A teljesítmény-átviteli és az agrotechnikai elvárásokat a gumiabroncsgyártók széles profilú, nagy légterű, erősített és rugalmas vázszerkezetű konstrukciókkal törekednek teljesíteni. Kiemelt figyelmet kap a talajkímélés. E tekintetben legfontosabb paraméter a gumiabroncsok belső levegőnyomása. Minél kisebb ennek értéke, annál nagyobb a gumiabroncs és a talaj érintkezési felületén kialakuló, az abroncs geometriai méreteitől, formájától, szerkezetétől, anyagminőségétől is függő felfekvő felület, ezáltal kisebb a talajnyomás (talpnyomás). Ennek mértéke gyakorlatilag megegyezik a belső levegőnyomás nagyságával.
Az új fejlesztésű traktor- és kombájn gumiabroncs kialakítások a világ egyik vezető gumiabroncsgyártójának számító Michelin cég 15 éve kidolgozott Ultraflex technológiájára épülnek. Az univerzálisnak tekinthető XeoBib abroncs nyitotta meg az utat az új irányba. Az ilyen nagy hajlékonyságú, alacsony (0,5–1,0 bar) nyomástartományban a sebességtől függetlenül is jól terhelhető abroncsokat a méretjelük előtti betűjelzések teszik felismerhetővé. Az IF (Improved Flexion) arra utal, hogy azonos terhelés mellett 20 százalékkal kisebb belső levegőnyomás is elegendő, vagy azonos nyomás mellett az abroncs terhelése 20 százalékkal nagyobb lehet. A VF (Very High Flexion) jelzés pedig az előbbi előnyök kétszeres mértékére utal, azaz 40 százalékkal kisebb belső levegőnyomásnál is ugyanúgy terhelhetők, illetve azonos nyomásnál 40 százalékkal lehet nagyobb a terhelésük a hagyományos konstrukciókhoz képest. Ezeknek a korszerű mezőgazdasági gumiabroncsoknak az előbbiek mellett nagyobb a felfekvési felületük, nagyobb a vonóerő-kifejtésük, kisebb nyommélységük következtében kisebb a gördülési ellenállásuk és a talajtömörítő hatásuk is. Jobb az öntisztuló képességük, a menetviselkedésük és a fékhatásuk, valamint hosszabb az élettartamuk a régebbi típusúakhoz mérve.
Az említett előnyök a nagyméretű abroncsoknál jobban dominálnak, ezek alkalmazásával a mai nagy tömegű, nagyobb sebességre képes erő- és munkagépek teljesítménye szinte teljes mértékben kihasználható, mivel:
- a szélesebb futófelület és a nagyobb deflexió nagyobb, közel négyszög alakú felfekvő felületet és ezáltal kisebb talajnyomást eredményez,
- a nagyobb felfekvő felületen egyidejűleg több bordapár érintkezik a talajjal, ez növeli a vonóerő-átvitelt, és a magasabb bordák is növelik a kapaszkodóképességet,
- a bordák közti nagyobb térből adódó szélesebb profilcsatornák kiváló öntisztulást, a lejtőn végzett munkáknál jobb oldalstabilítást nyújtanak,
- a koronavonalban átlapolt bordafelületekkel szilárd burkolatú úton nyugodtabb a futás és nagyobb sebességnél kisebb a menetzaj,
- a bordák mozgása a teljes felfekvésük miatt kisebb, így kisebb a kopásuk, nő az élettartam,
- a rugalmasabb oldalfal lengéscsillapító hatása növeli a vezetési és utazási kényelmet,
- a kisebb gördülési ellenállás következtében csökken a hajtóanyag-fogyasztás.
Napjainkban egyre több gyártó készít nagy átmérőjű és nagyon széles traktor és kombájn gumiabroncsokat. A rövidesen kezdődő – a talajainkat legnagyobb mértékben igénybe vevő – őszi szezonmunkák előtt érdemes áttekinteni a mezőgazdasági gumiabroncs-fejlesztés utóbbi eredményeit.
A mezőgazdasági célra tervezett eddigi legnagyobb átmérőjű gumiabroncs a Michelin által a szupernehéz traktorokhoz gyártott 900/65 R46 méretű AxioBib típus, melynek átmérője 2,32 méter. A legszélesebb nyílbordázatú gumiabroncs pedig az amerikai Titan cég portfóliójába tartozó Goodyear márkájú, 1400/30 R46 méretű Optitorque típusú traktorabroncs, amely LSW (Low Sidewall) technológiával szokatlanul alacsony oldalfalmagassággal készült. Szélessége 1,4, átmérője 2,1 méter. Az 1,6 tonna tömegű abroncs terhelhetősége 14.200 kg, és 65 km/h a megengedett legnagyobb sebessége.
Ugyancsak az USA-ban, a Mitas gyártja a szintén extra méretű 1250/50 R32 SFT (Super Flotation Tire) flotációs traktorabroncsot. Ennek szélessége 1,25, külső átmérője 2,02 méter, tömege pedig fél tonna, és 3,4 bar nyomáson 2200 liter levegőt képes magába fogadni. A Trelleborg is bemutatta a TM 3000 sorozatba tartozó nagyméretű új abroncsát. A VF1050/50 R32-es főleg a nagy tömegű, nagy igénybevételű munkagépek kerekeire ideális, mivel 3,6 bar nyomáson 1,3 tonnával terhelhetők, közúton 65 km/h sebességig használhatók.
A Bridgestone új prémium mezőgazdasági gumiabroncsa a betakarítógépekre kifejlesztett VT-Combine típus, mely szériában IF900/60 R32 CFO méretben kerül a piacra. Az új technológiai megoldásoknak köszönhetően alacsonyabb belső levegőnyomáson is jelentős mértékű a teherbírása. Stabil haladás mellett nagyon jó a vonóképessége a meredekebb lejtős területeken is. A hosszabb méretű, ív alakú kapaszkodóbordás futómintázata csökkenti az abroncs talajtömörítő hatását, nedves talajon jó vonóerőt, közúton pedig kedvező menettulajdonságokat biztosít.
Az innovációs kihívásokra a BKT cég a magasabb teljesítménykategóriába tartozó traktorokhoz kifejlesztett Agrimax V-Flecto NRO (Narrow Rim Option) mellső-hátsó gumiabroncsokkal reagált, amelyekhez nem kellenek az IF, illetve VF típusoknál alkalmazott szélesebb keréktárcsák, hanem az eredeti méretűekre szerelhetők. Kapaszkodóbordáinak szögelrendezése következtében szilárd burkolatú úton csekély a vibráció és alacsonyabb a zajkeltő hatása. Első ütemben a VF 600/60 R30 NRO és a VF 710/60 R42 NRO méretpárosítás érhető el.
Az új méretek, a speciális mintázatok fejlesztésében élenjáró Alliance Tire Group (ATG) egyik újabb traktorabroncs-családja a VF620/70 R26 és a VF710/60 R42 mérettartományban kínált 372 Agriflex+ típus, amely minden jellemzőjében kiállja az összehasonlítást márkatársaival.
Előzőekből kitűnik, hogy a mezőgazdasági gumiabroncsgyártók folyamatosan követik a traktor-, kombájn- és munkagépgyártók innovációs munkáját, egyre nagyobb méretű abroncsokkal segítik elő a nagy teljesítményű gépek kerekes járószerkezeteinek továbbfejlesztését.
Antos GáborA cikk szerzője: Antos Gábor