Új JAGUAR 900
Az adapterek meghajtására a CLAAS több alternatívát kínál. Megtartotta a jól bevált állandó fordulatszámú mechanikus hajtást, azonban már lehetőség van a fokozatmentes meghajtással kombinálni. Ez a teljesítményfüggő, mechanikus és hidrosztatikus meghajtású változat az állandó fordulatszám melletti nagy erőátvitelről gondoskodik. Kifejezetten a magas fordulatszám igényű vágóasztalok – DIRECT DISC direkt vágóasztal és kukoricacső-törő adapterek – esetében előnyös megoldás.
Újdonságként szerepel a gyártó kínálatában a hidrosztatikus, fokozatmentesen állítható adapter-meghajtás, ami különböző fordulatszámokon is optimális erőátvitelt tesz lehetővé. Előnye a PICK UP rendfelszedő és az ORBIS sorfüggetlen kukoricaadaptereknél jelentkezik. Az adapterhajtás sebessége igazodik a szecska méretéhez: a rendszer automatikusan szabályozza a sebességet, amint a szecska méretén változtatnak. Az eredmény egyenletes anyagáram és jó szecskaminőség. A gépkezelő a betakarítási körülmények figyelembevételével manuálisan is szabályozhatja az adapterhajtás fordulatszámát.
Az optimális anyagáramot közvetetten befolyásolja az új állókés-rögzítés, ami hidraulikusan történik. A gyors beállítás a fülkéből történik. Az új 900-as modelleket automatikusan beálló dobfenékkel szerelik. A dobfenék közvetlenül az üllőn és egy további forgásponton van rögzítve, és az állókés beállításánál azzal együtt mozog. Ezáltal a fenéklemez és a szecskázó kések közötti távolság a dobfenék teljes hosszában állandó marad, amely a kések állapotától függetlenül egyenletes anyagáramot eredményez. Mindez csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a kopást is.
Az új JAGUAR silózókat alapkivitelben MULTI CROP CRACKER (MCC) szemroppantóval kínálja a gyártó, azonban a CLAAS még 2015-ben kiegészítette és az új JAGUAR-okat már további két változattal kínálja: az Agritechnica kiállításon is ezüstéremmel díjazott MCC MAX és az MCC SHREDLAGE® szemroppantókkal.
Az MCC MAX fő alkalmazási tartománya silókukoricában a 7-től 22 mm-es szecskahossz. A szemroppantó lehetővé teszi a szemek intenzív, továbbá a szár rostokra történő feltárását. Az MCC MAX alkalmazási lehetőségei a hagyományos szemroppantóhoz képest egy lényegesen szélesebb szecskázási hossz- és szárazanyag-tartalom tartományra terjed ki, továbbá egy jó minőségű terményfeltárást eredményez.
A SHREDLAGE® technológiát a CLAAS megvásárolta az amerikai gyártó vállalattól, és a szemroppantókat paderborni gyárában gyártja. Az MCC SHREDLAGE® 26 és 30 milliméter közötti szecskatartományban is lehetővé teszi az intenzív feltárást. A hengerek fűrészfog profilúak és egymással ellentétes irányba forgó spirálnúttal vannak kialakítva. Az MCC SHREDLAGE® így éri el a kukoricanövény darabok teljes aprítását és a szemek szétzúzását, annak érdekében, hogy teljes legyen a feltárás. A szárat hosszanti irányba széthúzza, és a speciális hengerprofilnak köszönhetően a kéreg is lehámozódik a szárról.
A technológiát 2010 óta használják az USA-ban. Amerikai kutatások alapján alkalmazásával, a silóval etetett tejelő szarvasmarhák 1 liter tej/tehén/nap növekedést produkáltak. A CLAAS saját, valamint független kutatása(i) alapján, ahol SHREDLAGE® silókukoricával etették az állományt a tejmennyiség állandó maradt, azonban jobb takarmányhasznosulást értek el.
26 mm-es szecskahossz SHREDLAGE® minőségben |
Szintén újdonság a 900-as sorozat dupla hidrosztatikus hajtásrendszere. A széles fordulatszám-tartomány lehetőséget ad az alacsony fordulat tartására közúti közlekedésnél, amely jótékonyan hat az üzemanyag-felhasználásra. Betakarítás közben a fordulókban pedig az automatikus motorfordulatszám-szabályozás segíti az üzemanyagtakarékos használatot.
A nagy teljesítményű hajtómű már az első fokozatban is akár 22 km/órás betakarítási sebességet tesz lehetővé a földeken. Ezenfelül minden JAGUAR 900 modell nagyon egyenletes vonóerejével és a hajtás rugalmas működésével tűnik ki, amelyre például emelkedőn történő elinduláskor vagy gyorsulásnál van leginkább szükség. A manuálisan vagy automatikusan kapcsolható differenciálzár nehéz körülmények között is biztosítja a megfelelő vonóerőt. Újdonság minden modellben az automatikus rögzítőfék, amely akkor lép működésbe, amikor a menetkar üresbe kerül.
A CLAAS AUTO FILL rendszere szintén kapott egy kiegészítést. Az automata szállítójármű-töltő rendszer – amelynek alapja a silózó kifúvótornyára szerelt nagy felbontású kamera – folyamatosan vizsgálja a szállító jármű körvonalait és a töltöttségi szint figyelembevételével szabályozza a kifúvás irányát. A bővített AUTO FILL lehetővé teszi, hogy a töltés hátrafele álló toronynál is megvalósuljon, amely fogáskezdéskor és fogásvágásnál tehet jó szolgálatot.
Szállító jármű körvonalainak folyamatos vizsgálata a kifúvótoronyra szerelt kamerával |
A 900-as modellek áttervezése mellett új opciókkal egészítették ki az adaptereket is. A PICK UP rendfelszedőkhöz egy talajkövető, ún. ACTIVE CONTOUR funkciót kínálnak opcióban. Az ORBIS kukorica- és a PICK UP rendfelszedő adapterekhez elérhető egy modul, amellyel egyetlen felprogramozási folyamattal kiválthatók a későbbi programozási folyamatok, sőt, az üzemórák is külön kerülnek rögzítésre. A változtatható adapter meghajtással kombinálva a modul felügyeli az adapter helyes beállításait, hogy az a bevetésen megbízhatóan működjön.
Opciókkal bővültek a CARGOS 700 kombikocsik
A három típusból – CARGOS 760, 750 és 740 – álló gépcsalád habár összesen három tagból áll, mégis széles opciós választéka miatt számos változat áll rendelkezésre. Az opciós tételek sorát a CLAAS tovább bővítette. Az új, terhelésérzékelővel ellátott CARGOS 700 modelleken a komforthidraulikával a kocsi minden funkciójának kezelése (pl. az új hidraulikusan nyitható tető) ISOBUS terminállal vagy EASY on Board alkalmazással akár mobilról vagy tabletről is lehetséges.
Az új komfortfokozattal ellátott CARGOS |
A sorozat modelljeit hidraulikus vonórúd-magasságállítással szerelik, segítségével a kocsi a munkafolyamatokhoz igazítható. Négy pozíció menthető el a terminálon, melyek közt váltva a kombikocsi automatikusan beáll.
Egy kormányzásiszög érzékelő a vonórúdon méri a szögeltérést és hidraulikusan vezérli a kormányozható tandem tengelyt. A rendszer dinamikus kormányzásiszög-eltéréssel dolgozik, ami minden munkakörülménynél optimális kompromisszumot biztosít a fordulékonyság és stabilitás tekintetében. Beállítása a terminálon történik, itt szabályozható a kormányzás érzékenysége, illetve a különböző folyamatok akár kézzel is irányíthatók. Ilyen például az oldalazó mozgás, amely nedves munkakörülmények között talajkímélő haladást tesz lehetővé, vagy ürítésnél nyújt segítséget, hogy közvetlenül a siló mellé álljunk a kocsival.
Az új CARGOS 700 komfort modellek 48,5 m3-es, 42,5 m3-es és 36 m3-es raktérváltozatban kerülnek a piacra, térfogatuk további 2,5 m3-rel tovább növelhetők magasító panelekkel. Az alváz moduláris felépítésű, tandem vagy tridem futóművel szereltek, melyek mechanikusan vagy hidraulikus kiegyenlítéssel rugózottak, de opcionálisan elérhető hidraulikus rugózás is. Széles körű abroncsozás áll rendelkezésre a különböző igényekhez, a kerekek két – 22,5” és 30,5” – méretekben érhetők el.
-an-
A cikk szerzője: Agro Napló