A filozófiájuk a BEKIDORITSU, ami a hatékony termeléssel és gyártással párosuló produktivitást jelenti, 100%-os, vagyis hiba nélküli eredményt realizálva. A precíziós gazdálkodást fókuszba helyezve mintegy 22 projektjük mutatkozott be egy holland farmon. A Kverneland és Vicon munkagépek fejlesztéseit a nagyközönség a novemberi hannoveri Agritechnica kiállításon tekintheti meg, az újdonságokból szemezgettünk.
Optima SX vetőkocsi
A teljesen újragondolt vetőház koncepció a már jól ismert Optima termékcsaládra ültetve biztosítja a pontos vetést, akár 18 km/h sebesség mellett is. Valójában az új, nyomott levegős rendszerrel a Kverneland mérnökei egy új technológiát vezettek be, amely során a vetőmag egy légáramlat által, akár 70 km/h-s sebességgel kerül a magárokba. Az érkezés kíméletességéről egy speciális elkapó kerék gondoskodik.
A kihívást a sebesség növelése mellett a nagyobb pontosság jelentette, attól függetlenül hogy éppen kukoricát, napraforgót, babot, vagy cukkorépát vetünk. Az új Optima SX nagy sebességű vetőkocsival fenntartjuk a szemenkénti vetés színvonalát, míg a hatékonyságot akár 50%-kal emeljük – magyarázta Constantin Homann, szemenkénti vetésért felelős termékspecialista.
A vetőház kialakításából adódóan csekély súrlódás lép fel, ezért a rendszernek csekély a teljesítményigénye, így az új Optima SX vetőkocsi nem igényel külön generátort. ISOBUS-kompatibilis, ebből adódóan alkalmas a már jól ismert funkciók, mint a GEOCONTROL és GEOSEED alkalmazására, nagyobb sebesség mellett.
A GEOCONTROL GPS-vezérléssel automatikusan kapcsolja ki és be az elektromos magadagoló egységet, hogy pontosan a megfelelő helyen zárja el a mag adagolását, elkerülve az átfedéseket és az ablakos vetést. A GEOSEED® vetés lehetővé teszi a magvak négyzet vagy gyémánt alakzatba történő lehelyezését, így minden növény egyformán juthat tápanyaghoz, vízhez és fényhez, ezzel biztosítva az egyenletes kelést, és az erős állományt.
Az új Optima SX nagy sebességű vetőkocsi elsőként a vontatott kivitelű TF Profi, és a függesztett Optima V modelleken lesz elérhető.
Kverneland 2500 i-Plough® eke
Egy egész sor innovatív technikai újítást vonultat fel, mint például a vázrögzítésű mélységhatároló kereket, biztonságos szállítást jelentő „utánfutó” koncepciót, valamint az automatikus szállításkönnyítő rendszert.
A Kverneland kifejezetten az ISOBUS-kompatibilis Kv 2500 i-Plough®-hoz fejlesztett ki egy vázrögzítésű szállító és mélységhatároló kereket, mely a harmadik ekefej után kapott helyett, lehetőséget nyitva a tábla széléig történő szántásra. A vázrögzítésű kerék a traktorkabinból vezérelhető az ISOBUS-terminálon keresztül, beleértve a mélység beállítását is. Az újratervezett Variomat rudazat pedig lehetővé teszi a fogásszélesség állítását a kerék pozíciójától függetlenül.
A Kverneland véglegesítette egyedülálló szállítást könnyítő megoldását a Kv 2500 i-Plough®-on, amelynek eredményeként automatikusan áll át az eke szállítási helyzetből munkahelyzetbe. A rendszer egyszerűsége, gyorsasága maximalizálja a termelékenységet. A folyamat indítása a traktorkabinból, az ISOBUS-kompatibilis terminálon keresztül történik. Az új, automatikus szállítást könnyítő rendszer megvalósításához megannyi innovációs megoldás szükségeltetett, úgy mint a csuklóponton elmozdulni képes fordító torony (nem szükséges a traktor harmadik pontjának eltávolítása), a vonórúd, mely mindkét irányban 45 fokos kitérésre képes, a speciális mélység- és szállító kerék, mely kifejezetten a Kv 2500 i-Plough® modellre lett kifejlesztve.
A vázrögzítésű kerék forgási mechanizmusa a már jól ismert Kverneland farkerék forgási elvén alapul. Táblavégi fordulónál a vázrögzítésű kerék is lágyan, csapódásmentesen fordul át, majd áll be szántási pozícióba.
Csuklós fordítótoronnyal ellátott Kv 2500 i-Plough®
A Kv 2500 i-Plough® „utánfutó” koncepciója – mely a 2017-es SIMA kiállításon is díjat kapott – bármely keréktípussal kombinálható. Az „utánfutó” koncepció hasonlít az autó után akasztott utánfutóra, vagyis az eke a traktor nyomvonalán halad, mivel az eke vonórúdja képes követni a traktor szögkitérését, ami egyedülálló stabilitást biztosít nagyobb sebesség mellett is.
Nem ISOBUS-os traktorokhoz a Kverneland biztosít egy szettet, amellyel a traktor ISOBUS-kompatibilissá tehető, így minden funkciót a kabinból vezérelhet.
VICON EXTRA 7100T fűkasza GEOMOW alkalmazással
A GEOMOW a Vicon EXTRA 7100T Vario-ban rejlő összes lehetőséget kihasználja, intelligensebbé téve a kaszálási műveletet.
A teljesen új Vicon GEOMOW alkalmazással a hátsó és mellső kaszák közötti átfedés automatikus beállításúvá válik. Ennek köszönhetően nem maradnak kaszálatlan foltok munkavégzés közben, ezzel mintegy 10%-os teljesítménynövekedés érhető el.
A GEOMOW biztosítja, hogy a fűkasza mindig maximális teljesítménnyel, minimális átfedéssel dolgozzon. Folyamatosan ellenőrzi a traktor haladási ívét, a hátsó kaszatesteket pedig mindig az elülső kaszához igazítja, ügyelve a két kasza közötti átfedésre. Sík területen történő kaszáláskor a kaszák minimális átfedéssel dolgoznak, hogy elérjék a 10,2 méteres maximális vágási szélességet.
A sarkok körüli kaszáláskor a GEOMOW nagy pontosságot és kiváló támogatást biztosít a vezető számára. Automatikusan észleli az elülső kasza megváltozott pozícióját, és időben átállítja a hátulsókat, hogy ne jelenjenek meg kaszálatlan sávok. Ha a sarok túl szoros ahhoz, hogy a rendszer azt kompenzálni tudja, a vezető automatikus figyelmeztető jelzést kap a terminálon keresztül.
A lejtőkön végzett munkáknál a GEOMOW a traktor csúszását is korrigálja.
A GEOMOW magában foglalja az intelligens táblavégi vezérlést is, mely kiküszöböli a táblavégi fordulások okozta nehézségeket, és fokozza a kaszálás hatékonyságát. A GEOMOW csökkenti a vezetői hibák számát azzal, hogy a kaszák leengedését és felemelését a megfelelő pillanatban végzi el.
FASTBALE – további fejlődések a non–stop körbálázás és csomagolás terén
A 2017-es szezonban korlátozott számban érhető el Európa-szerte a FastBale bálázó, mely lenyűgözte a felhasználókat az intelligens iker bálakamráival és az innovatív csomagolórendszerével.
A nonstop bálakészítési folyamat legújabb fejlesztése a fóliát is alkalmazó megoldás bevezetése, mely rendszer kifejezetten azoknak készült, akik szeretnék kihasználni annak lehetőségét, hogy különböző csomagolási technológiát tudjanak alkalmazni egymást követően.
A FastBale képes a fóliával történő kötözésre (háló nélkül), ebben az esetben a bálázó a bála palástjára tekeri fel a fóliát, így jobb minőségben tárolható el a száraz anyag is. A második lehetőség a klasszikus értelemben vett csomagolás, amit a FastBale hátulsó részén elhelyezett csomagoló egység végez el. A rendszer képes háló és fólia alkalmazására is, különböző kombinációban, a rendszer számára nem jelent gondot az 1400 mm-es tekercsszélesség sem. Az átváltás a hálók és fóliák között egyszerűen végezhető el anélkül, hogy mechanikus változtatásra lenne szükség a rendszerben. Ez nagymértékben hozzájárul a rugalmas működéshez.
A FastBale bálakamra elrendezése valóban innovatív, két bálakamra van sorba rendezve – egy nagyméretű főkamrával és egy előkamrával, ami a főkamra méretének kétharmada. Ez a lenyűgöző kialakítás rendkívül kompakt gépet eredményez.
A bálázás a szokásos módon kezdődik, amikor is a bálázandó anyag a rendfelszedőről a rotor segítségével az előkamrába kerül. Amikor a bála megtöltötte az előkamrát, a FastBale átirányítja a bálát a főkamrába, ahol is a bála eléri végső méretét és tömörségét. A kötözés már a főkamrában történik meg, majd ezt követően a befejezett bálát a gép kíméletesen helyezi a talajra, vagy a csomagoló egységre. A rendszer lehetővé teszi a folyamatos, megállás nélküli bálázást, jelentős időt takarítva meg a gépkezelőnek.
A bála áthelyezése a csomagoló egységre igen egyszerű elven működik. A csomagoló egység leengedésre kerül, hogy a bálának egyszerűen csak ki kelljen pördülnie a kamrából. Ezzel elkerülhető a komplex mechanikus átviteli rendszer használata. A függőleges síkban forgó iker szatellit karok nagy sebességgel juttatják a csomagoló fóliát a bálára.
-an-