomásra válthatóak. A traktorokon elektro-hidraulikus irányváltó található. A váltók egyedisége és megbízhatósága, a teljes elektronikus kontroll a hosszú élettartamot szolgálja. A szelepek vezérlése is elektronikus úton történik.



A kuplungszerkezethez opciósan rendelhető az ún. HiTroll folyadékos kuplung, amely minden körülmény között lehetővé teszi a rángatás és ugrások nélküli munkagépre való ráállást, vagy a tartós homlokrakodós üzemet. Az elektro-hidraulikus funkciókat váltóvezérlő elektronikus egység (TC 1) irányítja, így könnyen kezelhető a 3 × 4 × 3 = 36 sebességi fokozat, előre- és hátramenetben is. A váltók 40 és 50 km/h-s változatban is rendelhetők. A váltóhoz egy gyári program, az ún. auto 1 és egy a tulajdonos által egyénileg programozható ún. AUTO 2 funkció opcionálható, amelyek a váltómû automatikus vezérlését, illetve váltást tesznek lehetővé. Az 50 km/h-s váltóhoz érdemes a Valtra saját fejlesztésû pneumatikusan rugózott mellső hídját választani, a jobb tapadás és a még nagyobb komfort érdekében. Az alváz öntöttvasból készül, a motor pedig az első híd mögött helyezkedik el.

Hidraulika rendszer

A kifinomult és sokoldalú terhelésérzékelős hidraulikus rendszert a kabinból a kezelő gyorsan és precízen tudja szabályozni, sőt, akár előre beállított időzítést is képes egyidejûleg, a maximális 8 szelepen irányítani. A könnyen kezelhető joystick karokkal a már beállított értékeknek megfelelő gyorsfunkciók üzemeltethetőek. A széria újdonsága, hogy lehetőséget ad az akár 115 l/min szállítási kapacitású hidraulika szivattyú alkalmazására, amellyel már bármilyen hidromotor biztonsággal üzemeltethető. Lehetőség van akár az összes szelep időzítésére, majd ezt követően az egykaros joystickkal való üzemeltetésére.

Kabin

A tágas kabin lehetővé teszi az ún. TWINTRAC-szabadalom alkalmazását, amely a megfordítható kormányzás technológiáját takarja; az N-széria megfordítható kormánya a gép középvonalában helyezkedik el. A kabin kialakítása 360 fokos körbelátást biztosít a vezető részére. Az egyedi Valtra aktív rugózású kabin dinamikus és extrém körülmények között is ergonomikus környezetet teremt a vezető számára. Az N-családhoz alapkivitelben is rendelhető a digitális klímaberendezés, a pótülés a vezető mellett helyezkedik el. Ezen kívül megújult a mûszerfal-világítás is, a sárvédő pedig a kerekekkel együtt fordul el.



A Valtra egyedi igényekre is felkészülten várja ügyfeleit  ehhez tökéletes egyediséget ad a gépeknek az öt alapszín és az öt metálszín; sőt, az ügyfél kérésére, teljesen egyéni szín is választható. 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?