A generációváltás új koncepciót igényel a gépellátásban is

Agro Napló
Jelentősen átalakul a Dél-Alföld mezőgazdasága, a változást pedig leginkább vevőtalálkozók, illetve a rugalmas, mobil alkatrészellátást biztosító kollégák személyes kapcsolattartása révén szerzett információk alapján kidolgozott, személyre szabott ajánlatokkal segíti az Agrotec Magyarország Kft. – mondta az Agro Naplónak Fazekas Gábor, a cég bajai területi alközpontjának mobil alkatrész értékesítője. 

 

Fazekas Gábor
mobil alkatrész-értékesítő, Agrotec Baja

1997-ben végzett kertészeti gépészként a bajai Bereczki Máté Mezőgazdasági Szakközépiskolában. A középiskola után a kereskedelemben dolgozott, majd 2011-ben került alkatrészraktárosként az IKR Zrt.-hez. Az IKR megszűnése után az Agrotec Magyarországnál folytatta tevékenységét ugyancsak alkatrészraktárosként. Két éve kezdett mobil alkatrész értékesítőként dolgozni. Hobbija a túrázás, szárazföldi és vízi egyaránt.

Számomra a legnagyobb érték a család és a jó emberi kapcsolatok.

Mennyire érződik a generációváltás a mezőgép-forgalomban és az alkatrészértékesítésben?

Egyre erőteljesebben. Az általunk ellátott körzetben sok a családi gazdaság, és folyamatosan zajlik a gazdaságátadás a gyerekeknek, sőt, sokszor már az unokáknak. Az ő szakmai felkészültségük, tájékozódási szokásaik, igényeik mások: sokuk rendelkezik a családi gazdaság miatt középfokú – ritkábban egyetemi – végzettséggel. Látszik a gépparkjukon is a modernizációs törekvés, olyan technikákat vásárolnak, ami eddig kevéssé volt jellemző a térségre. Mindez megköveteli, hogy a gépforgalmazók, alkatrészellátók is ehhez igazítsák a szolgáltatásaikat, kommunikációjukat. 

Miben látja a különbséget?

Az idősebb generációnál a legmeghatározóbb a jó személyes kapcsolat kialakítása, megtartása volt. A fiatalabbak is igénylik ezt, de más a kapcsolat jellege: sokkal inkább az adatokkal, számokkal, mérésekkel alátámasztott információkra van szükségük, és ez alapján hoznak döntéseket a gazdaságaik fejlesztése, modernizációja során. Egyre többen kérnek a digitalizációval kapcsolatos felvilágosítást, ajánlatokat a hagyományos vevőtalálkozók, illetve az alkatrészkiszállítások alkalmával. Számomra megkönnyíti a kapcsolattartást és az üzletkötést is, hogy nekem is van agrár végzettségem.

 

Mennyire jellemző a nők jelenléte?

A gazdaságirányításban kevésbé, inkább az irodai munkáknál, asszisztenciában dolgoznak.

Mekkora területet fed le a bajai alközpont szolgáltatása?

Bács-Kiskun megye nagyobb, déli részét – az északi az inkább már Kecskeméthez tartozik –, és kismértékben Szeged környéke. A körzet elég változatos agráriummal bír: Soltvadkert, Kecel környékén például sok a gyümölcsös és a szőlős terület a térség hagyományos szántóföldi kultúrái mellett. A gazdák igényeit egy alkatrészraktáros, három szervizes kolléga, továbbá az alkatrészes és szervizes dolgozók munkáját irányító területi műszaki vezető, valamint én, mint mobil alkatrész-értékesítő igyekszünk kielégíteni.

 

Mi a legjellemzőbb mezőgépigény, -kereslet?

Nagyon változó, a kertészeti kisgépektől a legnagyobb teljesítményű, T9-es kategóriáig minden előfordul. Soltvadkert, Kecel, Bócsa, Kiskőrös környékén a szőlészetek részéről jelentős a kereslet a szőlészeti munkák mind nagyobb mértékű gépesítésére, az utóbbi időben sok szőlőkombájnt, nagyságrendileg mintegy 30 New Holland gépet helyeztek üzembe, amit Bajáról megpróbálunk szervizszolgáltatással és alkatrésszel egyaránt kiszolgálni.

 A délebbi területeken főleg a nagyobb teljesítményű gépeket igényelték. Mivel szerencsére az Agrotecnek elég széles a gépkínálata, így nem probléma bármit bármivel párosítani. Ezért a meglévő személyes kapcsolatok, partnerigény-felmérések révén a gépértékesítőink a legtöbb felmerülő problémára tudnak – az esetek 60–70 százalékában – személyre szabott gépkapcsolat-javaslatot, ajánlatot készíteni.

Pontosan mit takar a mobil alkatrész értékesítési szolgáltatás?

Mivel folyamatos és élő, személyes kapcsolatban vagyok a partnereinkkel, ezért egyrészt alaposan ismerem a meglévő gépparkjukat, ami az alkatrészellátást is segíti. Másrészt az esetleges alkatrészkiszállítás során is rendszeresen beszélgetek a gazdákkal a jövőbeni terveikről, elképzeléseikről, ezért többnyire már akkor tudok testre szabott, a céljaik elérését segítő szakmai fejlesztési javaslatokat tenni, és persze ez alapján alakítani a raktárkészletünket.

A mobil ellátás egyébként a gyakorlatban úgy néz ki, hogy akár este is hívhatnak minket adott problémával, a részletek tisztázásakor pedig gyorsan eldől, hogy olyan gondról van-e szó, amit a gazda a megfelelő alkatrész birtokában maga is megold, vagy pedig a szervizes kollégák gyors beavatkozására lesz-e szükség. Ha az előbbi, akkor az érdekeinek leginkább megfelelő árajánlatot készítünk, és ha elfogadja, megrendeljük, és már szállítjuk is. A gyorsaság döntő szempont, mivel így tudjuk leginkább segíteni az időjárástól erősen függő partnereink tevékenységét, és azzal, hogy a személyes kapcsolat révén az elejétől fogva végéigkísérem a folyamatot. Mindez természetesen a cég megítélését is javítja.

Az Agrotecnél töltött idő alatt sikerként éltem meg, hogy az új munkaköröm által sok új partnerrel sikerült jó személyes kapcsolatot kialakítani és ezáltal sikeres munkát végezni.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Minden időben, mindent időben

Minden időben, mindent időben

6 éve dolgozik az AGROTEC Magyarország Kft. komáromi központjának csapatában Földing Csaba. De a mobil alkatrész értékesítőnek ennél már jóval korábbi...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?