Traktorabroncsok üzemeltetése, karbantartása

Agro Napló
A mezõgazdasági erõgépeknek, a traktoroknak és az önjáró betakarítógépeknek meghatározó szerkezetei a hajtókerekek fúvott gumiabroncsai.

Tulajdonképpen ezek transzformálják a motor nyomatékát vonóerővé, amely a legfontosabb vontatási jellemző.  Feladatuk továbbá a talajjal való kapcsolat biztosítása, az erőgép megtámasztása és tömegének elosztása, a haladó mozgás fenntartása, nem utolsósorban  a felszíni talajegyenetlenségből adódó lengések csillapítása.

Ugyanakkor a nagy teljesítményû, vagy tömegû gépek gumiabroncsos járószerkezetei tapossák, gyúrják a  talajfelszínt, ezzel káros talajtömörödést idéznek elő, ami termésveszteséggel jár. A közúti közlekedésben pedig fontos feltétel a nagyobb (40–60 km/h) haladási sebesség, a rövid fékút, a jó kormányozhatóság, a stabil úttartás és a magas komfortérzet.
A mai korszerû, alacsony profilú, radiál szerkezetû traktorgumiabroncsok a sokrétû agrotechnikai, talajmechanikai, jármûdinamikai és geometriai kritériumrendszernek megfelelnek, de csak a helyesen megválasztott és az előírásszerûen  használt méretek teljesítik az elvárt követelményeket (1. ábra).


A traktorabroncsok kiválasztásának főbb szempontjai a következők:
– elegendő teherbírás,
– hatékony lengéscsillapítás,
– jó menetstabilitás,
– nagy vonóerő-kifejtés,
– optimális szlip,
– alacsony talajtömörítő hatás,
– geometriai méretek,
– kellő öntisztítás,
– szilárd köpenyváz.

Napjainkban már igen nagy kínálat van a piacon a korszerû technológiával gyártott, alacsony profilú radiál traktorabroncsokból a különböző teljesítménykategóriákhoz. (Ezek alkalmazásának előnyeiről a az Agronapló  2004. februári számában közöltünk írást.)  Nálunk különösen a Michelin, a Kléber, a Goodyear, a Pirelli, az Alliance és a Taurus gyártmányok a legelterjedtebbek, de ezek mellett jó minőségben megjelent a fehérorosz Belshina cég terméke is.  Ezeket a traktorabroncsokat alkalmazzák első szerelésben és ezek ajánlhatók elsősorban a pótlásoknál is, természetesen a megfelelő teljesítménykategóriához a megfelelő méret megválasztásával (l.: táblázat).


  
 Teljesítményosztály (kW) Gumiabroncsméret
 115–130 20,8 R42
 145–160 620/70 R42
 160–200 650/75 R38
 160–200 710/70 R38
 160–200 900/50 R42
 170–220 900/60 R32

A különböző méretû és mintázatú traktorabroncsok előnyeit és hátrányait foglalja össze a 2. ábra.
A megfelelő traktorabroncs alkalmazása az alábbi előnyökkel jár:
– nagyobb terhelhetőség,
– nagyobb menetsebesség,
– jobb rugózás és kényelem,
– nagyobb vontatási képesség,
– gyorsabb munkavégzés,
– kisebb talajtömörödés,
– alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás,
– hosszabb élettartam,
– kedvező ár–érték arány.

Nagyon fontos a körülményeknek megfelelő helyes belső levegőnyomás beállítása, üzemelés közbeni rendszerel ellenőrzése, korrigálása, hiszen legfőképpen ettől függ a teherbírás, a vonóerő-kifejtés, a talajnyomás, a lengéscsillapítás, a fékhatás és az élettartam.
A különböző belső levegőnyomásokhoz arányosan változó terhelhetőség tartozik. A gyártók a szántóföldi részleges terhelésadatokat radiál traktorabroncsokra 40 km/h sebességhez adják meg a katalógusokban. Magasabb sebességtartományban a különböző belső levegőnyomásokhoz tartozó teherbírás 5–10%-kal csökken, alacsonyabb  munkasebességeknél a terhelhetőség jelentősen (10 km/h-nál már 50%-kal) növekszik.
Betakarítógépeknél, mivel a terhelés ciklikus, az alacsony (4–8 km/h) munkasebesség-tartományban a hajtókerék gumiabroncsok névleges terhelése sík terepen akár 70%-kal is növelhető.
Traktoroknál, barázdában járó ágyekével történő szántáskor a barázdában járó gumiabroncsokba a nagyobb terhelésük miatt 0,2–0,3 bar többlet levegőnyomást szükséges alkalmazni.  Könnyebb felszíni talajmunkáknál (pl.: vetőágyelőkészítésnél), vetésnél, permetezésnél 10 km/h munkasebességig átmenetileg 0,6–0,8 bar levegőnyomással dolgozhatunk, így csökkenthető a taposási kár.
Nagyobb vonóerőt igénylő szántóföldi munkáknál azonban csak az előírt levegőnyomást érdemes alkalmazni.
Szilárd burkolatú úton haladáskor a belső levegőnyomást legalább 30–40%-kal mindenképpen meg kell növelni. A szántóföldi munkavégzés során sajnos még nagyon sokan gyakorlatilag magas belső levegőnyomással üzemeltetnek, mert nem csökkentik a nyomást, ha szilárd burkolatú útról (közútról) a földekre térnek.  Ezáltal nagyobb talajnyomás lép fel, nagyobb lesz a tömörítő hatás. A talaj terhelését azonban kötelességünk alacsonyan tartani, hogy elkerüljük a talajszerkezet károsodását. Ezenfelül a szántóföldön az alacsonyabb belső levegőnyomású gumiabroncsokkal üzemeltetett gépek esetében az egyenletesebb gördülés és a kisebb gördülési ellenállás üzemanyag-megtakarítást is eredményez. A talajtömörödés tekintetében a francia Aubineau professzor mondta: „jobb a megelőzés, mint a mûtét”, mármint a költséges altalajlazítás.
A német Profi mezőgazdasági technikai szaklap feltette a kérdést olvasóinak: „beállítják-e a belső levegőnyomást a szántóföldi munkákhoz?” 1122 válaszból 15% jelezte, hogy rendszeresen, 46% csak néha, és 39% egyáltalán nem állítja be a szükséges nyomásértéket a talajmûvelésnél.  Sajnos valószínûsíthető, hogy a hazai gépkezelők sem fordítanak még erre figyelmet, pedig a korrekt belső levegőnyomás alkalmazásával érhetjük el a megfelelő vonóerőt, a hosszabb élettartamot, a magasabb komfortérzetet, az optimális teljesítményt és nem utolsósorban a káros talajtömörödés csökkentését. Érdemes kikérni szakember tanácsát.

A cikk szerzője: Antos Gábor

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?