A nagyteljesítményű high-tech traktorokra és az egyre nehezebb betakarítógépekre, a vontatott eszközök közül pedig főleg a nagy pótkocsikra, tartálykocsikra szerelt gumiabroncsoknak mind műszaki és agronómiai, mind alkalmazástechnikai szempontból különleges követelményrendszert kell teljesíteni. A maximális vonóerő kifejtés, az optimális vonóhorog-teljesítmény, a minimális talajtömörítés, a jó öntisztítóképesség, és a nagyobb menetsebesség mellett mindenekelőtt a hosszú élettartam és a versenyképes vételár (ár-érték arány) tekintetében kell kielégíteni a felhasználói igényeket. A traktor gumiabroncsokkal szemben támasztott követelményeket ismerteti az 1. ábra.
A mezőgazdasági gumiabroncsok kiválasztásánál ma a minőség és a gazdaságosság játssza a főszerepet. A világ nagy abroncsgyártói, mint a Michelin, ennek tagjaként a Kléber és a hazai Taurus, vagy a Goodyear, a szakmában ismert többi neves céggel együtt óriási összegeket áldoznak a fejlesztésre, elsősorban a minden igényt kielégítő, szántóföldön és közúton egyaránt alkalmas univerzális traktorabroncs kialakítására. Ma a világpiacon 5 nagy multinacionális multimárkás cégcsoport gyártja a mezőgazdasági gumiabroncsok zömét (2. ábra).
Sajnos a mezőgazdaságban a gumiabroncsokat még sokan mostohán kezelik, nem tekintik fontos „alkatrésznek”, pedig értékük mérettől függően akár 5-10 %-a is lehet a gép bekerülési költségének. Ezért mindenképpen fontos néhány alapvető ismeret és szempont összefoglalása, amely egyfajta kalauzként segítheti az eligazodást a mezőgazdasági erő- és munkagépeken alkalmazott gumiabroncsok körében.
A jó minőségű mezőgazdasági gumiabroncs anyaga a jelentős mennyiségű természetes és szintetikus kaucsuk mellett nagy mennyiségű kormot, továbbá szövetanyagot, drótot és egyéb összetevőket tartalmaz.
A gumiabroncsok típusáról, geometriai méreteiről, szerkezeti felépítéséről, mintázatáról, a terhelhetőségéről és az ezzel összefüggő maximális sebességről, a forgásirányról, valamint a minőségi besorolásról illetve a DOT gyártási számról a gumiabroncsok oldalfalán feltüntetett számok, betűk és jelek tájékoztatnak.
A geometriai méretek közül gyakorlati szempontból a külső átmérő, a perem átmérő és a profilszélesség illetve -magasság a legfontosabbak, amelyek a katalógusban ajánlott keréktárcsára szerelt új, felfújt, terheletlen állapotra vonatkoznak (3. ábra). A méretjelzések mellett a köpenyek legfontosabb jellemzője a profil alakja, valamint a profilmagasság és a profilszélesség hányadosával jellemzett keresztmetszeti tényező. A mai korszerű gumiabroncsokat a keresztmetszeti tényező szerint széles és ultraszéles kategóriákba sorolhatjuk, amelyeknél a keresztmetszeti tényező 0,6 – 0,8 érték között mozog.
A gumiabroncs teherviselő váza - a karkasz - felépítése szerint lehet diagonál, öves diagonál és radiál szerkezetű. A hagyományos diagonál szerkezetnél a szövetbetétek kordszálai a koronavonallal általában 30-40o-os szöget zárnak be. A radiál szerkezetûeknél ez az érték 90o. A radiálszerkezetű gumiabroncsok jellegzetes tulajdonsága, hogy azonos terhelésnél nagyobb belapulást enged a diagonál szerkezethez képest, ennek következtében jobb az ütéselnyelő-képessége, a lengéscsillapítása, és nagyobb a felfekvő felülete, amely különösen a nagyobb vonóerő-kifejtést és az alacsonyabb talajnyomás elérését teszi lehetővé.
Ezen előnyök miatt ma már szinte csak a radiál szerkezetű gumiabroncsokat alkalmazzák a mezőgazdasági gépeken. Fontos szempont a megfelelő mintázatú köpenyek használata. Más-más mintázat szükséges a biztos irányításhoz, a jó hatásfokú vonóerő-kifejtéshez, a kíméletesebb talajkapcsolathoz és egyéb agrotechnikai elvárásokhoz. A megfelelő mintázattól függ a jó öntisztulóképesség is. A traktorabroncsok kapaszkodó bordáinak szögállása általában 23o – 45o közöttiek, a koronavonalban nyitottak. A bordák magassága, szélessége, oldalkiképzése, egymástól való távolsága és szögállása határozzák meg az üzemeltetési jellemzőket. A mintázatokat nemzetközi kódrendszer azonosítja. Ezek közül a traktor hajtókerék gumiabroncsokra leggyakrabban az R-1, a kormányzott kerék abroncsaira az F-1, és a munkagépek köpenyeire az I-1 kód jellemző.
A gumiabroncs teherbírását főleg a benne lévő levegő mennyisége határozza meg, amely a geometriai méretek mellett függ a belső nyomástól. A felső határt minden esetben az abroncsba épített szövetszerkezet szilárdsága adja meg, de traktorabroncsoknál ez nem haladhatja meg a 2,5 bar értéket. A terhelhetőséget a terhelési- és a sebességindex-rendszerrel adják meg. A terhelési mutatószám (LI) tájékoztat a gumiabroncs maximális terhelhetőségéről, a sebesség szimbólumának (SS) megfelelő maximális sebességnél, adott belső nyomás mellett. A nemzetközi szabvány szerint a 0-tól 209-ig lépcsőzetesen növekvő LI – indexrendszerben a traktorabroncsokra a 100 – 160-ig terjedő szakasz a meghatározó, amelyhez a 800 – 4400 kg közötti terhelési értékek tartoznak, 1,6 bar belső nyomásnál. A sebességszimbólumoknál az 5-210 km/h értéktartományból a traktorabroncsokra az A1 – F indextartományhoz tartozó 5-80 km/h sebesség intervallum rendelhető. A névleges terhelés az alacsonyabb belső levegőnyomásnál csökken, míg a kisebb sebességtartományban növekszik, ezért nagyon fontos a belső levegőnyomás állandó ellenőrzése és az előírt maximális sebesség túllépésének elkerülése.
A mezőgazdasági gumiabroncsok jelölésére többféle változatot használnak, amelyekből meghatározhatók a legfontosabb mûszaki jellemzők és azonosító számok. Az alacsony profilú traktorabroncsok méretjelölésében a profilszélességet mm-ben, a névleges pántátmérőt coll-ban adják meg, és feltüntetik a profilarányt, továbbá a sebesség- és terhelésindexeket, valamint a szerkezetre utaló jelet. Egy általánosan használt szélesprofilú TAURUS traktorabroncs méretjelölését és ezek tartalmát a 4.ábra mutatja. Nagyon fontos, mielőtt gumiabroncsot vásárolunk, a cserélendő abroncs feliratait értelmezzük és csak a vele azonos méretû és kivitelû új abroncsot válasszuk.
A korszerû traktorabroncsok jelentős részben ugyan tömlő nélküli kivitelûek (TL), de ezeknél is sokszor segít a fúvott gumiabroncsok lényeges tartozéka, a légmentes zárást biztosító belső tömlő. Kiválasztásuknál ügyelni kell arra, hogy a köpenyhez előírt méretût használjuk, ellenkező esetben a túlzott megnyúlás, vagy gyûrődés miatt megsérül. Fontos a szelepek ellenőrzése is, hogy kivezetésük lehetővé tegye a felfújást és a rendszeres nyomásellenőrzést. Méretjelölésük követi a gumiabroncsét, például 20,8-38, ahol az első méret a profilszélesség, a második pedig a pántátmérő coll-ban. A traktorabroncsokat szimmetrikus, vagy asszimmetrikus, mélyágyazású kerékpántokra szerelik, amelyek megfelelő stabilitást biztosítanak.
A mezőgazdasági gumiabroncsok legfontosabb mûszaki jellemzőit a gyártók táblázatokban foglalják össze katalógusaikban. Erre mutat példát a 5. ábra.
Az alkalmazástechnikai kérdésekről az üzemeltetés, a karbantartás és a tárolás szempontjaira egy következő számunkban térünk vissza.
Antos Gábor
1. ábra
cellspacing="0" rules="cols">
Traktor
gumiabroncsokkal szemben támasztott követelmények
Közúti alkalmazásnál
Általános
igények
Talajon
történő mozgásnál
kiegyensúlyozott
sokoldalú
felhasználhatóság
nagy
felfekvő felület
menettulajdonságok
kis
talajtömörítő hatás
nagy
sebességû
nagy teherbíróképesség
alacsony
szlip
közlekedés
megfelelő
vonóerő átvitel
jó lengéscsillapítás
komfortérzet
kis
gördülőellenállás
kis
gördülőellenállás
hosszú
élettartam
öntisztító
képesség
attraktív
külalak
egyszerû
szerelés, kezelés
legelőfelület
kímélés
2. ábra
cellspacing="0">
style="margin-top: 0,21cm; page-break-after: avoid;"> Bridgestone
Michelin
Goodyear
Continental
Trelleborg
Bridgestone
style="margin-left: 0,27cm; margin-top: 0,21cm;"> Michelin
Goodyear
Continental
Pirelli
Firestone
Goodrich
Dunlop
General
Trelleborg
Dayton
Uniroyal
Kelly
Semperit
Armstrong
Kléber
Sava
Gislaved
Metzeler
Taurus
Debica
Barum
Ceat
Stomil
Viking
5. táblázat
cellspacing="0" rules="cols">
TAURUS 520/70 R38 méretû traktorabroncsok
mûszaki adatai
Gyártó
cég,
Üzemi
jellemzők
Geometriai
méretek
Ajánlott
pánt
Terhelhetőség
10 km/h –nál (kg)
profil-
szélesség
külső
átmérő
terhelt
sugár
gördülési
kerület
belső levegőnyomás (bar)
típusjel
LI
SS
mm
mm
mm
mm
méretjel
0,6
0,8
1,0
1,2
1,4
1,6
Taurus
146
A8
467
1750
785
5250
W 16L
1690
2000
2280
2535
2775
3000
Point
8
143
B
Taurus
150
A8
516
1741
756
5219
W 16L
-
-
2545
2830
3100
3350
Point
7
147
B