Fejlődő technika
A traktorok teljesítménye és szolgáltatása folyamatosan növekszik. A motorteljesítmény minden kategóriába kúszik felfelé. A szupernehéz univerzális kategória motorteljesítménye túllépte a 220 kW/300 LE-s határt, a legnagyobb teljesítményû kategóriáké - gumihevederes járószerkezetû nagytraktorok - pedig a 400 kW/550 LE-s határt.
Egyre több traktorba építenek be fokozat nélküli automata sebességváltót. Az elektronikus motor- és hajtómû menedzsmentek révén a traktorok egyre jobban takarékoskodnak a hajtóanyaggal. A traktorok végsebessége 50 km/h-ra emelkedett, amelyet az új motorvezérlések, a mellső tengely vagy kerék, továbbá a fülke rugózások, valamint a magasabb komfortú vezetőülések tettek lehetővé.
A talajkímélő üzemmódot a traktoroknál újszerû gumiabroncs fejlesztések, a gumihevederes járószerkezetek és a rugózások segítik. A növekvő hidraulikus szolgáltatások, az integrált és intelligens TLT hajtások a munkagépek esetében kedvezőbb gépkapcsolásokat tesznek lehetővé.
A nagy traktorokon terjedő automatikus kormányvezetési és kormányzási módok, a traktor pontos vezetését, a fogáscsatlakozások helyes megválasztását teszik lehetővé, a traktorok felesleges mozgása nélkül.
Kapacitás: táguló határértékek
Az arató-cséplőgépek fejlesztésében egyrészt a motorteljesítmények és ezzel arányosan az áteresztőképesség (20 kg/s fölé) növelése, az egyre nagyobb teljesítményû gépek fejlesztése figyelhető meg, másrészt bővült a kisebb teljesítményû (6-8 kg/s) gépek választéka is. A hagyományos felépítésû keresztdobos és szalmarázós gépek mellett nőtt a kínálata a hosszdobos (axiál) cséplő és magleválasztó rendszerû gépeknek. A hagyományos keresztdobos gépek áteresztő képességének növelését a geometriai méretek határolják be. A rotoros (hosszdobos) kombájnok még nem érték el teljesítő képességük felső határát.
A hagyományos cséplőrendszerû gépek cséplődob méretei behatároltak maximum 1700 milliméter szélességben és 600 milliméter átmérővel készülhetnek. Az áteresztő képességet és a magleválasztást több dob (töltő, cséplő, leválasztó, oszlató stb.) beépítésével és a szalmarázó területének növelésével igyekeznek növelni. A négy, öt, hat szalmarázós gépek mellett épülnek nyolc szalmarázóval épített gépek is (Deutz Fahr, MF, Fendt). Ezen gépek meghajtó motorjának legnagyobb teljesítménye eléri, sőt meghaladja a 300 kW-ot (400 LE-t). A hosszdobos rotoros kombájnok cséplő- és magleválasztó rendszere egy vagy két rotorból épül fel, a legnagyobb motor teljesítményük meghaladja a 370 kW-ot/500 LE-t. Ezekkel a hosszdobos arató-cséplőgépek, akár 40-50 tonna kalászos gabonát is képesek óránként betakarítani, nagy hozamú táblán és nagy munkaszélességû vágóasztal esetén.
A kombájnok kapacitásával növekszik a magtartályok térfogata és az átrakó csigák teljesítménye is. A nagy teljesítményû gépek 9-11 m3-es magtartállyal rendelkeznek, az átrakó csigák óránként 160-180 tonnás teljesítménnyel 2-3 perc alatt képesek a tartályban lévő magmennyiség ürítésére. A megnövekedett cséplési teljesítmények nagy munkaszélességû (9,0-9,5 m) gabona vágóasztalokat és 12 sorosra kukorica csőtörő adapterek alkalmazását teszi szükségessé.