A vállalkozók körében végzett kutatás szerint a szolgáltatások költségének alakulása, valamint a személyes kapcsolatok megléte, a bank hírneve, megítélése és a hitelezési feltételek alakulása a legfontosabb szempontok a vállalkozásoknak a bankválasztás során. A pénzintézetek új kedvezményes ajánlatokkal, valamint a számlatermékekhez kapcsolódó pénzügyi megoldásokkal tudják leghatékonyabban kiszolgálni a piaci igényeket – hívják fel a figyelmet az OTP Business szakértői.
Továbbra is a szolgáltatások költsége az elsődleges szempont a vállalkozásoknak, amikor új pénzügyi partnert keresnek maguknak. Majdnem ugyanilyen fontos számukra a személyes kapcsolatok megléte, a kiválasztott bank hírneve és megítélése, valamint a hitelezési feltételek alakulása – derült ki a Gazdaság és Vállalkozáskutató Intézet elemzéséből. A szakértői anyag szerint a fontossági sorrendben ezután a bank társadalmi, szponzorációs tevékenysége, a tulajdonosi háttere, valamint a legközelebbi bankfiók elhelyezkedése következik.
A felmérés során a megkérdezett vállalkozások az előre megadott válaszlehetőségeken kívül is elmondhatták saját szempontjaikat, amelyek alapján megítélnek egy bankot. Ennek kapcsán legtöbben az ügyintézés segítőkészségét, rugalmasságát, személyre szabottságát, az ügyintézés gyorsaságát, az internetbank meglétét és jól használhatóságát, továbbá a bank megbízhatóságát és korrektségét jelölték meg fontos elvárásként.
A rögzített adatok alapján a cégek eltérő mérete és az általuk megjelölt szempontok között nem volt jellemző összefüggés. Ugyanakkor a vizsgálat rámutatott, hogy például a hitelezési feltételek alakulása, valamint a személyes kapcsolatok megléte különösen a közepes méretű vállalkozások számára fontosnak bizonyult.
„Magunk is azt tapasztaljuk, hogy fokozatosan nő a vállalkozások bankváltási hajlandósága. Abban pedig, hogy az új pénzügyi partnert kereső cégek végül kit választanak, minden eddiginél nagyobb szerep jut a banki számlatermékek kondícióinak, valamint az értékesítési kampányok során megjelenő kedvezményes ajánlatoknak” – fejtette ki Csonka Tibor, az OTP Business ügyvezetője. A szakember hozzátette: a szolgáltatók között folyó kiélezett versenyben az elmúlt egy évben hat százalékkal nőtt az OTP Business kis- és középvállalkozói ügyfeleinek a száma, s már javában folyik a pénzintézet őszi számlanyitási kampánya is.
A bankválasztás kapcsán nem lehet eltekinteni attól, hogy a magyar kkv-szektor – ezen belül is főként a kisvállalati kör – még mindig alultőkésített, ezért az érintetteknek további segítségre van szükségük ahhoz, hogy a megnyíló üzleti, illetve EU-támogatási lehetőségekkel ténylegesen élni tudjanak.
„Újabb és újabb eszközök kellenek, amelyekkel a kis- és középvállalkozások speciális igényei is kielégíthetőek. A vállalati finanszírozás élénkítésében pedig az eddigieknél nagyobb szerep juthat a bankok saját pénzügyi és hitelkonstrukcióinak is” – fogalmazott az OTP Business ügyvezetője. Éppen ezért a szakember szerint a bankválasztás során a vállalkozások többsége arra is kíváncsi, hogy a kiválasztott számlakonstrukcióhoz párosul-e olyan folyószámlahitel-konstrukció, amelynek igénybevételével az érintettek rugalmas, szabadon lehívható és felhasználható; vagy akár a szerződéses határidőn belül, a keretösszeg erejéig, többször is igénybe vehető, tárgyi fedezet nélküli kölcsönhöz juthatnak hozzá.