Átrendeződhet a világ eketérképe

Agro Napló
Magyarország ismét nagyban hozzájárulhat a világ ekegyártásához. Ismert tény, hogy 2016 augusztusában az osztrák Vogel&Noot Landmaschinen GmbH & Co KG anyavállalatnak csődeljárást kellett kezdeményezni, azonban a mosonmagyaróvári Vogel&Noot Mezőgépgyár Kft. nem volt fizetésképtelen, és azt az ekeprogrammal együtt az Amazone csoport 2016. szeptember 19-cel megszerezte. Kovács Tamás, a debreceni székhelyű Amazonen-Werke Kft. ügyvezetője ad képet az átalakuló ekegyártás és az arra vonatkozó magyarországi helyzetéről.

Agro Napló: Ha most kellene bemutatnia a vállalatot, akkor melyek azok a jellemzők, amelyeket leginkább kiemelne a gyártás és kereskedelem kapcsán?

Kovács Tamás: Elsősorban műtrágyaszóróiról és permetezőgépeiről ismert, de a talajmunkagépek széles vertikumát is magába foglaló 133 éves Amazone Group több mint 50 országba exportálja termékeit.Az értékesítést kereskedő partnerein, valamint Magyarországon egyedülállóan leányvállalatán keresztül végzi. A gyártási oldalról jelenleg három országban – Németország, Oroszország, Franciaország – van egységünk, de idén ősztől Magyarország is csatlakozott a gyáregységek sorához.

AN: Történt valami 2016 nyarán, ami vélhetően átrendezi a világ ekegyártásának térképét és akár teljessé is teheti az Amazone portfólióját…

KT: Régóta dédelgetett álma volt az Amazone menedzsmentjének, hogy széles eke­kínálattal tudjon megjelenni a nemzet­közi piacon. Több próbálkozás után végül is saját fejlesztésbe kezdtünk, aminek eredményeként megszületett a függesztett Cayron eke, 5 és 6 vasú kivitelben. Idén nyáron jött egy lehetőség: a csődeljárás alá vont Vogel&Noot Landmaschinen GmbH & Co KG vállalat mosonmagyaróvári gyárát az ekék gyártási
 jogával az Amazone csoport megvásárolta.

A vezetőség évek óta készült arra, hogy ha adódik egy ilyen lehetőség, megtegye a megfelelő lépéseket. Mindenki tisztában van vele, hogy az eke a mezőgazdaság egyik alapgépe, nagy darabszámban értékesítik világszerte. Emellett a Vogel&Noot (VN) ismert és elismert, jó ár-érték arányú gépeket gyártott. A menedzsment véleménye az volt, hogy a vásárlásnak csak pozitív kimenetele lehet. Gyors döntést kellett hozni, szinte csak hetek álltak rendelkezésre az ajánlattételre és a gyár átvilágítására.

Jelen pillanatban azon dolgozunk, hogy a gyár beinduljon, megkezdődjön az alkatrészek biztosítása.

AN: A VN ekeprogramot használják fel a termékportfólió kialakítására. Milyen szempontok alapján döntöttek az új termékek gyártásba helyezéséről?

KT: Az Amazone Európa-szerte kutatást végzett partnerei körében, hogy mely termékeket is kedvelte leginkább a nagyközönség. Ezek adták az alapot a kezdeti termékportfólió kialakításához. Egy komplett palettát még nem tudunk piacra dobni, ezért részleteiben élesztjük újra a gyárat. Jövő tavasztól már zöld, narancssárga színbe öltöztetett, műszakilag változatlan felépítésű, Cayros névre keresztelt M, XM, XMS, XS és XS-PRO változatokat helyezünk gyártásba, 3–6 vasú kivitelben. Várhatóan 2017 őszétől, illetve az azt követő évben a nagyobb, valamint a félig-függesztett ekék gyártására is sor kerülhet.


AN: Ha azt mondom Amazone eke, akkor milyen megítélésre kell számítani?

KT: Eszközeink rengeteg saját fejlesztést tartalmaznak, gondolok itt a kormánylemez betéteinek formájára, alakjára vagy a csövek elvezetésére, amelyek kiemelkedő munkaeszközzé teszik ekéinket. Ugyanakkor nehéz bekerülni egy jól működő termékekkel teli, túlzsúfolt piacra. Pont ettől volt számunkra jó üzlet a gyár megvásárlása, hiszen a VN ekék jól ismertek és sok helyen bizonyítottak már, így vélhetően nemcsak egy termékpalettát, hanem piacot is szereztünk. Nem utolsó sorban hozzájutottunk olyan opciókhoz mint a réselt kormánylemez például, amelyek a Cayronhoz még nem, de a Cayroshoz elérhetőek.

AN: Egy gyár reaktiválása sok munkát igényel. Milyen lépéseket kell tennie ehhez az anya- és a magyar leányvállalatnak?

KT: Most a legfontosabb feladatunk, hogy az ekékkel rendelkező partnereknek biztosítsuk az alkatrészellátást. Jövő év tavaszán a gyár teljes erővel termelni fog. Kollégáink jelenleg is azon dolgoznak, hogy a mosonmagyaróvári üzem beinduljon. Azért, hogy a gyár megfelelő körforgásba kerüljön és folyamatos legyen a termelés a mindenkori lehetőségekhez képest a legtöbb ekét értékesíteni kell. Előrendelési akció keretében egy kifejezetten kedvezményes árat biztosítunk a Cayros ekékre egészen az AgrárgépShow kiállítás végéig. Fontos, hogy megpróbáltunk a VN árszínvonal közelében maradni amellett, hogy jó ár-érték arányú gépeket vezetünk be a piacra.

AN: Nyilvánvalóan az anyacégnek van egyfajta értékesítési, szolgáltatói elvárása az Amazonen-Werke Kft. irányába. Melyek ezek?

KT: Természetesen vannak, minél több ekét eladni. Fontos, hogy az Amazone ekék magyarországi forgalmazása kizárólag az Amazonen-Werke Kft.-n keresztül történik. Az új gyár akár évi 1500 db gép legyártására alkalmas, melyből úgy gondolom évi 30–50 gép értékesítése tűnik reálisnak hazánkban. Ez a mennyiség terhelni fogja a szervizt is. Épp ezért megkezdtük ennek bővítését és a korábbi gyártótól átvettünk egy szervizmérnök kollégát, aki segítségre lesz a beüzemeléseknél. További egy szervizvezetővel bővítettük a nyugat-magyarországi régió szervizcsapatát is, így a két országrészt hatékonyan tudjuk ellátni kilencfős vevőszolgálatunkkal.

-an-

A cikk szerzője: Agro Napló

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?