Fazekas Gábor
mobil alkatrész-értékesítő, Agrotec Baja
1997-ben végzett kertészeti gépészként a bajai Bereczki Máté Mezőgazdasági Szakközépiskolában. A középiskola után a kereskedelemben dolgozott, majd 2011-ben került alkatrészraktárosként az IKR Zrt.-hez. Az IKR megszűnése után az Agrotec Magyarországnál folytatta tevékenységét ugyancsak alkatrészraktárosként. Két éve kezdett mobil alkatrész értékesítőként dolgozni. Hobbija a túrázás, szárazföldi és vízi egyaránt.
Számomra a legnagyobb érték a család és a jó emberi kapcsolatok.
Mennyire érződik a generációváltás a mezőgép-forgalomban és az alkatrészértékesítésben?
Egyre erőteljesebben. Az általunk ellátott körzetben sok a családi gazdaság, és folyamatosan zajlik a gazdaságátadás a gyerekeknek, sőt, sokszor már az unokáknak. Az ő szakmai felkészültségük, tájékozódási szokásaik, igényeik mások: sokuk rendelkezik a családi gazdaság miatt középfokú – ritkábban egyetemi – végzettséggel. Látszik a gépparkjukon is a modernizációs törekvés, olyan technikákat vásárolnak, ami eddig kevéssé volt jellemző a térségre. Mindez megköveteli, hogy a gépforgalmazók, alkatrészellátók is ehhez igazítsák a szolgáltatásaikat, kommunikációjukat.
Miben látja a különbséget?
Az idősebb generációnál a legmeghatározóbb a jó személyes kapcsolat kialakítása, megtartása volt. A fiatalabbak is igénylik ezt, de más a kapcsolat jellege: sokkal inkább az adatokkal, számokkal, mérésekkel alátámasztott információkra van szükségük, és ez alapján hoznak döntéseket a gazdaságaik fejlesztése, modernizációja során. Egyre többen kérnek a digitalizációval kapcsolatos felvilágosítást, ajánlatokat a hagyományos vevőtalálkozók, illetve az alkatrészkiszállítások alkalmával. Számomra megkönnyíti a kapcsolattartást és az üzletkötést is, hogy nekem is van agrár végzettségem.
Mennyire jellemző a nők jelenléte?
A gazdaságirányításban kevésbé, inkább az irodai munkáknál, asszisztenciában dolgoznak.
Mekkora területet fed le a bajai alközpont szolgáltatása?
Bács-Kiskun megye nagyobb, déli részét – az északi az inkább már Kecskeméthez tartozik –, és kismértékben Szeged környéke. A körzet elég változatos agráriummal bír: Soltvadkert, Kecel környékén például sok a gyümölcsös és a szőlős terület a térség hagyományos szántóföldi kultúrái mellett. A gazdák igényeit egy alkatrészraktáros, három szervizes kolléga, továbbá az alkatrészes és szervizes dolgozók munkáját irányító területi műszaki vezető, valamint én, mint mobil alkatrész-értékesítő igyekszünk kielégíteni.
Mi a legjellemzőbb mezőgépigény, -kereslet?
Nagyon változó, a kertészeti kisgépektől a legnagyobb teljesítményű, T9-es kategóriáig minden előfordul. Soltvadkert, Kecel, Bócsa, Kiskőrös környékén a szőlészetek részéről jelentős a kereslet a szőlészeti munkák mind nagyobb mértékű gépesítésére, az utóbbi időben sok szőlőkombájnt, nagyságrendileg mintegy 30 New Holland gépet helyeztek üzembe, amit Bajáról megpróbálunk szervizszolgáltatással és alkatrésszel egyaránt kiszolgálni.
A délebbi területeken főleg a nagyobb teljesítményű gépeket igényelték. Mivel szerencsére az Agrotecnek elég széles a gépkínálata, így nem probléma bármit bármivel párosítani. Ezért a meglévő személyes kapcsolatok, partnerigény-felmérések révén a gépértékesítőink a legtöbb felmerülő problémára tudnak – az esetek 60–70 százalékában – személyre szabott gépkapcsolat-javaslatot, ajánlatot készíteni.
Pontosan mit takar a mobil alkatrész értékesítési szolgáltatás?
Mivel folyamatos és élő, személyes kapcsolatban vagyok a partnereinkkel, ezért egyrészt alaposan ismerem a meglévő gépparkjukat, ami az alkatrészellátást is segíti. Másrészt az esetleges alkatrészkiszállítás során is rendszeresen beszélgetek a gazdákkal a jövőbeni terveikről, elképzeléseikről, ezért többnyire már akkor tudok testre szabott, a céljaik elérését segítő szakmai fejlesztési javaslatokat tenni, és persze ez alapján alakítani a raktárkészletünket.
A mobil ellátás egyébként a gyakorlatban úgy néz ki, hogy akár este is hívhatnak minket adott problémával, a részletek tisztázásakor pedig gyorsan eldől, hogy olyan gondról van-e szó, amit a gazda a megfelelő alkatrész birtokában maga is megold, vagy pedig a szervizes kollégák gyors beavatkozására lesz-e szükség. Ha az előbbi, akkor az érdekeinek leginkább megfelelő árajánlatot készítünk, és ha elfogadja, megrendeljük, és már szállítjuk is. A gyorsaság döntő szempont, mivel így tudjuk leginkább segíteni az időjárástól erősen függő partnereink tevékenységét, és azzal, hogy a személyes kapcsolat révén az elejétől fogva végéigkísérem a folyamatot. Mindez természetesen a cég megítélését is javítja.
Az Agrotecnél töltött idő alatt sikerként éltem meg, hogy az új munkaköröm által sok új partnerrel sikerült jó személyes kapcsolatot kialakítani és ezáltal sikeres munkát végezni.