OffSet kerékelrendezés – a legtöbbet hozza ki a Rapid vetõgépbõl

Agro Napló
Az OffSet kerékelrendezés fokozza a Rapid sokoldalúságát és javítja használhatóságát. A vetõgép megállíthatatlan!


Az optimális árunövénytermesztés rugalmasságot kíván, a szükséges beavatkozásokat ígyekszünk mindig a legmegfelelőbb időpontban végrahajtani, a gazdaságossági szempontokat is szem előtt tartva. Ebből a szempontból az egyik legfontosabb elvárás a vetés optimális időben történő kivitelezése.



A sikeres vetéshez alapvetően szárazabb körülmények a kedvezőek. A Rapid technológia egyik sarokköve, hogy lehetővé teszi a gazdák számára, hogy a lehető legjobban használják ki a jó napokat, s így elkerüljék a rosszakat. A nagy menetsebességnél végzett vetés lehetősége segít ebben. Akárhogy is nézzük viszont sokszor nincsennek kedvező feltételek. Bizonyos területek és bizonyos évszakok csapadékosabbak, sokszor az elővetemény jelentős mennyiségû szármaradványt hagy a felszínen. Emiatt a gazdák kénytelenek kedvezőtlen körülmények között vetni. Egy tipikus példa erre a késő őszi búza vetése cukorrépa után.



A Rapid idáig is az egyik leghatékonyabb vetőgép volt a szélsőséges körülmények közepette történő vetéskor. A svéd gyár az elmúlt évek alatt tudatosan fejlesztette a vetőgépet ebbe az irányba.



A nagy átmérőjû tömörítő kerekek a legjobban használhatók mind nedves, mind száraz vetési körülmények között. A traktormintázatú abroncsok, valamint a jól kialakított sárkaparók alkalmazása szintén azt szolgálja, hogy a kerekek kevésbé ragadjanak meg. És most itt az OffSet, mely igen egyszerûen továbbszélesíti a Rapid használhatóságát, biztosítva a vetőgép jelentette beruházás gyorsabb megtérülését.



Az Offset kerékelrendezés azt jelenti, hogy minden második kerék 190 mm-rel hátrébb helyezkedik el szomszédjához viszonyítva. Az OffSet kerekek lehetővé teszik, hogy a nedves talaj, illetve a szármaradványok kipotyogjanak a kerekek közül anélkül, hogy beragadnának. Ezáltal a vetés csapadékosabb, és szármaradványos feltételek között is lehetővé válik.



A tömörítő keréksor eltolt elrendezése nagyobb területen osztja meg a munkagép súlyát, tahát kisebb mértékû a taposásból eredő kártétel is. Az eltolt keréksoron könnyedén keresztülfolyik a föld és a szármaradvány. Az eredmény a kisebb vonóerőigényben és a csekélyebb traktor kerékcsúszásban nyilvánul meg. Mindennek köszönhetően csökken a csoroszlyák eltömődésének veszélye.



Ha nedves időjárási körülmények között tartani akarjuk a pontos vetési mélységet, a sárkaparóknak nagyon fontos szerep jut. Azokat úgy kell elhelyezni és beállítani, hogy megakadályozzák, hogy a tömörítő kerekek felrakódjanak sárral. A sárkaparó és a tömörítő kerekek közötti távolság pontos beállításával minden egyes tömörítő kerék átmérője változatlan marad, így a vetési mélység nem változik. A sárkaparók másodlagos, de szintén fontos funkciója, hogy a tömörítő kerekek között is tisztítsanak. A szokványos, egy sorba rendezett tömörítő kerekek esetében a kerekek közötti terület tisztítása igen fontos feladat. Amennyiben ez nem sikerül, a vetőgép berakódik sárral, ami drámaian befolyásolja annak hatékonyságát. Ezt el kell kerülni, de ugyanakkor fontos figyelembe venni azt is, hogy a túl közel állított sárkaparók gátolhatják a keréksor forgását.

Az OffSet kerékelrendezés 2006-tól kezdődően szériafelszereltség lesz a Rapid vetőgépeken.



VÄDERSTAD Kft.

2483 Gárdony, Szabadság u. 1.

Telefon: 22/570-280 • Fax: 22/570-282

Kalmár Tibor 20/3939-640 • Garamvölgyi József 20/9654-742

Kovács Gábor 20/5233-242 • Kuhinkó Gábor 20/9441-484

Püski László 20/4554-296

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?