Tíz évvel ezelőtt a Yara a világ első számú műtrágyagyártója felvásárolta Európa első számú műtrágya gyártóját, a Kemira GrowHow-t, ezzel Európa- és világszinten is tovább erősítve pozícióját. A hazai gazdálkodók körében már ismert Kemira tehát új köntösbe öltözött; új termékekkel, új stratégiával, új szemlélettel teremtett új színfoltot a hazai műtrágyapiacon.
A Yara cégkultúrája, a termelőkkel és kereskedőkkel való kapcsolata, valamint a szembetűnő családias hangulatú miliő felfedi a tényt, miszerint esetükben nem tipikus multicégről beszélünk. Szaktanácsadó kollégáik – mondhatni egyedülálló módon – tíz esztendeje Yara színben „tündökölnek”, az utóbbi időszakban lehetővé vált létszámbővülés pedig új tehetségeknek adta meg a szakmai kiteljesedés lehetőségét. Csakúgy, mint korábban a Kemira GrowHow, a Yara is a magas szintű szakmai tudás letéteményese. A különböző fórumokon elhangzott információik – legyen az rendezvény, bemutató vagy szaktanácsadás, vagy akár az Agro Napló által felkért szakmai hozzászólás – tudással, tapasztalattal, kísérleti eredményekkel felvértezve képviselik a szakma legjavát.
2012-ben a termékpaletta kibővülésével a német ügyvezetőjük, Olaf Günther-Borstel irányításával megnyílt a Yara előtt a lehetőség a nitrogéntermékek értékesítésére.
Az azóta eltelt időben a YaraBela™ Extran és Sulfan termékek szerves részei lettek a portfóliónak. A legnagyobb nitrát alapú NPK gyártók közül a Yara vezető szerepet tölt be a nagy területen termesztett, vagy kisebb területű, de nagy értékű kultúrák NPK-ellátásában. Az egyedi tápanyag-feltáródásnak, a specifikus összetételnek, a másodlagos fő tápelemek és mikroelemek jelenlétének és a könnyű kezelhetőségnek köszönhetően a Yara NPK termékek egyediek a piacon, e szegmensben kínált rendkívül széles portfólió révén testre szabott ajánlattal szolgálják ki a növénytermesztők igényeit. A fejlesztési irányaikat szigorúan a gazdálkodók igényei szerint határozzák meg.
A csúcsminőségű termékeken kívül olyan eszközöket, a kor követelményeinek megfelelő szolgáltatásokat (Tankmix™, Yara CheckIT, Yara ImageIT, Yara N-Sensor™, Yara N-Sensor™, N-Tester™, TankmixIT) adnak a termelők kezébe, amelyekkel még inkább optimalizálható a műtrágyázás folyamata, még tovább növelhető a profitabilitás.
A gazdálkodói felismerés – miszerint jó minőséget és a kívánt termésátlagot csak megfelelő ráfordítással lehet elérni –, támogatja munkájukat, ezért vallják, hogy szükség van az állandó konzultációra. A szaktanácsadói csapat évente 700–800 partnerlátogatást végez, ami Európa-szinten is irigylésre méltó teljesítmény. Sajnos azonban – hangsúlyozta Éri Ferenc –, hazánkban az optimalizált műtrágyahasználat nem elterjedt gyakorlat. Ezt tükrözik a magyarországi műtrágyázási felhasználásról szóló statisztikák is. Továbbra is erősen nitrogéntúlsúlyos a hazai felhasználás, a magyar gazdák közül még sokan elsősorban a mennyiségre törekednek. Véleménye szerint a nitrogén, foszfor és kálium egymáshoz viszonyított aránya jelenti leginkább az anomáliát.
Termékcsaládjaik a YaraVita lombtrágyacsalád, a YaraLiva kalcium-nitrát család, a YaraBela nitrogműtrágyák családja, a melegen granulált komplex YaraMila NPK család, valamint a 100%-ban vízoldható YaraTera kertészeti műtrágyacsalád. Ezen termékek további dinamikus térhódítását tűzte ki célul a hazai leányvállalat. A legnagyobb növekedési potenciált a lombtrágyákban látja Éri Ferenc, a jelenlegi forgalmi adatokhoz képest mintegy 300%-os növekedést szeretnének ebben a szegmensben 2027-re elérni. Szakmai stratégiájuk a termelők tájékoztatásán alapul, ami tehát a végfelhasználókkal való még intenzívebb kapcsolattartást jelenti, szigorúan ragaszkodva az eddigi, kereskedőkön keresztül történű értékesítési rendszerhez.
A Yara Magazin ünnepi száma ITT letölthető
A cikk szerzője: Gáspár Andrea