Szombathely mellett, Vépen fogtuk „nyúzópróbára” a vadonatúj MF 4709-et. A szántóföldi képességeit 3 fejes, tele kormánylemezes ágyekével teszteltük. A tapasztalatgyűjtés kiterjedt a hidraulikára, emelési kapacitásra, az új sebességváltóra illetve a kezelhetőségre, fülke kényelemre egyaránt. A körülmények megfeleltek az alapos teszt elvárásainak, a talaj ugyanis régóta nem volt mélyművelésben használva, nagy része taposott / töltött föld volt.
Mielőtt beindítottuk a gépet a gazdasági udvaron szembetűnt, hogy milyen jó a kiállása: nem rövid és rendkívül jók az arányai. A fülkébe beülve látszik, hogy ez nem a „szegény” piacokra szánt olcsó verziója egy prémium márkának, hanem egy korrekt, tisztességesen összerakott traktor. Mintha nem is a mechanikus sebességváltós szegmens egyik képviselőjében ülnénk.
AGCO POWER (=SISU) erőforrás – hathengeres technika kicsiben
A motor beindításakor észre sem lehetett venni, hogy háromhengeresről van szó 3.3 l hengerűrtartalommal. Ne legyintsünk az erőforrásra a három henger miatt, nagyon komoly szerkezetről van szó rendkívül jó karakterisztikával!
A nagy 6.6 l-es SISU van „félbevágva” és szerencsére szó szerint. Itt nem az történt, hogy egy olcsó és gyenge motor került a kisebb MF traktorokba, hanem egy nagyon jól bevált konstrukciót bővített a gyártó lefelé anélkül, hogy a műszaki megoldásai és alkatrészei változtak volna. Ugyanazokat a hajtókarokat, csapágyakat és dugattyúkat találjuk az MF 4700 erőforrásaiban, mint a hathengeres MF-ekben. A hengerek több mint 1 literesek és ez nagyon pozitív. A traktornak nagyobb az olajteknője és a blokkja, mint a legtöbb négyhengeresnek a kategóriában. Ezek eredményeképpen rendkívül jól terhelhető az erőforrás, elképesztő a rugalmassága.
Tapasztalatok talajmunkában
A Vogel&Noot Farmer 3-as ekét 28 cm-re lerakva is olyan szépen építette fel magát a motor 1.400 f/p-ről egészen 2.000 f/p-ig, hogy magunk is meglepődtünk. A traktor 1.600-as és 2.000-es motorfordulatszám között érzi magát a legjobban: a tartományban mindegy volt hova állítottuk a gázt, könnyedén vitte a tele kormánylemezes ekét az MF4709. A sebességváltó eközben ötödik és hatodik fokozatban volt, nem erőlködött a traktor még ott sem ahol komoly eketalp betegsége volt a talajnak (nem volt megszántva, nagyon rögös és agyagos jellemzőkkel). A munkasebességet átlagosan 7-8 km/h –ra állítottuk be. Bírta volna a traktor a 10-et is, de ott a fogyasztás már emelkedett és az eke munkaminőségének sem tett jót. A motornak „alul” is van ereje: ha megálltunk a barázdában és le volt téve az eke, akkor sem kellett kuplung pedált használnunk, a traktor elindult magától.
Hajtómű – vadonatúj sebességváltó – lábbal nem szükséges kuplungolni
Az MF 4700-as szériának alapfelszereltségben teljesen mechanikus váltója van. Két főcsoportban egyenként 6 fokozat található, így jön ki az előre és hátra egyaránt 12 összfokozatszám. Az általunk kipróbált traktorban - az extraként kérhető - elektromos kuplunggombbal és elektrohidraulikus irányváltóval ellátott PowerShuttle váltó volt. Ez nagyon megéri az árát, a rendszer segítségével a motor indítást leszámítva egyáltalán nem kell lábbal kuplungolni! A jól elhelyezett váltókaron egyszerűen gombnyomással tudjuk váltani a fokozatokat.
A sebességváltó mechanikus része is jó szerkezet: kellemes úton jár és pontosan veszi a sebességeket. Határozottan lehet érezni, ahogy bekattan a váltókar a helyére, ami egyébként nagyon jó helyen található, minden fokozatba kényelmesen lehet kapcsolni. A főcsoport váltást illetően: terepből országútiba kapcsolva szinkronizálva van a váltó, tehát nem kell megállnunk, ha kijövünk a szántóföldről és a közúton gyorsabban akarunk hajtani. Visszafelé természetesen meg kell állnunk a géppel: a hajtást védeni kell a túl nagy fordulatszám eltéréstől.
Hidraulika, emelőmű, teljesítmény leadó tengely
A 4700-as szériában 65 l/perces hidraulika szivattyú dolgozik, amely a kategória követelményeinek bőven megfelel. Az emelési kapacitást nem adja meg a gyártó pontosan, emiatt egy 4 tonnás, 120 LE-s traktor által működtetett 3.5 m-es ásóboronát emeltünk fel vele, hogy kipróbáljuk „mit bír” a hárompont. A hidraulikarendszer gyorsan felemelte a munkaeszközt, a 4700-as pedig alap frontsúlykészlettel (10 x 40 kg táskasúly) sem „állt lábujjhegyre”. Aszfaltos úton nem billegett be a traktor egyáltalán. A konklúzió tehát az, hogy a saját maga méretére szabott munkaeszközöket biztonsággal tudja mind megemelni, mind hordozni a traktor. A stabilitásnak rendkívül jót tesz a masszív mellsőhíd, amelynek felépítése nagyobb traktorokra jellemző.
Az erőgép TLT teljesítménye komoly – bálázókhoz is megfelelő. A tengely közvetlen a motor főtengelyéről kapja a meghajtást, ami miatt nincs veszteség. Érzésre nem tartottuk sokkal gyengébbnek a rendszert, mint a 4 hengeres, 110 LE-s nagytestvér MF 5611-es TLT teljesítményét.
Fülke, kezelhetőség
A kabinban először is szembetűnik, hogy nagy a tér. Nem teleszkópos rakodósan szűk a hely, hogy alig férni el benne, hanem 110 LE-s traktorosan tágas. A világos belső növeli a térérzetet, de a fülkebelső nem koszolódó anyagokból áll össze. A kezelőszervek kiosztása szerencsére megmaradt „Fergusonosnak” – a kiválóan elhelyezett karok és potméterek révén minden kézre esik és rendkívül egyszerű használni.
A menetkényelem nagyon jó. Természetesen nem várhatunk rugózott hidas/ fülkés komfortot, de a mechanikus traktorokhoz szokott gazdálkodók meg fognak lepődni mennyire halk a traktor és milyen jól veszi az akadályokat. Közúton könnyedén megy 40 km/h-val, jó a biztonságérzetünk magas sebességnél is. A kormányt egy ujjal tudtuk forgatni, teljesen korrekt az áttétele, táblavégi fordulóknál is kényelmes. Elektro-hidraulikus első hajtással és differenciálzárral rendelkezik a traktor, ami ebben a kategóriában nem jellemző.
Összegezve a 95 LE-s Massey Ferguson 4709-et elmondható, hogy rendkívül üde színfoltja a mechanikus szegmensnek, prémium megoldásokat hoz a kategóriába. A motorja nem egy gyengített, olcsó verzió, hanem a nagy SISU-k műszaki megoldásaival garantálja mind az erőt, mind a minőséget. A sebességváltót mindenképpen az „elektromos váltógombbal” ajánljuk. A hidraulika, emelési kapacitás és a fülke kiváló.
Az egész traktoron az érződik, hogy az MF mérnökei a nagyobb traktorokban bevált műszaki megoldásokat alkalmazták és nem spórolni akartak. Az erőgép pont olyan amilyennek a prospektusban ígérik: prémiumot hoz a mechanikus szegmensbe – mindezt pedig reális árakon teszi.
A traktorok felől a kizárólagos importőr Austro Diesel GmbH. munkatársainál lehetséges érdeklődni! (Központi szám: 0630-613-0122)
GYÁRI VIDEÓ A TRAKTOROKRÓL: