A Kertészeti Főágazatot 1991-ben privatizálták, amely előbb a Szegedi Felszabadulás MGTSZ Kereskedelmi Betéti Társaságaként, majd 1992-től - a mai nevén - SZESZICO KFT. Szigetvári Kertészeteként működik tovább. A magánosítás után jelentős fejlődésnek indult a kft. Az első években a termelés biztonságának a megteremtésére nagyon sokat áldozott a cég. Az elavult fűtési rendszert felújítattuk, a fóliákat és az üvegházat korszerűsítetteik, valamint új termesztéstechnológiákat vezettünk be. Az eredményes működés lehetőséget teremtett új üvegház és manipuláló épület megépítésére. Ezzel a bővítéssel a termesztőfelület 4,5 hektárra emelkedett, és a paradicsom piaci előkészítésének is javultak a feltételei. A termékszerkezet is letisztult, csak fejes saláta és paradicsom hajtatására állt rá a cég, majd 2002-től csupán a paradicsom maradt a termesztésben.
A technológia fejlesztése folyamatos, mai napig nem szűnő folyamat, melynek főbb lépcsőit az alábbi néhány pontban foglalom össze:
- Előbb az üvegházban, majd a fóliákban is áttértünk a talaj nélküli termesztésre - kőzetgyapotos hidrokultúrát vezettünk be.
- A növények tápoldatozását a Brinkman cég VOCUM típusú, számítógép-vezérlésû, öntöző és tápoldatozó gépével végezzük, mely nagy pontosságot és kiegyenlített tápanyagellátást biztosít.
- Poszméhes megporzást vezettünk be, amely 15-20 százalékos mennyiségi és jelentős minőségi növekedést eredményezett.
- A természetes megporzás miatt előbb integrált, majd biológus védekezésre tértünk át. A fontosabb kártevőket azok biológiai ellensége pusztítja el. A ragadozó poloskákat, fürkészdarazsakat, ragadozó atkákat a Koppert cégtől vásároljuk.
- Folyamatosan végzünk fajta, tőszám, metszésmód stb. kísérleteket a hozam és a minőség javítása érdekében.
A technológia fejlesztése egyben felkészülés az EU-csatlakozásra, hiszen csak így tudjak felvenni a holland, francia, spanyol, portugál termelőkkel a versenyt. Jelenlegi technológiai színvonalunk az európai középmezőnynek felel meg, ezért a fejlesztés nem állhat meg. Az elkövetkező időszakban nagyon fontos feladatunk lesz a csomagolástechnika és a marketingmunka fejlesztése. Egységes, jó minőséget termelni viszonylag könnyû feladat, az árut eladni viszont egyre nehezebb. Kitörési pont lehet a termék márkáztatása, akkreditált labor által bevizsgált termék forgalmazása, ugyanis Európában is csak a piac 10 százaléka körül van az igazoltan biológiai védelemben részesített paradicsom részaránya.
Az értékesítés összehangolása, folyamatossága az EU-s igényeknek megfelelően szükségessé tette a TÉSZ-EK megalakítását.
Mindez feltétele annak, hogy korrekt külkapcsolatokat építsünk ki a termelés és értékesítés során.
Kertészetünk minden kérdésben nyitott, keltó tapasztalattal rendelkezik ahhoz, hogy a termelőkkel kapcsolatosan partneri viszonyt alakíthassunk ki.
Minden érdeklődőt szívesen látunk kertészetünkben
Cserepes László Kertészetvezető