A Göttingeni Egyetem által elvégzett, 70-es profilarányú mezőgazdasági abroncsok összehasonlító tesztjén a vizsgált négy tulajdonság mindegyikénél a Kleber végzett az élen.
A következő négy jellemzőt vizsgálták:
- Talajlenyomat nagysága homoktalajon: mindegyik abroncsot 20 cm vastag homoktalajba helyeztek 1,0 bar nyomáson és 2590 kg terheléssel. A nyomokat lefényképezték, majd digitalizálták az értékeléshez.
- Nyomáseloszlás a bordákon: az egyetem kifejlesztett egy berendezést, amellyel a tengely terhelését szimulálták. Ezzel az abroncsokat egy nyomásérzékelő felületnek lehetett nyomni hidraulika segítségével, pontosan meghatározott terheléssel. Így a „nyomásérzékelő felület” rögzítette a nyomás eloszlását az érintkező felületen.
- Vonóerő mérés talajon: minden abroncsot egy fedett csarnokban előkészített talajon mértek. Ennek előnye, hogy a talaj állandó nedvességû marad. A mérőberendezésbe helyezett abroncsot hidraulika hajtja meg, mialatt a kereket 3350 kg terheli (1,6 bar nyomásnál), és a berendezés méri a vonóerőt 5–35% közötti slipnél.
- Komfort és biztonság közúton: ezeket a paramétereket a traktorvezetők értékelték, és azt figyelték, hogy:
- Az abroncs mennyire kelt rezgést?
- Adott sebességnél zajos-e az abroncs?
- Az abroncs lengéscsillapítása jó-e?
- Az abroncs hajlamos-e kisodródásra kanyarban?
- Milyen az abroncs viselkedése fékezéskor?
A vizsgálathoz referenciaként egy 460/85 R 38 Pirelli TM 600-as standard abroncsot választottak, ezzel hasonlították össze az abroncsokat:
- Continental AC 70 T 520/70 R 38
- Firestone R 8000 520/70 R 38
- Goodyear DT 812 520/70 R 38
- Kléber FITKER 520/70 R 38
- Pirelli TM 700 520/70 R 38
A vizsgálat tehát úgy értékeli, hogy a Fitker-abroncs, a nagy felfekvési felületnek és az ebből eredő jelentős vonóerőnek köszönhetően, kiemelkedik a többi 70-es szériájú versenytárs közül, komfortja és viselkedése is kiváló közúton, tehát az igényes felhasználók számára egy nagyon jó választás.
A cikk szerzője: Sztrányai Balázs