10 év a YARÁVAL

Agro Napló
160 ország, 15 000 alkalmazott, 28 gyár, több mint évi 34 millió tonna műtrágya és ipari megoldás értékesítése – mindez a norvég illetőségű Yara International a számok tükrében. De mit mutat a hazai leányvállalat, a Yara Hungária Kft. elmúlt 10 esztendeje? Honnan indultak és hova tart a cég? Éri Ferenc kereskedelmi igazgató születésnapi köszöntőjéből szemezgetünk.

Tíz évvel ezelőtt a Yara a világ első számú műtrágyagyártója felvásárolta Európa első számú műtrágya gyártóját, a Kemira GrowHow-t, ezzel Európa- és világszinten is tovább erősítve pozícióját. A hazai gazdálkodók körében már ismert Kemira tehát új köntösbe öltözött; új termékekkel, új stratégiával, új szemlélettel teremtett új színfoltot a hazai műtrágyapiacon.

A  Yara cégkultúrája, a termelőkkel és kereskedőkkel való kapcsolata, valamint a szembetűnő családias hangulatú miliő felfedi a tényt, miszerint esetükben nem tipikus multicégről beszélünk. Szaktanácsadó kollégáik – mondhatni egyedülálló módon – tíz esztendeje Yara színben „tündökölnek”, az utóbbi időszakban lehetővé vált létszámbővülés pedig új tehetségeknek adta meg a szakmai kiteljesedés lehetőségét. Csakúgy, mint korábban a Kemira GrowHow, a Yara is a magas szintű szakmai tudás letéteményese. A különböző fórumokon elhangzott információik – legyen az rendezvény, bemutató vagy szaktanácsadás, vagy akár az Agro Napló által felkért szakmai hozzászólás – tudással, tapasztalattal, kísérleti eredményekkel felvértezve képviselik a szakma legjavát.

2012-ben a termékpaletta kibővülésével a német ügyvezetőjük, Olaf Günther-Borstel irányításával megnyílt a Yara előtt a lehetőség a nitrogéntermékek értékesítésére.

Az azóta eltelt időben a YaraBela™ Extran és Sulfan termékek szerves részei lettek a portfóliónak. A legnagyobb nitrát alapú NPK gyártók közül a Yara vezető szerepet tölt be a nagy területen ter­mesztett, vagy kisebb területű, de nagy értékű kultúrák NPK-ellátásában. Az egyedi tápanyag-feltáródásnak, a specifikus összetételnek, a másodlagos fő tápelemek és mikroelemek jelenlétének és a könnyű kezelhetőségnek köszönhetően a Yara NPK termékek egyediek a piacon, e szegmensben kínált rendkívül széles portfólió révén testre szabott ajánlattal szolgálják ki a növénytermesztők igényeit. A fejlesztési irányaikat szigorúan a gazdálkodók igényei szerint határozzák meg.

A csúcsminőségű termékeken kívül olyan eszközöket, a kor követelményeinek megfelelő szolgáltatásokat (Tankmix™, Yara CheckIT, Yara ImageIT, Yara N-Sensor™, Yara N-Sensor™, N-Tester™, TankmixIT) adnak a termelők kezébe, amelyekkel még inkább optimalizálható a műtrágyázás folyamata, még tovább növelhető a profitabilitás.

A gazdálkodói felismerés – miszerint jó minőséget és a kívánt termésátlagot csak megfelelő ráfordítással lehet elérni –, támogatja munkájukat, ezért vallják, hogy szükség van az állandó konzultációra. A szaktanácsadói csapat évente 700–800 partnerlátogatást végez, ami Európa-szinten is irigylésre méltó teljesítmény. Sajnos azonban – hangsúlyozta Éri Ferenc –, hazánkban az optimalizált műtrágyahasználat nem elterjedt gyakorlat. Ezt tükrözik a magyarországi műtrágyázási felhasználásról szóló statisztikák is. Továbbra is erősen nitrogéntúlsúlyos a hazai felhasználás, a magyar gazdák közül még sokan elsősorban a mennyiségre törekednek. Véleménye szerint a nitrogén, foszfor és kálium egymáshoz viszonyított aránya jelenti leginkább az anomáliát.

Termékcsaládjaik a YaraVita lombtrágyacsalád, a YaraLiva kalcium-nitrát család, a YaraBela nitrogműtrágyák családja, a melegen granulált komplex YaraMila NPK család,  valamint a 100%-ban vízoldható YaraTera kertészeti műtrágyacsalád. Ezen termékek további dinamikus térhódítását tűzte ki célul a hazai leányvállalat. A legnagyobb növekedési potenciált a lombtrágyákban látja Éri Ferenc, a jelenlegi forgalmi adatokhoz képest mintegy 300%-os növekedést szeretnének ebben a szegmensben 2027-re elérni. Szakmai stratégiájuk a termelők tájékoztatásán alapul, ami tehát a végfelhasználókkal való még intenzívebb kapcsolattartást jelenti, szigorúan ragaszkodva az eddigi, kereskedőkön keresztül történű értékesítési rendszerhez. 

A Yara Magazin ünnepi száma ITT letölthető

-ga-

A cikk szerzője: Gáspár Andrea

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Egy meg nem értett „ZSENI”

Egy meg nem értett „ZSENI”

Az elmúlt években a Yara Hungária fő sikertörténete a YaraVita lombtrágyacsalád. Ezen termékek használata, pozitív hatása, elismertsége folyamatosan n...

Alapos okunk van rá

Alapos okunk van rá

„Emlékszem az idei télre… egy hétfői napra esett…” – csak első olvasatra megmosolyogtató ez a keserédes mondat, másodikra már biztosan nem az.

2021 a remény éve

2021 a remény éve

Nem szeretném hosszan elemezni a mögöttünk lévő évet – sokan megteszik ezt helyettem is –, ezért csak a rendkívüli meteorológiai helyzeteket (aszály,...

Repcetermesztőknek ajánljuk!

Repcetermesztőknek ajánljuk!

Még tombol a nyár, dübörögnek a kombájnok, telnek a magtárak, és az idő gyorsan telik, azt vesszük észre, hogy a jövő évi vetéstervet össze kell állít...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!